خبرگزاری کار ایران

مجری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی اعلام کرد:

92 درصد پیشرفت فیزیکی در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی / تکمیل ظرفیت اسمی پالایشگاه؛ بهار 95

مجری فازهای 17 و 18 ظرفیت فرآورش پالایشگاه این فاز را 56 میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حفاری 22 حلقه چاه این فازها صددرصد تمام شده و حدود 30 میلیون متر مکعب از دو سکو در حال بهره‌برداری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن بویری مجری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در جریان بازدید خبرنگاران از دو فاز یادشده در تشریح وضعیت پیشرفت کار و تولید در دو فاز 17 و 18 گفت: فازهای 17 و 18 جزو طرح‌های اولویت‌دار وزارت نفت است که برنامه‌ریزی شده تولید گاز از آن طی سال جاری انجام شود.

وی افزود: در کل این پروژه از سال 86 شروع به کار کرده و در سال 93 تولید گاز از ردیف اول شیرین‌سازی آغاز و اکنون 4 ردیف از آن در سرویس عملیاتی است.

بویری کل سرمایه‌گذاری در این طرح را 6.2 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تاکنون 5.7 میلیارد برای این طرح هزینه شده که 92 درصد پیشرفت مالی و فیزیکی داشته است.

وی اظهار داشت: این طرح شامل 44 حلقه چاه تولیدی، 4 پلت فرم بر سکوی دریایی و دو ردیف خط لوله و یک پالایشگاه به مساحت 160 هکتار است.

مجری فازهای 17 و 18 ظرفیت فرآورش پالایشگاه این فاز را 56 میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حفاری 22 حلقه چاه این فازها صددرصد تمام شده و حدود 30 میلیون متر مکعب از دو سکو در حال بهره‌برداری است.

بویری همچنین گفت:پالایشگاه 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 70 درصد تجهیزات آن در سرویس عملیاتی قرار داشته که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا خرداد سال آینده ظرفیت اسمی پالایشگاه به اتمام رسیده و آماده افتتاح می‌شود.

مجری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در ادامه تصریح کرد: 65 درصدحجم کار در این دو فاز توسط شرکت‌های ایرانی و 35 درصد توسط خارجی‌ها انجام شده‌است. همچنین 90 درصد کار مهندسی ایرانی و 10 درصد نیز توسط یک شرکت فرانسوی انجام شده است و در کل 99.5 درصد ساخت توسط پیمانکار داخلی و نیم درصد نیز دربخش تجهیزات خارجی بوده‌است.

بویری 41 درصد تجهیزات استفاده شده در این  دو فاز را ایرانی و 59 درصد را خارجی عنوان کرد و افزود: اکنون شرکت‌های ایرانی با مهندسی معکوس شروع به ساخت تجهیزات مورد نیاز خود  کرده است.

وی با اعلام اینکه پالایشگاه تا خردادماه سال 95 به ظرفیت اسمی خواهد رسید خاطر نشان کرد: درحال حاضر 30 میلیون مترمکعب سوخت گاز داریم که تا زمان رسیدن به ظرفیت اسمی این رقم به 50 میلیون مترمکعب منتهی خواهد شد.

وی ادامه داد: طی سال گذشته 4 میلیارد مترمکعب از این فازها تولید گاز داشتیم. یک میلیون بشکه میعانات که آماده صادرات است و همچنین 6 هزار تن اتان به مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه ارسال شده است.

کد خبر : ۳۴۱۴۷۸