خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا؛

شرکت‌های ریلی اجازه افزایش قیمت برای بلیت‌های نوروزی دارند/ 3 حکم حمایتی از راه‌آهن در برنامه ششم

خوشبختانه به دستور رئیس جمهور و سازمان مدیریت برنامه، سه حکم حمایتی از راه آهن در برنامه ششم توسعه آمده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور چین به ایران قراداد فاینانس ریلی به امضا می‌رسد گفت: شرکت‌های ریلی اجازه افزایش قیمت بلیت‌های نوروزی تا سقف مجاز را دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط پروژه‌های ریلی پس از لغو تحریم‌ها گفت: به طور قطع رفع تحریم‌ها توانایی مالی دولت را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد و در حال حاضر مذاکرات زیادی برای فاینانس پروژه‌های زیرساختی و زیربنایی شروع شده است.

وی ادامه داد: امیدوارم در سفر روز جمعه رئیس جمهور چین به ایران فاینانس ریلی با این کشور مورد امضا قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه ال‌سی پروژه ریلی تهران – اصفهان باز شده است گفت: با سرعت کار این پروژه در حال انجام است و امیدواریم تا 40 ماه آینده قطار سریع‌السیر تهران – اصفهان به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین با اشاره به موافقت‌نامه همکاری راه‌آهن با زیمنس آلمان گفت: زیمنس آلمان تجربه‌ها و دانش بسیار زیادی در حوزه برقی کردن خودرو، لوکوموتیو و تامین ناوگان دار و چند روز گذشته توافقنامه همکاری بین راه‌آهن ایران و زیمنس به همراه تامین مالی و فاینانس زیمنسی‌ها امضا شد.

پورسیدآقایی ادامه داد:  همچنین برای تامین ناوگان خط آهن تهران – اصفهان به زودی مناقصه‌ای برگزار می‌شود که شرکت زیمنس یکی از شانس‌های این مناقصه محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره فاینانس جدید چینی برای پروژه‌های ریلی گفت: از آنجایی که هنوز این فاینانس قطعی نشده است نمی‌توانیم رقم آن را اعلام کنیم.

وی همچنین درباره ماده 70 قانون الحاق مقررات مالی گفت: طبق قانون باید 20 درصد از قیمت گازوئیل را برای توسعه راه آهن اختصاص دهند اما آنجایی که دولت با تنگناهای مالی مواجه شد تاکنون این رقم اختصاص نیافت و امیدواریم با حمایت نمایندگان در بودجه 95 این رقم لحاظ شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چهار پروژه‌ای که از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به راه آهن منتقل شده است گفت: سه پروژه  ریلی کرمان- زاهدان، گرگان - اینچبرون و اصفهان – شیراز به مرحله بهره‌برداری رسیده و عملیات تکمیلی آن باید در راه آهن انجام شود و منطقی نیست که این پروژه‌ها همچنان در شرکت زیرساخت بماند. همچنین خط آهن تهران – میانه تبریز هنوز اجرایی نشده است.

شرکت‌ها اجازه افزایش قیمت بلیت نوروزی را دارند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نظر راه‌آهن درباره قیمت بلیت نوروز همانی است که در اطلاعیه رسمی اعلام کرده است گفت: افزایش قیمت بلیت قطار مسیر قانونی خود را طی کرده است و شرکت‌ها مختار هستند که آن سقفی که راه آهن اعلام کرده اجازه افزایش قیمت دارند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اغلب شرکت‌ها تا 30 درصد در قیمت بلیت قطار تخفیف اعمال کردند و در ایام غیر پیک هستیم و شرکت‌ها این اجازه را دارند که در ایام نوروز تا سقف مجاز قیمت بلیت خود را افزایش دهند.

ریل ملی هنوز به راه آهن نرسیده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز ریلی ملی به راه آهن نرسیده است گفت:  85 درصد این طرح تکمیل شده است اما با توجه به افت فروش ذوب‌آهن هنوز این طرح تکمیل نشده است و ریل ملی به پروژه‌های راه‌آهن  نرسیده است.

3 حکم ریلی در برنامه ششم توسعه

پورسید آقایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه در برنامه ششم حکمی از راه آهن آمده است گفت: خوشبختانه به دستور رئیس جمهور و سازمان مدیریت برنامه، سه حکم حمایتی از راه آهن در برنامه ششم توسعه آمده است.

وی ادامه داد: در ماده 13 این لایحه سازمان برنامه 3 حکم مرتبط با راه آهن لحاظ کرده است که یکی از آنها با محوریت توسعه حمل و نقل حومه‌ای و ایجاد سازمان حمل و نقل حومه‌ای است.

وی ادامه داد: حکم دوم کمک به بخش خصوصی است و سرمایه‌گذاری در این بخش مانند سرمایه‌گذاری در مناطق محروم لحاظ خواهد شد و برای سرمایه‌گذاران بخش ریلی معافیت‌های مالیاتی لحاظ می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حکم دیگر در رابطه با معافیت مالیاتی ارزش افزوده است و سرمایه‌گذاران این حوزه از مالیات ارزش افزوده معاف می‌شوند که این ترجیح 9 درصدی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می کند.

کد خبر : ۳۳۹۲۳۷