خبرگزاری کار ایران

مستخدمین حسینی در گفتگو با ایلنا تاکید کرد:

نوسازی ناوگان هوایی ضرورت داشت / هدایت اروپایی‌ها به سرمایه‌گذاری مشترک

اولین نکته قابل تامل مطرح شدن نام ایران در دنیا و ارتقای موقعیت ایران در سطح جهانی است و اینکه ایران به عنوان کشوری امن برای سرمایه گذاری در سطح منطقه و جهان پس از سالها معرفی شد.

حیدرمستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در سفر هیات دولت و بخش خصوصی به اروپا دو نکته قابل تامل است گفت: اولین نکته قابل تامل مطرح شدن نام ایران در دنیا و ارتقای موقعیت ایران در سطح جهانی است و اینکه ایران به عنوان کشوری امن برای سرمایه گذاری در سطح منطقه و جهان پس از سال‌ها معرفی شد.

وی افزود: اما نکته قابل تامل بعدی این است که انعقاد این تفاهم نامه‌ها یک طرفه و یک سویه نباشد و تنها کشورهای دیگر از منابع ارزی ایران بهره نبرند.

این کارشناس ارشد اقتصادی گفت: در این مدت کوتاه پس از برجام شاهد آن بودیم که رییس جمهور چین برای انعقاد قرارداد به ایران آمد و کشورهای ایتالیا و فرانسه نیز دیپلماسی اقتصادی ایران را در صحنه بین المللی مطرح کردند.

مستخدمین حسینی ادامه داد: اما در بستن چنین قراردادهایی موضوعی که باید به آن توجه شود این است که ضرورت دارد در دیپلماسی اقتصادی همانند دیپلماسی سیاسی دو طرف به صورت عادلانه از نتایج بهره گیرند.

وی گفت: در برخی از موارد مانند نوسازی ناوگان هوایی که از مدتها پیش مردم در اضطراب پرواز با هواپیماهای کهنه بودند و الزام بر سرمایه گذاری و نوسازی ناوگان به شدت حس می‌شد. این موضوع جزء اولین نیازهای کشور محسوب می شد.

 مستخدمین حسینی ادامه داد: همچنین سرمایه گذاری در بخش تجهیز ناوگان ریلی که حدود 80 درصد از مردم از آن استفاده می کنند نیز بسیار مهم بود.

وی با تاکید بر اینکه برای این دست از قراردادها باید به سرمایه گذاری مشترک توجه شود تصریح کرد: هم اکنون شرایط اقتصادی اروپا نیازمند تجدید قواست و این موضوع سبب می شود تا ما بتوانیم آنها را به سمتی هدایت کنیم که سرمایه گذاری‌‌های مشترک داشته باشیم.

مستخدمین حسینی خاطر نشان کرد: در شرایطی که اروپا نیز تشنه برقراری روابط اقتصادی است و ما نیز تنها از 30 درصد ظرفیت کارخانجات خود استفاده می‌کنیم ضروری است در راستای توسعه اقتصادی به سرمایه گذاری های مشترک توجه ویژه ای شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: 25 میلیارد یورو قرارداد با فرانسه و 17 یورو قرارداد با ایتالیا مسلما ارقام کمی نیستند و بهتر است ریز مواد تفاهم نامه‌ها از سوی دولت و یا افرادی که در این سفر حضور داشتند منتشر شود تا همه در جریان روند کلی این تفاهم نامه ها قرار گیرند.

 

 

کد خبر : ۳۴۳۰۱۰