خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق اصناف ایران:

هدف ما تعامل با ساختار قدرت است / در فرانسه مذاکرات خوبی داشتیم

در فرانسه هم در بخش آرایشی و بهداشتی مذاکرات خوبی داشتیم و صحبت‌هایی برای برندینگ و حضور آرم‌های مطرح جهان در ایران مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران صبح امروز در نشست خبری خود با تبریک ایام دهه فجر گفت: روز دوشنبه اصناف سراسر کشور جهت تجدید بیعت با بنیانگذار کبیر انقلاب در حرم امام خمینی حضور پیدا خواهند کرد.

وی افزود: مطابق برنامه اعلام شده روز چهارم ایام دهه فجر روز اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده و ما به کلیه اصناف اعلام کردیم که پیشنهادات خود را ارائه دهند.

وی با اشاره به زمان استقرار خود در اتاق اصناف گفت: اکنون 16 ماه است که ما در این اتاق مستقر شده‌ایم و در آن زمان این اتاق هیچ برنامه‌ای نداشت چه در بعد اقتصاد بین‌المللی و چه در اقتصاد داخلی برنامه‌ریزی نداشت .

فاضلی ادامه داد: اولین هدف ما تعامل با ساختار قدرت خصوصا دولت و مجلس بود به طوری که اکنون ما بالاترین روابط با قوه مقننه را داریم و هفته آینده جهت پیگیری مشکلات اصناف جلسه‌ای با ریاست محترم مجلس داریم.

وی افزود: ما درچند سال گذشته چیزی به نام وحدت رویه را در بخش خصوصی نداشتیم و هیچ نوع هماهنگی بین اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف نبود نیتجه این عدم هماهنگی در بخش خصوصی کشور خروج قانون فشل اصناف بود که امروز سبب شده همگی افسوس می‌خورند که چرا نظرات بخش خصوصی در آن اعمال نشده است. اما امروز یک مجموعه‌ای به نام دبیرخانه مشترک اتاق ها را شاهد هستیم که حاصل تعامل این سه بخش بوده است.

وی ادامه داد: ما در 16 کمیته برنامه ششم توسعه حضور داشتیم که توانستیم خیلی از پیشنهادات خود را مصوب و بسیاری دیگر را نتوانستیم کاری از پیش ببریم که برای اعمال نظر خود در نظر داریم از همان تعاملی که با مجلس داریم استفاده کنیم.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: طرح نظام صنفی آماده است اما با توجه به پایان عمر مجلس درصدد هستیم که در مجلس آینده آن را ارائه دهیم.

فاضلی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به کشورهای اروپایی گفت: در این سفر بنده به عنوان نماینده اصناف همراه رئیس‌جمهور و برای اولین بار بخش دولتی و غیر دولتی به صورت منسجم کنار هم بودند. می‌توان  گفت که کار برنامه‌ریزان این سفر عالی بود و ما شاهد کمترین پرت زمانی بودیم.

وی افزود: اینکه دولت بخش خصوصی را باور کرده از نکات مهم این سفر بود به طوری که رئیس‌جمهور در مهمانی شام ایتالیا و جلسات فرانسه یکی از چهار محور اصلی صحبت‌هایش را به بخش خصوصی اختصاص داده بود.

وی افزود: ما قبل از سفر به این کشورها در نظر داشتیم به سه کشور ایتالیا، کره و ترکیه سفر کنیم زیرا بیشترین سهم  SME ها به این کشورها تخصص دارد به طور مثال د ر ایتالیا 73 درصد جی‌دی‌پی این کشور در دست اصناف است.

وی ادامه داد: درست است که ما بازار داخلی کشور را تحت پوشش داریم اما به هیچ وجه به دنبال پر کردن این بازار از اجناس خارجی نیستیم.

رئیس اتاق اصناف ادامه داد: من در این سفر فهمیدم که چه شیرینی و حلاوتی در اقتصاد دولتی است که حاضر نیستند آن را به بخش خصوصی واگذار کنند همانطور که رئیس‌جمهور گفت دست کشیدن از این اقتصاد سخت است.

وی به قراردادهای منعقد شده در این سفر اشاره کرد و گفت: یکی از قراردادهایی که در این سفر امضا شد تامین ماشین‌آلات برای  کیف و کفش چرم بود ما در سال‌های گذشته 2.8 میلیارد دلار در سال صرف واردات این کالاها می‌کردیم که عموما به صورت قاچاق وارد می شد اما ما در این سفر توانستیم که تولید  ماشین‌آلات این صنعت رابه داخل کشور بیاوریم و علاوه بر اینکه به تولید داخلی کمک کردیم بحث صادرات مجدد را  نیز تقویت کردیم.

وی افزود: در فرانسه هم در بخش آرایشی و بهداشتی مذاکرات خوبی داشتیم و صحبت‌هایی برای برندینگ و حضور آرم‌های مطرح جهان در ایران مطرح شد.

کد خبر : ۳۴۲۹۹۷