خبرگزاری کار ایران

40 درصد از تالاب‌ها در مجاورت مناطق مسکونی است/ 40 تالاب تحت تاثیر خشکسالی

مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حدود 40 درصد از تالاب‌های کشور در مجاورت مناطق مسکونی قرار دارند که اهمیت ضرورت حفاظت از این پهنه‌های ارزشمند حیاتی را بیش از بیش نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا، غزال جعفری با اشاره به روز جهانی تالاب‌ها اظهار داشت: بر اساس تعریف کنوانسیون رامسر مناطق پوشیده از مرداب، باتلاق، لجن زار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی اعم از دائمی یا موقت که در آن آب‌های شور یا شیرین به صورت راکد یا جاری یافت می شود، از جمله شامل آبگیرهای دریایی که عمق آنها در پایین‌ترین حد جزر از شش متر تجاوز نکند تالاب نامیده می‌شود.

او ادامه داد: بنابر تعریف ارائه شده حدود 150 تالاب با وسعت 3 میلیون هکتار در بانک اطلاعاتی شرکت مدیریت منابع آب ایران ثبت شده که از این تعداد  24 تالاب‌ با مساحتی در حدود 1.5 میلیون هکتار در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

وی در خصوص حجم تقریبی تالاب‌های کشور گفت: تا زمان حاضر برآوردی از حجم کلی مخازن تالاب ها صورت نگرفته است. بدون تردید نتایج حاصل از مطالعات تعیین حد بستر و حریم تالاب‌های کشور که توسط دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب در دست اقدام بوده می تواند پاسخگوی این پرسش باشد.

جعفری ادامه داد: از مجموعه تالاب‌های کشور تعداد 40 تالاب تحت تاثیر خشکسالی قرارگرفته‌اند که مهمترین آنها، تالاب‌های هامون واقع در استان سیستان و بلوچستان، ‌دریاچه ارومیه واقع در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان،  تالاب گاوخونی واقع در استان اصفهان و تالاب‌های  بختگان، پریشان و کافتر واقع در استان فارس  هستند.

او در خصوص عوامل این موضوع گفت: خشکسالی­های پیاپی، محدودیت شدید منابع آب، تغییرات کاربری اراضی در سطح حوضه آبریز و محدوده بستر و حریم تالاب ها، افزایش بار آلودگی رودخانه‌ها و کاهش ظرفیت خود پالایی آنها و ورود آب با کیفیت پایین به تالاب‌ها و عدم تدوین برنامه عمل حفاظت از تالاب‌ها و عدم آشنایی مردم با نقش تالاب ها و نحوه سازگاری با آن، از مهم‌ترین علل نابودی تالاب‌ها در کشور به‌شمار می‌آیند.

مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر جایگاه حقابه زیست محیطی در برنامه های بخش آب کشور گفت: وزارت نیرو با اعتقاد راسخ  به رعایت مسائل زیست محیطی در مطالعه و اجرای طرح‌های آبی، تلاش کرده تا ضمن انجام مطالعات زیست محیطی برای طرح‌های توسعه منابع آب در هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست، نسبت به اخذ مجوز زیست محیطی برای این طرح ها اقدام نماید.

او ادامه داد: وزارت نیرو در قالب ابلاغ میزان سهم آب قابل برنامه‌ریزی برای مصارف مختلف، سهم حقابه زیست محیطی تالاب‌ها را از رودخانه‌های بالا دست آنها به تفکیک حوضه‌های آبریز تعیین و به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نموده است.

او در خصوص اقدام‌های احیای تالاب‌های کشور در وزارت نیرو گفت: اخیراً آیین نامه "نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور" به تصویب هیات وزیران رسیده است که در این آیین نامه تکالیف سازمان‌های مسئول برای حفاظت از اراضی بستر و حریم تالاب های بحرانی با تاکید بر تهیه برنامه عمل ملی حفاظت، احیا و مدیریت زیست بومی تالاب ها تعیین شده است که این امر با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی در دست اقدام است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو به موجب وظایف قانونی خود مطالعه تعیین حد بستر و حریم 24 پهنه از تالاب‌های مهم کشور را به‌انجام رسانده است و مطالعه 8 پهنه آبی از جمله میانکاله، ارژن، پریشان، حله، میقان، گمیشان، شور و شیرین میناب و اوان را در دست اقدام دارد.

جعفری تصریح کرد: آنچه مسلم است حفاظت از اراضی بستر و حریم تالاب های مطالعه شده و بحرانی با همکاری سایر سازمان متولی در امر مدیریت تالاب ها وهمچنین مشارکت مردم و بهره برداران تالاب ها امکان پذیر خواهد بود .

مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص راهکارهای احیای تالاب‌های در معرض خطر گفت: توجه به تامین حقابه زیست محیطی تالاب‌ها، تعیین حد بستر و حریم تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور برای حفاظت از حریم آنها، حفاظت از سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت آب زیرزمینی در اطراف تالاب‌ها و دریاچه‌ها، جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز و تعییر نامناسب کاربری ها در حد بستر و حریم  تالاب‌ها و دریاچه‌ها، جلوگیری از برداشت صنعتی و معدنی تالاب‌ها و دریاچه‌ها و آموزش و ارتقای آگاهی مردم نسبت به اهمیت تالاب‌ها و مشارکت در حفاظت همه جانبه از آنها از مهم‌ترین راهکارهای حفظ تالاب‌های کشور است.

 

کد خبر : ۳۴۳۸۶۱