خبرگزاری کار ایران

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا:

کارمزد بانک برای مسکن قسطی، منطقی‌ است/ انبوه‌سازان معترض از نرخ سود بکاهند

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه طرح مسکن قسطی هنوز نهایی و قطعی نشده است، گفت: نرخ کارمزد پیشنهادی بانک مسکن به دلیل ریسک بالای این طرح بین 4 تا 5 درصد است و اگر انبوه سازان به بالا بودن نرخ سود معترض هستند، نرخ سود خود را کاهش دهند.

محمدحسن مرادی در گفت ‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان اینکه طرح مسکن قسطی نمونه خارجی ندارد و اولین تجربه اجرای آن مختص بازار مسکن کشورمان است، اظهار کرد: طرح مشابه مسکن قسطی، طرح کارت کالا است که در این طرح هم نرخ کارمزد بانک‌ها بابت تضمین اقساط کارمزد ۴ درصد است.

وی ادامه داد: پیشنهاد بانک مسکن هم برای طرح مسکن قسطی نرخ سود ۴ الی ۵ درصدی است این در حالی است که ریسک تضمین اقساط مسکن قسطی از ریسک طرح کارت کالا بسیار بیشتر است بنابراین این نرخ سود برای تضمین اقساط منطقی است.

مرادی با بیان اینکه بانک مرکزی هنوز درباره این طرح تصمیمی نگرفته است، گفت: طرح مسکن قسطی هنوز قطعی و نهایی نشده و بانک مرکزی در حال بررسی تبعات طرح مورد نظر نسبت به خدماتی که از سوی سایر بانک‌ها ارائه می‌شود، است.

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به انتقاد انبوه‌سازان درباره نرخ کارمزد پیشنهادی بانک مسکن، گفت: انبوه‌سازان اعلام کرده‌اند که نرخ سود اقساط را معادل نرخ تورم محاسبه کرده‌اند و با احتساب نرخ کارمزد بانک مسکن، نرخ سود اقساط به ۱۹ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: حال اگر انبوه‌سازان به این نرخ معترض هستند، می‌توانند نرخ سود خود را کاهش دهند تا از این طریق جبران شود.

مرادی با بیان اینکه در صورت استفاده از سقف این طرح یعنی پرداخت اقساط ۱۰۰ میلیون تومان از هزینه و مبلغ خرید، میزان بازپرداخت به ۳ میلیون تومان در ماه می‌رسد، اظهار کرد: این طرح شامل اقشار ضعیف و متوسط نمی‌شود اما از آنجا که منابع بانکی درگیر طرح نیست بنابراین سهم اقشار ضعیف از اعتبارات بانک برای اجرای این طرح استفاده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در این طرح از اعتبار بانک استفاده می‌شود برای تضمین اقساط و قرار نیست از منابع بانکی به این طرح اختصاص داده شود بنابراین سهم اقشار ضعیف و متوسط از منابع بانکی و تسهیلات حفظ خواهد شد.

کد خبر : ۳۳۷۵۸۹