خبرگزاری کار ایران

بازدید استادان اقتصاد از پارس جنوبی

شماری از اقتصاددانان کشور با حضور درمنطقه پارس جنوبی و بازدید از طرح های گازی با مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران دیدار کردند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس، دراین برنامه که به میزبانی وزارت نفت ایران برگزارشد، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت گزارشی درباره مدیریت روند تحولات توسعه طرح های این حوزه گازی مشترک در دولت یازدهم ارائه کرد.

رکن الدین جوادی با اشاره به اولویت های صنعت نفت در برداشت از میدان های مشترک نفت و گاز گفت: در دو سال گذشته تلاش شده است تا با تجمیع ظرفیت ها در حوزه های مرزی میادین مشترک، گستره وسیع طرحهای این بخش مورد بهره برداری سریعتری قرار گیرد.

وی گفت: صنعت نفت استمراربرنامه های توسعه این دست از میادین را در گرو تامین مالی مناسب و به موقع می داند و انتظار دارد تا بخشی از درآمدهای ملی کنونی حوزه پارس جنوبی به منظور راهبری و تداوم برنامه های ساخت و بهره برداری به این بخش اختصاص یابد.

وی بیان کرد: الگوی مشارکت در اسناد راهبردی صنعت نفت بویژه درقالب قراردادهای جدید بر هدایت جریان سرمایه گذاری درمگا پروژه ها طرح ریزی شده است به گونه ای که با ترکیب منابع مالی داخلی، حداکثر کارایی و انتفاع تجاری از محل راه اندازی و بهره برداری بموقع از طرح ها ایجاد شود.

در ابتدای این نشست مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس عمده ترین اقدامات اجرایی در حوزه های مختلف خشکی و دریایی پروژه ها را تشریح و درباره آثار و نتایج توسعه بخش های یادشده بویژه از منظر رشد شاخص های تولید گاز و سایر محصولات پالایشگاهی و برداشت از مخزن مشترک توضیحاتی به حاضران ارائه کرد.

علی اکبر شعبان پور با اشاره به رشد چند برابری برنامه های ساخت و اجرای حاصل از اولویت بندی توسعه طرح ها از سوی وزارت نفت گفت: تمرکز شرکت ملی نفت در این حوزه منجر به افزایش 170 میلیون مترمکعبی تولید گاز طی دو سال گذشته شده است که لازم است برای تداوم برنامه توسعه فازهای باقیمانده روند تامین مالی به شکل مطلوبتری صورت گیرد.

دراین برنامه استادان اقتصاد دانشگاه ها و مجامع و بنگاههای اقتصادی کشور از طیف ها و مکاتب فکری گوناگون از جمله علی شمس اردکانی، موسی غنی نژاد، سعید لیلاز، محمد خوش چهره، علی دینی ترکمانی، بایزید مردوخی ، علی امامی میبدی و شماری از تحلیل گران حوزه های مختلف اقتصاد به دعوت عسلی مدیر روابط با مجامع انرژی امور اوپک وزارت نفت حضور داشتند.

بازدید از فازهای 4-5، 17-18 و سکوی دریایی فاز 1 از برنامه های روزگذشته این گروه بود.

طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان در جنوب استان بوشهر در دست اجرا و بهره برداری است.

کد خبر : ۳۳۸۰۶۰