خبرگزاری کار ایران

کمیجانی :

سیاست‌های پولی دولت به هیچ وجه انقباضی نبوده است

یکی از سیاست‌های جدی ما اصلاح بازبینی بانکی است و در حالی که نرخ سود بازار بین بانکی در سال 93 بین 29 تا 30 درصد بود این نرخ امروز به 20 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر کمیجانی در همایش پساتحریم و فرصت‌های پیش روی بخش خصوصی که توسط سندیکای شرکت‌های ساختمانی برگزار شد با بیان اینکه دولت توانست برنامه‌های اقتصادی خود را که عمدتا حول محور رعایت انضباط مالی بود به اجرا بگذارد گفت: به دنبال این جهت‌گیری مالی دولت، راه برای انضباط گرایی پولی و اعتباری کشور باز شد.

وی افزود: در مجموع در غالب متغیرهای اقتصاد کلان تلفیقی از دستاوردهای خوب در بخش اقتصادی مواجه شدیم و علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی و مشکلات عدیده‌ای که اقتصاد کشورمان با آن مواجه بود از جمله رکود اقتصادی فضای اقتصادی کشورمان مثبت است.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به نرخ رشد اقتصادی گفت: در حالی که در سال 91 نرخ رشد اقتصادی 8/6- درصد بود در اواسط سال 92 به 1- درصد رسید و در سال 93 هم مثبت شد.

کمیجانی ادامه داد: نرخ تورم هم در سال 91 بالای 45 درصد بود و تراز سرمایه‌گذاری در ایران منفی و نرخ ارز با نوسانات بسیار شدیدی همراه بود.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به وضعیت اقتصادی در اولین سال دولت یازدهم گفت: اما پس از گذشت 6 الی 7 ماه از دولت یازدهم در حالی که هنوز در شرایط تحریم بودیم اما تا پایان سال 92 با آرامش نسبی در اقتصاد کشور مواجه بودیم.

وی افزود: به هر حال اقتصاد ایران در سال 92 به شدت بیمار بود اما تورم ماه به ماه در همان شرایط در حال کاهش و شاهد ثبات نسبی نرخ ارز بودیم.

کمیجانی ادامه داد: در این شرایط با وجود اینکه با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم اما باتوجه به انجام مذاکرات ایران با  گروه 5+1 امید به آینده وجود داشت.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در سال 93 با رشد اقتصادی مناسبی مواجه شدیم گفت: در آذرماه 93 در حالی که یکی از راندهای مذاکرات را پیش‌رو داشتیم کاهش قیمت نفت تداوم یافت و نفت 70 دلاری در آن زمان امروز به 25 دلار رسیده است.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در آن سال پیش بینی ها و برآوردها نشان از تداوم رکود سال 94 را می‌داد افزود: متاسفانه پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و باتوجه به رکود اقتصادی در چین و هند تقاضا برای سفارش کالا از ایران کاهش پیدا کرد و نرخ رشد اقتصادی در سال 94 منفی شد.

وی افزود: اما در سه ماهه دوم سال شرایط اقتصادی بهبود پیدا کرد و پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده و با اجرایی شدن برنامه ششم توسعه شرایط اقتصادی بهتر شود.

کمیجانی با تاکید بر اینکه  محور سیاست‌های پولی کشور ما تمرکز بر مهار تورم و ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و تمرکز بر روی اصلاح نرخ‌های سودهای بانکی است گفت: سه دسته از قیمت‌ها بر روی اقتصاد ایران تاثیرگذار هستند که نرخ کالا، قیمت منابع بانکی و همچنین قیمت منابع ارزی این محورهای اثرگذار در اقتصاد ایران به شمار می‌روند.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ تورم پایه مشکلات اقتصادی ایران است ادامه داد: به تبع افزایش نرخ تورم ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران افزایش پیدا می‌کند و فضا برای سرمایه‌گذاری ناامن می‌شود.

کمیجانی ادامه داد: در اجماع کلی  دولت و بانک مرکزی به این نتیجه رسیدیم که در کنار سیاست‌های رشد اقتصادی باید تمرکز برای مهار تورم را هم در اولویت قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اگر به ثبات نرخ ارز برسیم می‌توانیم ریسک نوسان ارزی را مهار کنیم ادامه داد: نتیجه ثبات نرخ ارزی در بازار این است که بستری برای اصلاح نرخ سود و دور شدن از نرخ‌های دستوری فراهم می‌آید.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: همواره اهداف در سایه نرخ‌های تکلیفی ناکارآمد و ناموفق بوده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل رشد نقدینگی در ایران تامین مالی پروژه مسکن مهر بود گفت: از اولین سیاست‌های مالی دولت یازدهم ساماندهی نقدینگی‌ها بوده است و در حالی که رشد نقدینگی در اوایل سال 92، 30 درصد بود در سال 93 به 22 درصد رسید و امروز رشد نقدینگی نزدیک به 25 درصد است.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمارها رشد نقدینگی تا آذرماه گذشته 6/24 درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های پولی تنها متمرکز در مهار تورم نبود گفت: هرچند با اعمال انضباط های مالی و سیاست‌های پولی، تورم نقطه به نقطه امروز به 6/9 درصد رسیده اما ابعاد دیگر اقتصاد را هم در نظر داشتیم و به هیچ عنوان نمی‌پذیریم که سیاست پولی دولت انقباضی بوده است و اتفاقا دولت یازدهم سیاست‌های انبساطی را در پیش گرفت.

کمیجانی با بیان اینکه رشد نقدینگی کشور باید متناسب با رشد GDP باشد ادامه داد: حاصل رشد نقدینگی چیزی جز تورم نیست.

کمیجانی با بیان اینکه تورم در سال 95 تک رقمی خواهد شد گفت: هرچند که رشد نقدینگی به نفع یکسری از بنگاه‌های خرد است اما در نهایت اقتصاد کلان از افزایش رشد نقدینگی لطمه می‌بیند.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به سیاست‌های اصلاح نرخ سود بانکی گفت: یکی از سیاست‌های جدی ما اصلاح بازبینی بانکی است و در حالی که نرخ سود بازار بین بانکی در سال 93 بین 29 تا 30 درصد بود این نرخ امروز به 20 درصد رسیده است.

قائم مقام بانک مرکزی: نرخ سود بین بانکی به 19 درصد رسید، سیاست‌های پولی دولت به هیچ وجه انقباضی نبوده است.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود بین بانکی امروز به 19 درصد رسیده است گفت: طبق آخرین آمار نرخ رشد نقدینگی تا پایان آذرماه چیزی حدود 24.6 درصد است.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه محصول لغو تحریم‌ها با حضور فعال‌تر بخش خصوصی باید منجر به بهبود شرایط اقتصادی شود گفت: افزایش سرمایه بانک ها یکی از سیاست‌های دولت یازدهم است که هم در بودجه سال 95 و هم در قانون برنامه ششم لحاظ شده است.

 

 

کد خبر : ۳۴۰۹۹۸