خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز، مهم‌ترین مشکل صادرات است

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۷۹۷

محمد لاهوتی با اشاره به اظهارات برخی از مسئولان در خصوص تراز تجاری کشور گفت: اینکه برخی از مسئولان اعلام می‌کنند که امسال ما توانستیم تراز تجاری خود را مثبت کنیم به سبب محدودیت در واردات بوده است و این رقم واقعی نیست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل صادراتی ما نرخ ارز است تا زمانی که ما با فشار دلارهای نفتی نرخ ارز را به صورت مصنوعی پایان نگه می‌داریم، صادارت ما وضعیت خوبی نخواهد داشت هر چند با توجه به صحبت‌هایی که شده دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز است. نکته دوم قیمت تمام شده کالای تولیدی است  پایین بودن میزان بهره‌وری، نرخ سود بانکی، قیمت دلار از جمله عوامل مهمی است که تاثیر مستقیمی در قیمت کالای تمام شده دارد. نکته سوم حمل و نقل کالای تولید شده است ما در ماه‌ گذشته با توجه به تنش سیاسی که بین روسیه و ترکیه بوجود آمده بود به دلیل نبود زیرساخت‌های حمل و نقل نتوانستیم از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنیم هزینه حمل و نقل 10 تا 30 درصد کالای تولید شده را شامل می‌شود.

وی افزود: وجود تعرفه‌های بالا برای برخی از کالاهای وارداتی این کالاها را تبدیل به ضد تولید کرده و سبب شده که ارزش ا فزوده کالای تولید شده را پایین بیاورد به طوری که با نگاه به کالاهای صادارتی عمده آنها کالاهای خام هستند.

لاهوتی ادامه داد: عوارض صادارتی نیز از دیگر مشکلاتی است که برای صادر کنندگان مطرح است و این عوارض فقط برای دولت درآمدزایی می کند در صورتی که برای صنعتگران مشکل ایجاد کرده است.

وی در خصوص بدهی دولت قبل گفت: دولت دهم 360 میلیارد تومان به صادرکنندگان بدهکار است که متاسفانه دولت جدید نیز به آن توجهی ندارد در صورتی که صادرکنندگان انتظار داشتند دولت تدبیر و امید با توجه به اهمیتی که به اقتصاد می‌دهد در راستای تشویق صادرکنندگان این بدهی را تصویب کند.  مالیات ارزش افزوده نیز از دیگر مشکلات صادر کنندگان است در صورتی که قرار بود 9 درصد مالیات به صادر کنندگان عودت شود اما این امر صورت نگرفته است و صادر کنندگان بلاتکلیف مانده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز