خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو مطرح کرد:

پیشنهاد 4 هزار میلیارد تومانی دولت برای بخش آب

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: در لایحه بودجه سال 95 بیشترین بودجه بخش نیرو برای فصل آب با رقمی حدود 4 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایلنا، علیرضا دائمی گفت: لایحه بودجه سال 95 روز گذشته (یکشنبه) توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که از نظر میزان اعتبارات طرح‌های تملک دارایی تقریبا معادل میزان بودجه سال 94 است.

وی اظهار داشت: در فصل‌های آب، انرژی و عمران حدود 7 هزار میلیارد تومان اعتبار داریم.

دائمی با بیان این مطلب که در سال 94 نیز از این میزان اعتبار، بیش از 4 هزار میلیارد تومان مربوط به فصل آب به منظور طرح‌های آبرسانی، احداث سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سایر تاسیسات آبی که منجر به تامین آب کشاورزی، صنعت و شرب می‌شد قرار داشت، افزود: امسال نیز بیش از 4 هزار میلیارد تومان به فصل آب اختصاص یافته و در فصل انرژی نیز معادل سال گذشته یعنی حدود یک هزار و 150 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در فصل انرژی، طرح‌های تولید انرژی در کشور به‌جز طرح‌های برق‌آبی که وابسته به احداث طرح‌های آبی هستند توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: منابع اصلی تامین کننده توسعه نیروگاه‌های حرارتی و سامانه‌های انتقال و توزیع برق از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دریافت وجوه مربوط به حق اشتراک و هزینه‌هایی که بابت برق مردم بر اساس تعرفه‌های تکلیفی تعیین می‌کنند، تامین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو تاکید کرد: این مبلغ برای کل فصل انرژی است که شامل بخش‌های تولید، انتقال، توزیع و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

 وی با اشاره به اینکه سالانه وزارت نیرو بیش از 10 هزار میلیارد تومان در بخش برق هزینه می‌کند و اعتبار مصوب دولت در این باره بسیار ناچیز است، افزود: بخشی از اعتبارات مورد نیاز بخش برق از سوی بخش خصوصی و الباقی نیز از طریق شرکت‌های تولید و توزیع برق کشور از محل جمع‌آوری درآمدهای ناشی از واگذاری حق انشعاب و پرداخت هزینه برق مصرفی از سوی مشترکان تامین می‌شود.

دائمی با اشاره به فصل عمران شهری که مباحث توزیع آب شهری و تصفیه و جمع‌آوری فاضلاب را شامل می‌شود، بیان داشت: برای این فصل یکهزار و 700 میلیارد تومان اختصاص یافته که نسبت به بودجه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه منابع اعتباری دولتی برای پروژه‌های آب و برق کشور به هیچ عنوان کافی نیست اضافه کرد: برای اینکه همگام با توسعه کشور در بخش صنعتی، کشاورزی و عمرانی حرکت کنیم باید پاسخگوی رشد 8 درصدی که در چشم انداز برنامه توسعه کشور دیده شده باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های بین‌المللی و بانک جهانی حاکی از آن است که در سال 95 جمهوری اسلامی از یک رشد حدود 5.8 درصدی برخوردار خواهد بود، افزود: این بدان معناست که میزان مصارف آب و برق در کشور باید متناسب با این رشد افزایش یابد؛ در کنار این موارد، تغییر الگوی زندگی نیز در تغییراتی در مصرف آب و برق ایجاد می‌کند که باید این تغییرات هم در نظر گرفته شود.

دائمی ادامه داد: ایجاد شهرها و صنایع جدید و رشد کشاورزی و وابستگی آن به آب، باعث شده است هم پوشش مربوط به رشد اقتصادی کشور در صنعت آب و برق و هم اینکه با تغییر الگوی زندگی که صورت می‌گیرد و منجر به مصارف بیشتر آب و برق می‌شود تلاش کنیم تا به تامین نیازهای جدید بپردازیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده سالانه حدود 5 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی برق کشور افزوده شود و در قسمت آب نیز بیش از 600 طرح نیمه تمام در بخش آب و فاضلاب داریم که باید به اتمام برسد، افزود: این طرح‌ها شامل جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب‌هاست که مشکلاتی را نیز در برخی از شهرها ایجاد کرده است و باید هرچه زودتر به اتمام برسند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ادامه داد: راهکاری وجود ندارد بجز اینکه از این 7 هزار میلیارد تومان منابع به‌صورت اهرمی استفاده کنیم تا بتوانیم حجم بیشتری از اعتبارات را از طریق فاینانس‌های خارجی و مشارکت‌های داخلی و اجرای قرار دادهای BOT و BOO تامین کنیم.

وی ادامه داد: برای تامین آب و برق پایدار در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال 95 حداقل نیاز به بیش از 30 هزار میلیارد تومان اعتبارات سرمایه‌گذاری داریم که بایستی بخشی از آن از طریق فاینانس، بخشی از طریق صندوق توسعه ملی، حدود 7 هزار میلیارد تومان نیز از طریق اعتبارات دولتی و اعتبارات تملک دارایی و بخش دیگری نیز از طریق مشارکت‌های بخش خصوصی تامین شود.

کد خبر : ۳۳۹۲۶۴