خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

پرونده پارس جنوبی تا سال 96 بسته می‌شود/فقط 22 درصد بودجه محقق شد

تقریبا قرارداد همه فازها به جز فاز 11 با شرکت‌های ایرانی منعقد شده و منهای فاز 14 که 60 درصد پیشرفت دارد بقیه فازها از پیشرفت 80 درصدی برخوردارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و  گاز پارس در نشست خبری که به منظور تشریح وضعیت پیشرفت و تولید در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی برگزار شد با اشاره به اینکه میزان تولید گاز در پارس جنوبی تا پایان آبان‌ماه 83 میلیارد مترمکعب بوده است گفت: طبق برنامه باید میزان تولید را تا 130 میلیارد مترمکعب برسانیم.

وی با اشاره به اینکه فاز 12 در اسفند 92 تحویل داده شده اظهار داشت: پس از این فاز فازهای 15 و 16نیز طی دو هفته گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت و فازهای 17 و 18 نیز در تاریخ 20 آبان‌ماه سال جاری اولین سکوی فاز 17 به بهره‌برداری رسید.

شعبانپور در ادامه درباره سرمایه‌گذاری خارجی در فازهای پارس جنوبی تصریح کرد: تقریبا قرارداد همه فازها به جز فاز 11 با شرکت‌های ایرانی منعقد شده و منهای فاز 14 که 60 درصد پیشرفت دارد بقیه فازها از پیشرفت 80 درصدی برخوردارند.

وی درباره اینکه آیا سرمایه‌گذاری در فاز 11 توسط شرکت‌ةای ایرانی یا خارجی انجام می‌شود اظهار داشت: برنامه اول ما این است که شرکت‌های ایرانی در این فاز سرمایه‌گذاری کنند و اگر نتوانند فاز 11 با سرمایه خارجی توسعه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه ما این است که غیر از یک فاز پارس جنوبی در پارس شمالی و میدان گلشن و فردوسی نیز از سرمایه خارجی استفاده کنیم که در این راستا شرکت‌های زیادی برای توسعه این میدان اعلام آمادگی کرده‌اند.

شعبانپور در پاسخ به اینکه آیا تا پایان سال دولت یازدهم طبق آنچه وعده داده شده تمام فازهای پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهند رسید یا خیر گفت: صددرصد تمامی فازهای پارس جنوبی تا پایان سال 96 به بهره‌برداری خواهند رسید اما برای اینکه پرونده پارس جنوبی بسته شود دو شرط وجود دارد و یک شرط اینکه منابع مورد نیاز تامین شوند و شرط دوم اینکه تکلیف شرکت صدرا برای تکمیل سکوهای باقی‌مانده روشن شود.

وی ادامه داد: ما طی 24 تا 25 ماه آینده زمان خوبی برای اجرای پروژه‌هایی که تاکنون 83 درصد پیشرفت داشته‌اند داریم تا تماما به بهره برداری برسند.

شعبانپور با بیان اینکه به لحاظ مالی شرایط سختی را سپری کرده‌ایم اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های مالی سه فاکتور را برای اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی مد نظر قرار دادیم و به این ترتیب که پروژه‌هایی که بیشترین پیشرفت را داشتند و سریعتر نیز به مرحله تولید می‌رسیدند در اولویت قرار گرفتند و اولویت دوم اینکه فازهایی که در بخش دریا و خط مرزی یعنی میدان مشترک قرار داشتند در اولویت قرار گرفته ضمن اینکه کل طرح را یکپارچه دیدیم یعنی طرح‌هایی که بیشتر به پیشرفت نزدیک بودند در اولویت قرار گرفتند.

وی توضیح داد: با توجه به فاکتورهایی که مدنظرمان قرار گرفت ابتدا فاز 12 بیشترین پیشرفت را داشته وپس از آن فازهای 15 و 16 و سپس 17 و 18، 19، 20، 21، 22، 24، 13 و در نهایت فاز 14 در اولویت قرار گرفت و به این ترتیب منابع را بر اساس اولویت‌بندی یاد شده تخصیص دادیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تزریق مالی ما را به اهداف مورد نظر خواهد رساند گفت: برای اجرایی شدن تمامی فازها به 10 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که یکی از منابع اصلی تامین مالی از طریق بند ق است که در قانون پیش‌بینی شده که بخشی از پول از صندوق توسعه ملی گرفته شده وبه پروژه‌ها تزریق شود و دراین راستا از محل بند ق 24 میلیارد دلار به طرح‌های ما اختصاص داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره میزان بدهی به پیمانکاران گفت: به دلیل اضافه پرداخت‌هایی که قبلا داشته‌ایم بدهکارنیستیم اما در هر صورت هدف این بودکه علی الحساب‌ها تسویه شده و پول به پروژه‌ها تزریق شده تا بتوانیم آنها را به اتمام برسانیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده بود که 8.7 میلیارد دلار به ما تخفیف داده شود تصریح کرد: تا پایان آذرماه فقط یک میلیارد و 730 میلیون دلار یعنی 22 درصد از بودجه مورد نیاز به ما تعلق گرفت و این میزان از بودجه برای کل طرح‌ها در نظرگرفته شد.

وی افزود: تاکنون فازهای پارس جنوبی 83 درصد پیشرفت کار داشته‌اند که 43 درصد این پیشرفت طی دو سال گذشته اتفاق افتاده است.

شعبان پور با اشاره به مذاکرات جدید بیژن زنگنه وزیر نفت و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور درباره تعیین تکلیف ساخت 10 سکوی جدید گاز پارس جنوبی توسط شرکت صدرا گفت: ساخت این سکوها در طول چند سال گذشته ساخت این ده سکو با تاخیرهای زیادی همراه شده که اخیرا وزارت نفت با انجام مکاتباتی با معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار واگذاری ساخت این ده سکوی پارس جنوبی به سه شرکت توانمند داخلی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد در این پیشنهاد خواستار استفاده از تجهیزات امکانات و زیرساخت‌های شرکت صدرا برای ساخت ده سکوی پارس جنوبی شده‌ایم.

شعبان‌پور بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت موافقت معاون اول رئیس جمهور ساخت این سکوهای جدید گازی با تشابه بیشتری دنبال شود.

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر وجود افت فشار گاز در میدان پارس جنوبی بیان کرد: با ایجاد کارگروهی در شرکت نفت پارس وضعیت زمین‌شناسی مسائل ژئوفیزیکی اصطلاحا معدن، حفظ و نگهداری مخزن گاز در پارس جنوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

شعبانپور همچنین با اشاره به تقبل و پذیرش پرداخت خسارت 180 میلیون دلاری یک شرکت بیمه خارجی به یکی از پیمانکاران پارس جنوبی یادآور شد: این خسارت بیمه به دلیل حادثه برخورد یک کشتی سنگاپوری به پایه سکوی یکی از فازهای پارس جنوبی پرداخت خواهد شد.

شعبان‌پور همچنین در پایان با اشاره به آزادسازی برخی از تجهیزات گازی در دست اجرای پارس جنوبی توسط شرکت زیمنس آلمان خاطر نشان کرد: بخش عمده‌ای از این تجهیزات شامل تربوکمپرسورهایی بوده که بیشتر توسط شرکت زیمنس آلمان ساخته شده بود که به دلیل تحریم از تحویل آنها خودداری کرده بود.

کد خبر : ۳۴۱۶۷۷