خبرگزاری کار ایران

سرپرست واحد مونتاژ شاسی شرکت عقاب افشان:

هر برند اتوبوس، قطعات را فقط برای مصرف خود تولید می‌کند نه برای برندهای دیگر

مالکان اتوبوس‌های اسکانیا باید صرفاً از قطعات اسکانیا استفاده کنند.

سرپرست واحد مونتاژ شاسی شرکت عقاب افشان با اشاره به این که روش تولیدی و کنترلی ما‌‌ همان روش روز اسکانیاست گفت: وقتی شما محصولی را با استانداردهای روز دنیا تولید می‌کنید، محصولتان محصول روز دنیاست.

محمد علیمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر این که مالکان اتوبوس‌های اسکانیا باید صرفاً از قطعات اسکانیا استفاده کنند افزود:  در صنعت امروز دنیا هر برندی قطعات را فقط برای مصرف خود تولید می‌کند نه برای برندهای دیگر.

متن کامل گفت‌وگو با سرپرست واحد مونتاژ شاسی شرکت عقاب افشان در ذیل آمده است:

 

در ابتدا از سابقه همکاری خود با مجموعه عقاب افشان بفرمایید.

بنده در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۳ به لطف خدا همکاری خود را با خانواده بزرگ عقاب افشان به عنوان مدیر انبارهای کارخانه آغاز کردم. کارخانه تازه شکل گرفته بود و برای تحقق آینده نویدبخش شرکت به طور مبرم نیاز بود زیر‌ساخت‌های مناسبی فراهم شود. به این منظور تلاش همه‌جانبه‌ای صورت گرفت که مجال مطرح شدن در این گفت‌وگوی مختصر را ندارد. در سال ۱۳۸۹ به دستور مدیر‌ عامل شرکت، مسؤولیت واحد مونتاژ شاسی به بنده واگذار شد.

 

حوزه وظایف سرپرست واحد مونتاژ شاسی کارخانه عقاب افشان چیست؟

اولین وظیفه سرپرست واحد مونتاژ شاسی به‌روز نگهداشتن توان تولیدی پرسنل نسبت به وضعیت موجود خط تولید اسکانیاست. واحد مونتاژ شاسی در اصل مانند یک شعبه اصلی اسکانیا عمل می‌کند، چون‌ ما‌ همان شاسی را تولید می‌کنیم که اسکانیا در حال حاضر در خط خود تولید می‌کند. یکی از اصول اعتقادی اسکانیا در این صنعت، بهبود مستمر است.

برای مثال اسکانیا در طول سال ۲۰۱۵ اقدام به تغییر حداقل ۶۰ مورد از قطعات شاسی کرده، یعنی هر ۶ روز یک اطلاعیه جدید صادر شده است و ما باید با حفظ کلیه استانداردهای الزامی اسکانیا این تغییرات را درک و اعمال کنیم.

ارتباط مستقیم با تکنیسین‌های اسکانیا برای اقدام به موقع و بدون تأخیر در تولید الزامیست. این ارتباط برقرار است البته با در نظرگرفتن وضعیت اینترنت داخل. عملیات اجرایی تولید برای هر شاسی در سایت اسکانیا با عنوان work order در دسترس است و یک تیم فنی جهت پشتیبانی فنی خط تولید در اسکانیا همیشه منتظرند تا مشکلات فنی اعلام شده توسط سرپرست را بررسی و اطلاعات لازم را ارسال کنند. میزان زمانی کار پرسنل در ایستگاه‌های مختلف تعیین می‌شود تا همه ایستگاه‌ها در یک زمان معین کار را تمام و شاسی را به ایستگاه بعدی منتقل کنند. حفظ زیبایی، ایمنی و پاکیزگی محیط کار نیز از اولویت‌های سرپرست واحد مونتاژ شاسی است. البته بنده در حال حاضر مسؤول ارتباط کارخانه با شرکت اسکانیا هستم و برای دریافت نظرات واحدهایی چون تحقیق و توسعه، فنی و مهندسی و کنترل کیفیت در مورد سفارشات و سایر مسائل فنی مرتبط با شاسی هم اقدام می‌کنم. در ضمن بنده وظیفه نظارت بر تخلیه کانتینرهای حامل قطعات اسکانیا تا تکمیل اتوبوس را نیز بر عهده دارم.

 

چند نفر در حوزه تحت مدیریت شما مشغول به کارند و دانش فنی آنها چقدر به‌روز و همگام با کیفیت مورد نیاز است؟

در این واحد با بنده چهارده نفر مشغول انجام وظیفه هستند. حداقل سابقه کاری پرسنل این واحد ۵ سال است. به عبارتی واحد مونتاژ پرسنل مجربی دارد که بر مبنای اطلاعات روز، کار تولید را انجام می‌دهند. پرسنل این واحد کاملاً با استانداردهای جاری شرکت اسکانیا و ضوابط داخلی آشنا هستند و از تغییرات و اصلاحات جدید به سرعت مطلع می‌شوند. ضمن آنکه کیفیت کاری نیز‌‌ همان کیفیت کاری شرکت اسکانیای سوئد است.

 

مونتاژ کامل یک شاسی اتوبوس در واحد شما چقدر طول می‌کشد و شما به عنوان سرپرست این بخش چگونه بر صحت این فرایند نظارت کامل دارید؟

مونتاژ کامل شاسی دو محور از نقطه صفر حدود ۱۴ ساعت طول می‌کشد و خوب است بدانید پرسنل این مجموعه در حال حاضر دانش فنی تولید چند نوع شاسی را دارند: دو محور معمولی شهری (K 310 IB4x2NB) و بین شهری (K 410 IB4x2NB)، سه محور شهری (K 310 UB6x2*4LB) و بین شهری (K 410 IB6x2*4NB) و دُرسا  (K 410 EB4x2NB). روش کنترلی‌‌ ما همان روش استاندارد اسکانیاست. هر اپراتوری مسؤول کنترل بخش خود است و همین طور به عنوان مشتری شاسی را که از ایستگاه قبل تحویل می‌گیرد، کنترل می‌کند. در انتهای خط اپراتور مجربی مسؤول کنترل نهایی کل شاسی است و برای اطمینان خاطر، یکی از پرسنل کنترل کیفیت که به عنوان اپراتور در مونتاژ شاسی آموزش دیده و این آموزش توسط کار‌شناس اسکانیا تأیید و تکمیل شده، موظف است شاسی را کنترل و هرگونه انحراف کیفی را به بنده گزارش کند.

 

چقدر افراد شاغل در واحد مونتاژ شاسی کارخانه عقاب افشان به استانداردسازی در این واحد توجه دارند؟

استاندارد در صنعت روز دنیا‌‌ همان روش جاری کاری است که برای تولید به کار گرفته می‌شود. روش جاری و استاندارد معمولاً از بین چند روش متفاوت توسط متخصصان مجرب برگزیده می‌شود و در بین روش‌های دیگر کمترین ضایعات زمانی، مکانی، انسانی و موادی را دارد. واحدهایی که در رابطه با قطعات اسکانیا عملیات تولیدی انجام می‌دهند، آموزش‌شان بر مبنای استانداردهای اسکانیاست. وقتی یک شاسی جدید وارد می‌شود، کار‌شناسان اسکانیا با حضور در کارخانه، روش استاندارد کاری را برای تولید این شاسی آموزش می‌دهند. با توجه به فرهنگ اخیر عادتی ما بهترین روش‌‌ همان است که استاندارد‌ها از ابتدای آموزش افراد به آن‌ها آموزش داده شود تا به‌‌ همان روش‌ها عادت کنند. تجربه بنده نشان می‌دهد که افراد شاغل در واحد مونتاژ شاسی به دلیل آموزش مستمر و ممیزی مستمر بیشتر به استاندارد علاقه‌مندند. واحد مونتاژ شاسی ماهانه یک بار توسط واحد تضمین کیفیت که زیر نظر کا‌رشناسان اسکانیا آموزش دیده‌اند، بر مبنای KDOS ممیزی می‌شود و نتیجه ممیزی مستقیماً به اسکانیا گزارش می‌شود.

 

به عنوان یکی از مسؤولان فنی شرکت عقاب افشان، اتوبوس‌های تولیدی این مجموعه بزرگ را چقدر همگام با دانش روز دنیا می‌دانید؟

همانطور که قبلاً عرض کردم روش تولیدی و کنترلی ما‌‌ همان روش روز اسکانیاست و وقتی شما محصولی را با استانداردهای روز دنیا تولید می‌کنید، محصولتان محصول روز دنیاست. اگر شما امروز به هر بازار اروپایی مراجعه کنید و اتوبوسی با مشخصات یکسان با عقاب را درخواست کنید، مطمئن باشید همین اتوبوس را به شما نشان خواهند داد.

 

با توجه به اهمیت نگهداری مطلوب از بخش‌های مرتبط با شاسی، فکر می‌کنید دستکاری‌های خودسرانه برخی مالکان یا رانندگان شامل دستکاری شاسی هم می‌شود؟ اگر اینگونه است چه توصیه‌ای برای این افراد دارید؟

البته همکاران در بخش خدمات پس از فروش با این موضوع بیشتر برخورد داشته‌اند، اما بله، متأسفانه من هم شاهد برخی از این موارد بوده‌ام. یک بار یکی از مالکان به دلیل نامشخص، شیرهای برقی ترمز را یکسره کرده بود و سیستم ترمز تحت کنترل APS نبود. شیرهای ترمز مقدار فشار باد در ترمز را کنترل و فشار باد معینی را به بوستر‌ها وارد می‌کنند. بدین ترتیب اتوبوس به دلیل از کار افتادن ترمز از جاده خارج شد و با کوه برخورد کرد و متأسفانه خسارات جانی و مالی به دنبال داشت. حتی اگر این کار به دلایل صرفه مادی هم صورت گرفته باشد باز نتیجه خسارت‌بار‌تر از آن است که توجیه‌پذیر باشد. بنده به شدت تأکید می‌کنم مالکان اتوبوس‌ها صرفاً از قطعات اسکانیا استفاده کنند، چون در صنعت امروز دنیا هر برندی قطعات را فقط برای مصرف خود تولید می‌کند نه برای برندهای دیگر. این قطعات برای اسکانیا طراحی و ساخته می‌شوند. اما در بازار قطعات برای تمام انواع خودرو به فروش می‌روند و قطعاً مشخص نیست که استانداردها و الزامات اسکانیا را برآورده کنند.

انتهای پیام

محمد علیمحمدی - سرپرست واحد مونتاژ شاسی شرکت عقاب افشان

کد خبر : ۳۴۱۴۰۷