خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو اعلام کرد:

ظرفیت صادرات 30 میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از ظرفیت 10 برابر شدن صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق خبر داد.

به گزارش ایلنا، هوشنگ فلاحتیان در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش با بیان اینکه بسیاری از نیروگاه ها در طول تحریم با تلاش صنعتگران داخلی ساخته شده و برق مورد نیاز مردم را فراهم کرده است، ادامه داد: پالایشگاه های گاز ما نیز پیشرفت کرده و این ها به اتکای سازندگان و تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته، بنابراین در شرایط پسا تحریم باید از ظرفیت های داخلی بیش از پیش استفاده کرد.

وی درباره اهمیت مشارکت بخش خصوصی نیز گفت: بخش خصوصی هم با برقراری ارتباط بیشتر با تولیدکنندگان دنیا هم می تواند تولیدات خود را کیفی تر کند و هم در بازارهای منطقه و حتی کشورهای دورتر حضور یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه این مشارکت قطعا می تواند تیراژ تولیدات را بالا ببرد، اظهارکرد: در سال های اخیر شاهد بودیم که بیش از 80 درصد از تولیدات خدمات فنی و مهندسی که به عنوان کالای غیر نفتی صادر شده است، در زمینه تجهیزات برقی بوده و فکر می کنیم این پتانسیل وجود دارد که تا 10 برابر میزان فعلی صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برقی یعنی سه میلیارد دلار بتوان آن را توسعه داد.

فلاحتیان با اشارع بع ظرفیت صادرات کالای خدمات فنی و مهندسی به عنوان جایگزین مناسبی برای نفت و گاز بیان کرد: قیمت نفت و گاز در شرایط فعلی کاهش یافته و اگر بتوانیم به جای صادرات نفت خام و میعانات گازی به صادرات تجهیزات صنعتی به ویژه برقی رو بیاوریم، درآمد و اشتغال قابل توجهی در کشور رقم می خورد.

وی ادامه داد: با اطمینان می گویم ما در پسا تحریم می توانیم با تعامل موثر و همکاری با برندها و شرکت های معتبر اروپایی هم کیفیت تولیدات را بالا ببریم و هم در بازارهای جهانی بیشتر حضور پیدا کنیم، به ویژه اینکه مبادلات پولی ما در آینده روان تر و آسان تر می شود.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: به هر حال تولیدکنندگان ما نیز می توانند کالاهایی مثل قطعات یدکی و لوازمی که واردات آن ها از خارج از کشور اجتناب ناپذیر است را با قیمت های بهتری وارد کنند و در کاهش قیمت تمام شده هم می تواند تاثیر بگذارد که به این ترتیب حضور ما را در بازار جهانی پررنگ می شود.

فلاحتیان همچنین درباره سرمایه گذاری شرکت های خارجی در کشور با لغو تحریم ها، گفت: ما در شرایط بعد از مذاکرات و توافق، مراجعات مکرر و زیادی را به وزارت نیرو شاهد بودیم و شرکت های معتبر خارجی ابراز تمایل کردند که در صنعت برق کشور سرمایه گذاری کنند، بر همین اساس ما از سرمایه گذاری شرکت های خارجی در صنعت برق کشورمان استقبال می کنیم، اما شرایطی برای آن در نظر گرفته ایم.

وی درباره این شرایط اظهارکرد: اگر خارجی ها می خواهند تجهیراتی را به داخل کشور وارد کنند، قطعا باید توام با انتقال تکنولوژی باشد، از سوی دیگر اگر 100 درصد سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خصوصی باشد، ما برق آن ها را به صورت تضمینی خریداری می کنیم که هیچ ریسکی متوجه آن ها نشود، در عین حال این شرکت ها میتوانند با سرمایه گذاران داخلی هم مشارکت کرده و با ایجاد فعالیت های مشترک نسبت به سرمایه گذاری در صنعت برق اقدام کنند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: به ویژه در عرصه احداث نیروگاه های سیت ترکیبی با راندمان بالا به حضور شرکت های خارجی علاقه مند هستیم، اما در عین حال توجه به تولیدات داخلی و انتقال تکنولوژی از پیش شرط ها و ملاحظات ماست.

فلاحتیان با بیان اینکه در ساخت داخلی اکثر تجهیزات مورد نیاز در حوزه انرژی اعم از برق، نفت، گاز، پتروشیمی و ... بسیار پیشرفت کرده ایم، اظهارکرد: بسیاری از تجهیزاتی که در نمایشگاه وجود دارد، توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می شود.

وی افزود: مشاهده کردیم شرکت های ایرانی با شرکت های معتبر اروپایی مشارکت هایی را تشکیل داده اند و به اتفاق هم تولیداتی داشته اند که بسیار کیفی است و در سطح استانداردهای جهانی تولید شده و به بازار عرضه می شود.

به گفته معاون وزیر نیرو، برگزاری این گونه نمایشگاه ها باعث می شود که مسئولان در صنایع نفت، گاز، برق و پتروشیمی با این موارد آشنا شوند و به ویژه در شرایط پسا تحریم و شرایط اقتصادی که از ماه های آینده شاهد آن خواهیم بود، بر این مبنا برای برنامه ریزی اقدام کنند و به تولید داخل بی توجه نباشند.

کد خبر : ۳۳۷۸۷۶