خبرگزاری کار ایران

صالح‌آبادی خبر داد:

ابتکار بانک توسعه صادرات و شرکت ملی گاز برای افزایش سرمایه کشور/ آغاز صادرات سالانه سه میلیارد دلار کالا و خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از ابتکار این بانک برای حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات به ترکمنستان خبر داد و گفت: با توجه به حجم واردات سالانه دو تا سه میلیارد دلار گاز از ترکمنستان این کشور علاقمند است که کالای ایرانی وارد کرده و یا ما در ترکمنستان پروژه اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی صالح آبادی در مراسم امضای موافقت‌نامه ایجاد بسترهای مناسب برای حمایت صادر کنندگان کالا و خدمات به ترکمنستان در مقابل واردات گاز از این کشور با اشاره به تاکید وزیر نفت مبنی بر اینکه واردات کشور باید اهرمی برای صادرات باشد اظهار داشت: رسالت بانک توسعه‌ صادرات کمک به صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی است  و در این راستا تسهیلات و خدمات ارزی و ریالی برای ارتقای صادرات کشور را به عهده دارد تا بتواند حجم تجارت خارجی را ارتقاء دهد .

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در تشریح قراردادی که در زمینه صادرات کالا به ترکمنستان در ازای گازی که از این کشور وارد می کنیم گفت: با توجه به حجم واردات سالانه دو تا سه میلیارد دلار گاز از ترکمنستان این کشور علاقمند است که کالای ایرانی وارد کرده و یا ما در ترکمنستان پروژه اجرا کنیم لذا ما در صدد برآمدیم که واردات گاز از این کشور را تبدیل به اهرمی برای صادرت کنیم تا بتوانیم این رقم (دو تا سه میلیارد دلار) را پوشش دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به واردات گاز از ترکمنستان شرکت گاز به این کشور بدهکار است لذا شرکت های ایرانی به جای این بدهی می‌توانند از خط اعتباری استفاده کرده و کالاهای خود را صادر کند.

صالح آبادی اظهار داشت: فعلا سقف صادرات به ترکمنستان سه میلیارد دلار در سال تعیین شده که این رقم روی صادرات کشور اثرگذار است و فرصت صادراتی خوبی برای صادرکنندگان خواهد بود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به بسترهایی که بانک توسعه صادرات جهت اجرایی شدن این امر فراهم کرده تصریح کرد: یکی از راههای اجرایی شدن این هدف این است که وجوه را در حساب صادرکنندگان نزد بانک توسعه صادرات قرار می دهیم و یا حواله می کنیم و عملیات نقل و انتقال ارزی را از کانال بانک انجام می دهیم و ال سی نیز از طریق بانک های ترکمنی باز شده و از این طریق صادرات خواهیم داشت.

وی ادامه داد: راه دیگر این است که به صادرکنندگان می توانیم تسهیلات پرداخت کرده و این تسهیلات را با تضامین ارایه دهیم .

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: روش دیگر این است که می توانیم انواع ضمانت نامه ارزی و ریالی برای صادر کنندگانی که در آن کشور (ترکمنستان) پروژه می پذیرند، فراهم کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: بارها شنیده ایم که توسعه صادرات نیازمند افزایش سرمایه است که با افزایش کالا و خدمات منابع در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد و حتی در شرایطی که سرمایه جدید اضافه نشود تامین مالی صورت گرفته است.

صالح‌آبادی مدل صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به جای واردات گاز را که اکنون قرارداد آن امضا شده سازوکاری ابتکاری و نو خواند و افزود: این روش، رویه جدید است که سرمایه کشور را ارتقاء داده و با این مدل می توانیم به سایرکالا و کشورها نیز تعمیم داده و واردات را تبدیل به اهرمی برای صادرات کنیم.

وی با اشاره به این که ترکمنستان تا افق 10 ساله حجم واردات خود را  از ایران به 60 میلیارد دلار افزایش می دهد خاطرنشان کرد: این کانال بانکی می تواند در راستای اجرایی شدن این هدف نیز باشد.

کد خبر : ۳۴۳۴۰۸