خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد:

افزایش برداشت 7 میلیارد بشکه‌ای از میدان اهواز طی 10 سال آینده

کرامتی گفت: با افزایش 10 درصدی برداشت از میدان نفتی اهواز تولید در این میدان 7 میلیارد بشکه افزایش خواهد یافت.

محمد کرامتی رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدانها در پژوهشگاه صنعت نفت در گفت وگو با خبرنگار ایلنا از افزایش 10 درصدی ضریب بازیافت میدان اهواز طی 10 سال آینده خبر داد و گفت: پس از نهایی شدن مطالعه از مخزن بنگستان حدود 4 میلیارد بشکه و میدان آسماری 3 میلیارد بشکه افزایش تولید خواهیم داشت.

وی افزود: البته رسیدن به 10 درصد افزایش بازیافت و ارقام یاد شده تخمینی است و مشروط براین است که فناوری های 27 گانه ای که تدوین شده اجرایی شود بدین نحو که فناوری ها باید شناسایی ارزیابی و در میدان اجرا شود.

کرامتی تصریح کرد: مخزن آسماری میدان اهواز مخزنی بزرگ است که سالهاست تولید دارد و مخزن بنگستان در حال تولید اولیه است و ما برای هر دو مخزن نقشه راه و فناوری های پیشرفته را پیاده سازی می کنیم. 

وی اظهار داشت: تاکنون رویکرد ما رویکرد تولید محور بوده و کمتر به بحث ارزیابی و توسعه و بکار گیری فناوری های روز جهانی در بحث ازدیاد برداشت توجه داشته ایم این نقص را وزارت نفت تشخیص داد لذا در توسعه میادین رویکرد پژوهش و فناوری محور را لحاظ کردیم و با توجه به این مسئله گام های موثری را برداشته ایم.

رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن گفت: ما در مطالعات مخزن اهواز نقشه راه را در سطح چاه محور بعنوان راه کوتاه مدت مشکلات مربوط به افت تولید از چاه و بعد میان مدت در سطح تاسیسات سطح الارضی و ارتقا و بهبود فناوری و در مرحله درازمدت بیشتر فناوری های مروبط به ازدیاد برداشت را مدنظر قرار داده ایم که طی مدت  10 ساله انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما تا کنون چالش اساسی میدان را بررسی کرده ایم و با توجه به بزرگی این میدان چالش های آن مشکل عمده میادین کشور است بنابراین برای شناخت و توسعه این میدان با مراکز فناوری دنیا و شرکت های بین المللی نیز ارتباط مستقیم برقرار کرده ایم. 

کد خبر : ۳۳۸۱۱۸