خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ایران ایر:

بعید می‌دانم تا پایان سال جاری ایرباس‌های جدید بیایند/تامین مالی 15 درصدی ایران ایر از محل صندوق توسعه ملی

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه بعید می‌دانیم تا پایان سال جاری کشورمان هواپیمایی از قراردادهای ایرباس وارد ناوگان شود گفت: 15 درصد سهم ایران‌ایر در قرارداد خرید هواپیما از محل صندوق توسعه ملی و استفاده از فاینانس‌های خارجی و بانک‌داخلی تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد پرورش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تفاهم‌نامه تحویل 118 فروند هواپیما در دوره 8 تا 10 ساله است اظهار داشت: البته در این مدت قرارداد قابل تغییر است یعنی پیش‌بینی شده است که برخی از هواپیماها زودتر یا دیرتر تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه قرارداد خرید پس از تفاهم‌نامه اولیه منعقد می‌شود ادامه داد: اول تفاهم‌نامه مشترک منعقد می‌شود و سپس براساس نوع هواپیما تاریخ خرید تنظیم قرارداد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر با بیان اینکه جزئیات و مشخصات هواپیما در قرارداد نهایی تعیین خواهد شد گفت: انتخاب آپشن‌های هواپیما در سیستم‌های سرگرمی در قرارداد نهایی تعیین خواهد شد و طبق قرارداد اولیه 45 فروند هواپیمای ایرباس از خانواده 320 و 321 برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای، 45 فروند ایرباس 330 برای پروازهای میان برد 16 فروند ایرباس قاره‌پیما به ایران تحویل داده می‌شود.

پرورش تاکید کرد: تمام این تعداد هواپیما جدید و نو هستند و 12 فروند هواپیما 380 هم در بازه زمانی 8 تا 10 سال به ایران تحویل داده می‌شود که مجموع این قرارداد خرید 118 فروند هواپیما ایرباس است.

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه بسته به شرایط فرودگاه از این هواپیماها برای پروازهای داخلی، منطقه‌ای و دوربرد استفاده خواهد شد ادامه داد: برای مثال از هواپیماهای دوربرد در مسیر کانادا و یا دورتر استفاده می‌شود و چون حجم زیادی از ایرانیان در کاناد ا هستند می‌توانیم از این هواپیماهای جدید برای جابجایی مسافران در نقاط مختلف جهان استفاده کنیم.

پرورش با بیان اینکه ایرانیان سالانه 5 میلیارد دلار بابت خرید بلیت هواپیما به ایرلاین‌های خارجی ارز می‌پردازند گفت: این نشان می‌دهد که تعداد هواپیماها در مسیرهای پروازی ما برای پروازهای موجود کافی نیست.

وی ادامه داد: با ورود ناوگان جدید بخش عمده‌ای ارز وارد ایرلاین‌های داخلی می‌شود و اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.

وی افزود: فرودگاه حضرت امام و فرودگاه‌های اصلی باید برای پذیرش هواپیماهای پهن‌پیکر آماده شوند.

پرورش با بیان اینکه تعدادی از این هواپیماها تا پایان سال 2016 تحویل می‌شوند گفت: اینکه چه تعداد هواپیما تا پایان سال جاری کشورمان تحویل داده می‌شود مشخص نیست اما ایرباس هواپیمای آماده تحویل نو و جدید ندارد و باید از قبل درخواست بشود که ما مذاکرات با ایرباس را از سال گذشته شروع کردیم.

وی ادامه داد: آنها اعلام می‌کردند که از سال 2017 آماده تحویل هواپیما هستند اما اصرار ما در تحویل هواپیما در سال 2016 بود که حدود 5 تا 8 فروند هواپیما تا پایان سال 2016 تحویل داده می‌شود.

وی تاکید کرد: بعید می‌دانم تا پایان سال جاری کشورمان هواپیمایی وارد ناوگان شود.

مدیرعامل ایران ایر درباره محل تامین 16 درصدی ایران ایر و پرداخت سهم 15 درصدی قرارداد خرید هواپیما گفت: از سال گذشته مصوبه استفاده از صندوق توسعه ملی را برای خرید هواپیماهای جدید دنبال کردیم و ممکن است بخشی از تامین مالی خرید هواپیماها از صندوق توسعه ملی تامین شود.

وی افزود: ضمن آنکه پیش‌بینی کرده ایم که فاینانس خارجی و برخی بانک‌های داخلی را هم داشته باشیم. اگر تمام این موارد محقق نشد ایرباس وعده داده است که از طریق فاینانس برای خرید هواپیما اقدام کند.

پرورش با بیان اینکه کل هواپیماهای خریداری شده در غالب اجاره به شرط تملیک است گفت: قرار است تمام اعتبارات خرید هواپیما از طریق فاینانس محقق شود و مالکیت هواپیما پس از پرداخت اقساط به ما منتقل می‌شود.

مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر زمانی پنجمین ایرلاین برتر دنیا بود و در حال حاضر به 29 نقطه بین‌المللی پرواز داریم و با ورود ناوگان جدید مسیرهای فعلی افزایش می‌یابد برای مثال پرواز به لندن از 3 پرواز در هفته به 6 یا 9 پرواز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان انیثکه رقابت با ایرلاین‌های خارجی، افزایش درآمد، رشد بخش فنی و تکنسین از مزایای اینگونه هواپیمای جدید است بطور قطع پرواز مسیرهای داخلی و بین‌المللی افزایش می‌یابد حتی می‌توان مسیر جدید اعلام کرد برای مثال پروازهای سنگاپور و توکیو برقرار کرد.

 پرورش ادامه داد: مجوز پرواز به این مسیرها را داریم اما ناوگان مورد نیاز را نداشتیم.

وی همچنین درباره پروازهای نوروزی گفت: برحسب نیاز داخلی و امکاناتمان خدمات در اختیار مردم می‌گذاریم.

 

کد خبر : ۳۴۳۱۸۸