خبرگزاری کار ایران

انسداد 6 هزار حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران از انسداد 6 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور از ابتدای سال جاری خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، جهانگیر حبیبی با تاکید بر عمر 12 ساله شورای عالی آب در وزارت نیرو، گفت: شورای عالی آب در مجموع 23 جلسه تاکنون داشته است که پانزده جلسه آن طی دو سه سال اخیر تشکیل شده است و حاکی از عزم جدی وزرات نیرو در کنترل افت سطح آب‌های زیرزمینی کشور است.

وی با اشاره به جلسه پانزدهم شورای عالی آب در سال 93 و مطرح شدن جدی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی، افزود: از ابتدای سال 94 این طرح با اعتباری بالغ بر 325 میلیارد تومان آغاز شده که تاکنون 43 درصد از این اعتبار تخصیص داده شده است.

حبیبی با بیان این که از 609 دشت موجود حدود 350 دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است، تصریح کرد: ما در هر استان با توجه به شرایط ان 91 دشت پایلوت در تمامی کشور مشخص کردیم که از هر لحاظ این دشت‌ها در شرایط مناسبی نبودند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اعلام این که در سال 94 حدود 6 هزار حلقه چاه غیر مجاز پر و مسدود شده است، گفت: طبق قانون تمامی چاه های فاقد پروانه که قبل از سال 85 حفر شده‌اند و در حدود 103 هزار حلقه چاه است، تعیین تکلیف می‌شوند و قطعاً حدود 200 هزار حلقه چاهی که بعد از سال 85 به وجود آمده اند پر می‌شوند.

وی با بیان این که ما در کشور 460 هزار حلقه چاه مجاز داریم، افزود: حدود 40 هزار کنتور هوشمند نیز تا کنون نصب شده است.

نخستین نشست کارگروه تعادل بخشی منطقه شش کشور که پنجمین جلسه کارگروه های منطقه ای تعادل بخشی کشور بود با حضور مدیران و کارشناسان شرکت‌های آب منطقه ای اصفهان، کرمان، قم، یزد و مرکزی در اصفهان امروز به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برگزار شد.

کاهش میزان افت سطح آب در دشت‌های اصفهان

میزان کاهش سطح آب زیرزمینی در برخی دشت‌های استان اصفهان همچون دشت "باد-خالدآباد" بهبود یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در اولین نشست کارگروه احیا و تعادل‌بخشی منطقه شش کشور با اعلام این که کاهش میزان افت سطح آب در دشت باد-خالد آب اصفهان را در اثر اجرای طرح احیا و تعادل بخشی شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: در این دشت متوسط افت سالانه آب در طول 30 گذشته از 70 سانتی‌متر به 2 سانتی‌متر در سال جاری رسیده است که حاکی از  بهبود وضعیت سطح میزان افت آب در این دشت است.

مسعود میرمحمدصادقی با اشاره به پنج دشت پایلوت اردستان، باد-خالدآباد، مورچه خورت، میمه و دامنه در اصفهان تصریح کرد: آب منطقه‌ای اصفهان به طور خاص طرح احیا و تعادل بخشی را با تمام توان در این پنج دشت اجرا می‌کند.

وی افزود: طبق برنامه وزارت نیرو، قرار بود در استان اصفهان 400 حلقه چاه غیرمجاز بسته شود، اما این رقم با تلاش مضاعف آب منطقه ای اصفهان به 633 حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری رسید.

میرمحمدصادقی با تاکید بر این که طبق این آمار یک و نیم برابر جلوتر از برنامه وزارت نیرو هستیم، گفت: توانسته ایم با انسداد این چاه‌ها حدود 28.5 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین حدود یک هزار و 42 حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: در طرح تعادل بخشی وزارت نیرو قرار است چاه‌های غیرمجاز به خصوص آنهایی را که از سال 85 حفر شده‌اند به طور کامل ببندد و چاه‌های مجاز نیز مجهز به کنتور هوشمند شوند و با برنامه 20 ساله ظرفیت آبخوا‌ن‌ها دوباره بازخواهد گشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه برداشت بی رویه از آبخوان‌ها موجب نشست زمین در دشت‌های کشور شده است، گفت: نشست زمین در دشت دامنه یکی از نمونه‌ها در استان اصفهان است، ولی اخیراً این امر در شهر اصفهان نیز اتفاق افتاده که البته خشکی خود رودخانه زاینده‌رود نیز عامل مؤثری در این امر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: در شرایط طبیعی آب تجدیدپذیر حوضه زنده‌رود حدود دو میلیارد و 453 میلیون مترمکعب در سال است که این رقم برای حوضه گاوخونی حدود دو میلیارد و 600 میلیون مترمکعب در سال می‌رسد.

میرمحمد صادقی ادامه داد: با وضعیت فعلی خشکسالی در کشور تا سال 1400 آب تجدیدپذیر حوضه زنده رود به حدود 576 میلیون مترمکعب در سال می‌رسد که طبق شاخص فالکن مارک ما وارد دوران تنش آبی شده ایم.

 

کد خبر : ۳۴۲۱۳۳