خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هماهنگی بودجه وزارت نفت:

نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه برای طرح‌های توسعه‌ای نفت

مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه‌گذاری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت از جزئیات سناریوی۲۰۰ میلیارد دلاری وزارت نفت برای جذب سرمایه خبر داد.

به گزارش ایلنا، افخم زروانی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه انرژی کیش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح‌ها به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند، اظهارکرد: اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم و بگوییم که به طور کلی مملکت چه مقدار سرمایه‌گذاری برای نفت میکند این رقم خیلی بزرگ است.

وی افزود: برای سرمایه گذاری بخش خصوصی هم باید مملکت این توان را داشته باشد، چرا که یا از طریق بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی و مردم این سرمایه را فراهم می‌کند، یا اینکه این کار از طریق فاینانس انجام می‌دهد.

به گفته مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه گذاری معاونت برنامه ریزی ونظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، هرچند که بخش خصوصی فاینانس را خودش بازپرداخت می کند، اما کشورهایی که می خواهند فاینانس کنند به مسوولان کشور ما نگاه می کنند.

زروانی تصریح کرد: اگر این گونه نگاه کنیم، در پنج سال نیاز به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای طرح‌ های توسعه ای داریم که نفت بخش زیادی از آن را دربر می گیرد.

وی با بیان اینکه ما تجربه جذب ۲۶ میلیارد دلار سرمایه در یک سال در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را هم داشته ایم، اظهارکرد: این سرمایه‌گذاری از طریق بیع متقابل، فاینانس، تسهیلات و ... انجام شده است. بنابراین اگر در هر سال در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری هم انجام شود در پنج سال ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد شد.

مدیر بودجه وزارت نفت ادامه داد: از سوی دیگر، سه شرکت دیگر نیز می توانند در مجموع ۱۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند.

زروانی با بیان اینکه در حال حاضر در پتروشیمی ۶۷ طرح وجود دارد که ۳۷ مورد آن در اولویت قرار دارند، گفت: اگر سرمایه گذاری در هر کدام از این طرح ها را برابر ۵۰۰ میلیون دلار در نظر بگیریم که بعضا بیشتر است، بیش از ۲۰ میلیارد دلار جذب می شود.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در بخش گاز نیز اظهارکرد: در این بخش نیز با حساب و کتابی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که گاز نیز با احتساب خط لوله و مخازن پالایشگاه ها رقمی در حدود ۲۵ میلیارد دلار نیاز دارد، بنابراین ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پنج سال دست نیافتنی نیست.

کد خبر : ۳۳۸۱۸۸