خبرگزاری کار ایران

درحاشیه همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و تایلند؛

افخمی‌راد: تجارت ترجیحی و آزاد بین ایران و تایلند برقرار شود/ جلال‌پور: نقش 10 درصدی تهران و بانکوک در تجارت با یکدیگر

asdasd
کد خبر : ۳۴۳۹۷۵

رییس سازمان توسعه تجارت در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و تایلند گفت: باید مناسبات جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی تایلند را از سطح توافق‌نامه‌های معمولی به سمت برقراری تجارت ترجیحی و تجارت آزاد هدایت کنیم.

به گزارش ایلنا به نقل از  سازمان توسعه تجارت، ولی‌ا... افخمی‌راد در این همایش که با حضور محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران، معاون اقتصادی نخست‌وزیر تایلند و جمعی از تجار و بازرگانان دو طرف برگزار شد، گفت: امروز بین دو کشور موافقت‌نامه بازرگانی به امضاء رسید که بر اساس آن تجارت دو کشور تسهیل می‌شود اما باید از این موضوع فراتر رفته و موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و تجارت آزاد را بین دو کشور پایه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه توافق ایران و کشورهای 1+5، گشایشی را در روابط تجاری ایران با دنیا ایجاد کرده است، گفت: قرن 21 قرن دیپلماسی و استفاده از روش‌های صلح‌‌آمیز برای دست یافتن به اهداف مشترک است؛ با در پیش گرفتن همین سیاست، ایران توانست حقانیت خود را به جهان ثابت کند.

افخمی‌راد در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر سیاست اقتصادی دولت در توسعه روابط با کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه، خاطرنشان کرد: دولت ایران آماده است که در زمینه‌های مختلف صنعتی، تجاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های صلح‌آمیز با طرف تایلندی خود مذاکره و همکاری کند.

وی ایران و تایلند را دو کشور مهم و صاحب نفوذ دانست و تأکید کرد: ایران به عنوان یک کشور کلیدی در خاورمیانه و در سازمان اکو و تایلند نیز به عنوان یکی از کشورهای مهم حوزه آسه‌آن می‌توانند ضمن استفاده از حوزه‌های نفوذ خود، همکاری‌های بین منطقه‌ای را گسترش دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: سازمان‌های توسعه تجارت دو کشور برای تحقق اهداف مشترک تجاری و اقتصادی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و در این زمینه باید همه موانع تجاری بین دو کشور شناسایی و راهکارهایی برای رفع آنها ارائه شود تا بنگاه‌های اقتصادی ایرانی و تایلندی بتوانند بهتر و گسترده‌تر با یکدیگر تجارت کنند.

وی پیشنهاد داد که روابط ایران و تایلند، فراتر از موافقت‌نامه بازرگانی که اکنون به امضاء رسیده، گسترش یابد و مسئولان دو کشور تجارت ترجیحی (PTA) و تجارت آزاد (FTA) را هدف‌گذاری کنند.

** تجارت حاشیه‌ای ایران و تایلند

سخنران بعدی این نشست، «سومکید جاتوسری پیتاک» معاون نخست‌وزیر تایلند بود.

وی با انتقاد از اینکه ایران و تایلند چندان در مبادلات تجاری با یکدیگر نقش‌آفرین نبوده‌اند، گفت: اگرچه ایران کشوری سازنده و تاثیرگذار در تحولات سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و غرب آسیا است و تایلند نیز دومین اقتصاد بزرگ منطقه آ‌سه‌آن به شمار می‌رود اما متاسفانه تاکنون دو کشور نتوانسته‌اند سهم زیادی را از تجارت با یکدیگر به دست آورند.

معاون اقتصادی نخست وزیر تایلند افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری نانو، علوم پیشرفته و توریسم، تجارت بین‌المللی و بازرگانی، نیرو، انرژی‌های پاک و آموزش از جمله محورهایی است که تایلند مایل به همکاری با ایران در این زمینه‌هاست.

وی با بیان اینکه سابقه مبادلات تجاری بین تایلند و ایران و تبادل هیات‌های تجاری به قرن هفتم میلادی برمی‌گردد، گفت: در شرایط کنونی برای کمک به افزایش حجم تجارت دو جانبه، کمک به رقابتی شدن شرکت‌ها و سیاست حمایتی دولت‌های دو کشور از بخش خصوصی بسیار موثر و حائز اهمیت است.

**جلال‌پور: نقش 10 درصدی ایران و تایلند در تجارت با یکدیگر

محسن جلال‌پور رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست تخصصی گفت: ایران با بیش از 80 میلیارد دلار گردش مالی حاصل از صادرات و واردات و تایلند با بیش از 200 میلیارد دلار واردات فقط نقش 10 تا 15 درصدی از تجارت با یکدیگر دارند.

وی افزود: این آمار و ارقام نشان می‌دهد که تاکنون امکان برقراری ارتباط گسترده تجاری و اقتصادی بین دو کشور وجود نداشته است، اما حالا دروازه تجارت دو کشور گشوده شده و ریل‌های جدیدی در این راستا پایه‌گذاری شده است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران با برشمردن ظرفیت‌های تجاری تهران و بانکوک گفت: ایران از ظرفیت‌های بیشماری برخوردار است، ضمن اینکه موقعیت استراتژیکی در منطقه دارد که امکان حضور برندهای ایرانی را در کشورهای همسایه و کشورهای CIS فراهم کرده است؛ تایلند نیز در بخش‌های تولیدی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد که همین ویژگی‌ها بستر تجارت دو کشور را فراهم کرده است.

وی با تاکید بر تولید مشترک ایران و تایلند اظهار داشت: اکنون می‌توان کمبود مراودات تجاری دو کشور را با تولید مشترک و حضور محکم در بازارهای مشترک جبران کرد، که این مهم منوط به همکاری مسئولان و بازرگانان دو کشور است.

جلال‌پور سفر مقامات تایلندی به ایران را نشان از عزم آن کشور برای گسترش تجارت با ایران دانست و افزود: ما نیز در اتاق بازرگانی ایران همه همت خود را برای ارتباط بهتر و متصل کردن بنگاه‌های ایرانی و تایلندی به یکدیگر به کار خواهیم گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی تایلند، با حضور مقامات دولتی و فعالان بخش خصوصی دو کشور در سالن خلیج فارس سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

همچنین در دیدارهایی که روز گذشته بین مسئولان تجاری دو کشور برگزار شد، موافقت‌نامه بازرگانی ایران و تایلند بین «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت و «آپیرا دی تانترا پورن» وزیر بازرگانی تایلند به امضاء رسید.

این موافقتنامه امکان آن را به دو طرف می‌دهد تا تجارت بین دو کشور را از طریق همکاری‌های نمایشگاهی، مبادله هیأت‌های تجاری، همکاری اتاق‌های بازرگانی، همکاری در زمینه استاندارد و امور بهداشتی و همچنین کاهش تعرفه‌های بازرگانی تسهیل کنند.

پیش از این نیز نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی، بازرگانی، صنعتی، فنی و کشاورزی ایران و تایلند 3 و 4 بهمن ماه به ریاست «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و «دان پرامود وینای» وزیر امور خارجه تایلند در تهران برگزار شده بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز