خبرگزاری کار ایران

هشدار مشاور وزیر صنعت:

صادرات مجدد محصولات ترکیه به روسیه ممنوع!/ کارت بازرگانی صادرکنندگان متخلف باطل می‌شود/ مصادره اموال از سوی روس‌ها

asdasd
کد خبر : ۳۴۰۵۴۲

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه به دلیل مشکلات سیاسی پیش آمده میان مسکو و آنکارا، روس‌ها کالاهای ارسالی ترکیه از هر کشوری را مصادره خواهند کرد، اظهار داشت: ایران نیز کارت بازرگانی تجاری که دست به چنین اقداماتی بزنند را باطل می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان توسعه تجارت«محمدرضا مودودی» با بیان این مطلب گفت: بنا به دستور صریح وزیر صنعت، معدن و تجارت و به منظور صیانت از حقوق تولیدکنندگان داخلی، با بازرگانان متخلف که کالاهای ترکیه را به روسیه صادر می‌کنند برخوردهای جدی خواهد شد که از جمله آنها ابطال کارت بازرگانی است.

این دستور در حالی صادر شده است که پس از سقوط هواپیمای بمب‌افکن روسی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کرد که بر اساس آن واردات محصولات ترکیه به روسیه و یا واردات آنها از مبدایی دیگر به این کشور ممنوع شده بود.

پیش از این نیز خبرگزاری روسی تاس به نقل از موسسه نظارت بر واردات مواد غذایی آن کشور گفته بود که مسئولان ایرانی با ارسال نامه‌ای رسمی اعلام کرده بودند که به هر اقدام ممکن دست خواهند زد تا مانع از آن شوند که محصولات غذایی ترکیه، در پوشش محصولات ایرانی وارد روسیه شود.

در واکنش به این اقدامات چندی پیش اتاق بازرگانی ایران به تجار ایرانی در مورد صادرات مجدد کالاهای ترکیه به مقصد روسیه هشدار داد و اکنون نیز مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، ابطال کارت بازرگانی را جریمه این اقدام تجار متخلف ایرانی اعلام کرده است.

مودودی با اشاره به برخی اقدامات چند روز اخیر توسط تجار ایرانی در مرزهای روسیه، یادآور شد: برخی از تجار ایرانی با هدف کسب سود بیشتر، اقدام به واردات کالاهای ترکیه و صادرات مجدد آن به روسیه کرده‌اند که این امر نه تنها مغایر با سیاست‌های کلان توسعه صادرات کشور است، بلکه با توجه به تنش‌های بین روسیه و ترکیه و اعمال تحریم‌های اقتصادی و تجاری روسیه بر علیه ترکیه، موجبات دلخوری، بدگمانی و برخورد جدی روس‌ها با تجار ایرانی متخلف را فراهم کرده است که تداوم آن می‌تواند بر مناسبات تجاری تهران و مسکو تاثیر منفی بگذارد.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این افراد منافع ملی را قربانی منافع شخصی خود می­کنند و هزینه‌های تحمیلی بابت این نوع اقدامات برای تجار دیگر نیز گران تمام می‌شود چرا که علاوه بر توقیف اموال توسط روس‌ها، آنها سختگیری بیشتری بر روی کالاهای صادراتی ایران خواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: تجار ایرانی حداکثر تلاش خود را برای بهره‌گیری از این فرصت پیش آمده در راستای توسعه صادرات کالاهای ایرانی به کار گیرند و در این راستا با اقدامات قانونی و مسئولانه، فضا را برای حمایت بیشتر دولت از خود مساعد کنند.

مودودی تاکید کرد: در غیر اینصورت توان و انرژی دولت صرف مذاکره غیر مفید خواهد شد که ناشی از عملکرد نابخردانه تجار متخلف است و قدرت چانه‌زنی طرف ایرانی در صدور کالاهای قانونی داخلی را نیز در تعاملات بین‌المللی کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول در پایان گفته است: فرصت‌های خلق شده در فضای جدید تجارت با روسیه، بازاری پر رونق را برای محصولات ایرانی پدید آورده است، بنابراین تجار ایرانی نباید این فرصت را به راحتی در اختیار رقبا قرار دهند و این فرصت باید بیش از هر چیز در خدمت توسعه تجارت و صادرات کالاهای تولیدی ایران باشد.

بنابر برخی گزارش‌ها، در چند روز گذشته برخی محموله‌های صادراتی ایران در مرزهای روسیه صرفاً به دلیل اینکه روس‌ها مطلع شده‌اند مبداء کالا ترکیه بوده، توقیف شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز