خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده :

کاهش بهای نفت توفیقی اجباری برای صنعت است

اتفاقات دیروز اثر خود را در روزها و سال‌های آینده خواهد گذاشت و امیدوارم ما دوران خوبی را از این پس شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه هیات نمایندگان دور هشتم اتاق بازرگانی ایران وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تبریک توافق هسته‌ای گفت: اتفاقات دیروز اثر خود را در روزها و سال‌های آینده خواهد گذاشت و امیدوارم ما دوران خوبی را از این پس شاهد باشیم.

محمدرضا نعمت‌زاده افزود: هنگامی که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود آقای ظریف با توجه به مصمم بودن و اراده‌ای که داشتند در برخی مواقع به علت مشکلات و موانعی که بیشتر آنها داخلی بود مستاصل می‌شدند.

وی افزود: فشار کار و موانعی که برای ایشان در روند مذاکرات هسته‌ای وارد می‌شد به گونه‌ای بود که به طور مثال وقتی از مجلس برمی‌گشتند از بابت سوال‌های بی‌ربطی که از ایشان پرسیده می‌شد و تهدیدهایی که قرار بود بر سر ایشان ریخته شود از حال خوبی برخوردار نبودند.

نعمت‌زاده با اشاره به فضای پیش آمده در پسابرجام گفت: امیدواریم امروز مردم و فعالین اقتصادی از این فضای به وجود آمده بهره‌مند شوند. اکنون نوبت بخش اقتصادی است که سهم خود را ادا کند و با ایجاد روابط بانکی ظرف روزهای آینده دیگر فعالین این حوزه هیچ بهانه‌ای نخواهند داشت.

وی افزود: براساس برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت کشور ما از لحاظ رشدیافتگی باید به سطح کشورهای نوظهور صنعتی برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در بررسی‌هایی که ما در این صنعت داشتیم این سوال مطرح شد که آیا می‌توانیم در طول این 10 سال تبدیل به یک کشور صنعتی شویم که نتیجه گرفتیم حتی با رشد سالیانه 8درصدی هم این امر بعید است.

وی افزود: برای رسیدن به سطح کشورهای نوظهور صنعتی درآمد سرانه ملی باید به 10هزار دلار افزایش یابد و ارزش افزوده بخش صنعت نیز از 0.3 درصد کنونی به نیم درصد جهانی افزایش پیدا کند.

وزیر صنعت با بیان اینکه رسیدن به رشد 8درصدی کار بسیار سختی است گفت: برخی می‌گویند که این امر غیر ممکن است اما به نظر من در صورتی که همه با هم کار کنیم این هدف دست یافتنی است اگر نقدی داریم باید به گونه ای عمل کنیم و این نقد به گونه ای مطرح شود که کمبودهای همدیگر را بپوشانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها چکیده‌ای بیش از 20 سال حکومت اسلامی است که در قالب 24 ماده اعلام شده و در بعد اقتصادی هیچ چیزی کم ندارد.

وی در مورد ساز و کار پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: ما برای پیوستن به این سازمان مشکل فنی نداریم بلکه مشکل ما سیاسی است.

نعمت‌زاده افزود: به تازگی برای پیوستن به این سازمان با کشور سوئیس مذاکرات خود را آغاز کرده‌ایم و در کنار آن مذاکراتی نیز با 20 عضو و دبیر کل سازمان تجارت جهانی داشته ایم .

وی از پیوستن ایران حمایت کرد و گفت: بعید می‌دانم مخالفتی برای پیوستن ایران مطرح شود.

وزیر صنعت افزود: در پیوستن به سازمان تجارت جهانی هیچ نگرانی برای صنایع وجود ندارد. هرچند ممکن است چند واحد با مشکل مواجه شوند اما روشن است که اگر واحدی نخواهد مشکلات فنی خود را حل کند و قیمت تمام شده خود را کاهش ندهد برایش مشکل ایجاد شود و این مسئله در شرایط عادی نیز امکانپذیر است.

نعمت‌زاده با اشاره به کاهش قیمت نفت گفت: این یک توفیق اجباری است که سبب شده ما بیشتر بر روی صنعت تکیه کنیم و اکنون خود را چه در بازار داخل و چه در بازار خارج رقابتی‌تر کنیم.

 

 

کد خبر : ۳۳۸۸۸۰