خبرگزاری کار ایران

نفت ارزان محور تحولات خاورمیانه شد؛

از دعوای کویت با عربستان تا تغییر تاکتیک داعش

هفته جاری اولین شماره مجله های تخصصی جهان در سال 2016 منتشر شد و مجله هایی که موضوعات بین الملل و اقتصادی جهان می پردازند بر روی یک سوژه مشترک بودند و آن هم قیمت نفت بود.

به گزارش ایلنا، نفت دیگر معنی طلای سیاه خود را از دست داده و تقریبا تبدیل به بلا برای تولید کنندگان و شرکت های فعال در این حوزه شده است.

اکونومیست با اشاره سابقه کاهش قیمت نفت در سالهای قبل واکنش اقتصاد جهانی را به این متفاوت ارزیابی می کند.

نویسنده این سرمقاله با اشاره به بحران پیش آمده برای غول‌های نفتی جهان می افزاید: در طول تاریخ استخراج نفت تاکنون پیش نیامده که کاهش قیمت سبب زمینگیر شدن این شرکت های میلیاردی شود اما اینبار چنان شده که شرکت شل بر اثر کاهش نفت تصمیم به تعدیل نیرو گرفته و بیش از 50 هزار نفر از کارگران این شرکت در آستانه اخراج هستند.

نکته دیگر آنکه در دوره های قبل اگر قیمت نفت کاهش این شکلی داشت اقتصاد دنیا از آن استقبال می کرد و رشد آن مثبت می شد اما اینبار این تاثیر خیلی کم بوده و اصلا به چشم نمی آید.

از سوی دیگر کاهش قیمت نفت تولید کنندگان این طلا را که عمدتا جزو کشورهای جهان سوم هستند علاوه بر کاهش درآمد سبب بروز بحران های سیاسی و اجتماعی خواهد کرد و این بحران ها در ونوزئلا و کشورهای حاشیه ای خلیج فارس بیشتر به چشم خواهد آمد.

اکونومیست در حالی از این موضوع ابراز نگرانی می کند که دعوای کویت و عربستان دو متحد‌ دیرین و ثروتمند بر سر دو میدان مشترک نفتی بالا گرفته است و به سبب کاهش درآمدهای عمومی، کویت خواهان برداشت از این حوزه است اما عربستان به دلایل زیست محیطی موافق این کار نیست.

رویترز نیز خبر از لغو دو پروژه سرمایه‌گذاری در زمینه گاز در ابوظبی و نیجریه را می دهد که پیمانکار این طرح به دلیل کاهش قیمت نفت این پروژه را دیگر به صرفه نمی داند.

اما در مسائل سیاسی منطقه این کاهش قیمت بیشتر بر روی داعش اثر گذاری داشته است به طوریکه حملات و عضو گیری این گروه کاهش شدیدی داشته است.

به گزارش ماهنامه اقتصادی سیاسی المجله چاپ لندن کاهش قیمت نفت سبب شده که داعش در برنامه‌ریزی‌های خود تجدید نظر کند و حتی روسای این گروه اعلام کرده‌اند حقوق جنگجویان را 50 درصد کاهش می دهند.

داعش بسیاری از منابع درآمد خود را در پی کنترل ارتش عراق بر شهر بیجی و میادین نفتی علاس و حجیل در استان صلاح الدین از دست داده است.

از سوی دیگر گزارش‌ها از موصل حکایت از افزایش مالیات (فدیه) دارد و باج خواهی این گروه از مردم بیشتر شده است.

فشار مالی وارده به این گروه به حدی بوده که گفته می‌شود فرماندهان این گروه دستور تغییر تاکتیک داده اند و اعلام کرده اند که اعضای این گروهک تروریستی نسبت به ربایش اتباع خارجی خصوصا اروپایی اقدام کنند بر همین اساس پیش بینی می شود 3 آمریکایی که هفته گذشته در عراق ناپدید شدند در دستان این گروه باشند.

نفت همچنان ارزان می شود و با توجه به اصرار ایران مبنی بر افزایش تولید 500 هزار بشکه ای و پیش بینی عدم همکاری گروه عربی اوپک با این افزایش تصور نفت 20 دلاری دور از ذهن نیست.

گزارش: بسیم لاله

 

 

 

کد خبر : ۳۴۰۶۸۷