خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو خبر داد:

توسعه صادرات برق در پساتحریم/ افزایش راندمان نیروگاهی با نسل جدید توربین‌ها

وزیر نیرو در بندرعباس گفت: در شرایط پساتحریم با اتکا به توانمندی داخلی تصمیم داریم که صادرات برق را توسعه دهیم.

به‌گزارش ایلنا، حمید چیت‌چیان در آئین افتتاح 4 واحد گازی نیروگاه بندرعباس در سخنانی اظهار داشت: هم‌اکنون ظرفیت نیروگاه‌های هرمزگان 3 هزار مگاوات است که در آینده نه چندان دور به 6 هزار و 430 مگاوات افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در برنامه‌های سه ساله وزارت نیرو، احداث نیروگاه 1400 مگاواتی بخار با کمک روسیه، نیروگاه 500 مگاواتی در قشم و نیروگاه 730 مگاواتی که توسط بخش خصوصی لحاظ شده است که در مجموع ظرفیت نیروگاهی استان هرمزگان را 3 هزار و 430 مگاوات افزایش می‌دهد.

وزیر نیرو با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: هم‌زمان با جشن‌های دهه مبارک فجر، امروز شاهد بهره‌برداری از سه طرح ارزشمند در استان هرمزگان  شامل، افتتاح 4 واحد گازی نیروگاه گنو، آبرسانی سد چگین به جاسک و آبرسانی به مجتمع‌های روستای از طریق آب شیرین‌کن بودیم که می‌تواند تاثیر زیادی در اقتصاد منطقه و استان داشته باشد.

وی با اشاره به افتتاح 4 واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی  648 مگاواتی گنو گفت: در آینده نزدیک، دو واحد بخار این نیروگاه نیز افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه در دهه 60 تمامی نیروگاه‌های کشور توسط متخصصان خارجی طراحی، نظارت، اجرا و بهره‌برداری می‌شد، افزود: به همت و پشتوانه علمی و فنی مهندسان ایرانی، امروز تمام مراحل طراحی، تامین تجهیزات، ساخت و اجرا و نصب و بهره‌برداری نیروگاه‌های کشور توسط متخصصان داخلی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب روزانه 9 ساعت خاموشی برنامه‌ریزی شده داشتیم، بیان داشت: با تدبیر وزارت نیرو و اتکا به توان داخلی و خودباوری توانستیم در ساخت نیروگاه‌ها، پست‌ها، ترانسفورماتورها و تجهیزات صنعت برق تا 90 درصد خودکفا شویم.

وزیر نیرو تصریح کرد: به رغم خوداتکایی در صنعت برق، این صنعت باید با دانش روز و تکنولوژی مدرن جهانی همگام شود.

 وی با اشاره به اینکه در شرایط پساتحریم با اتکا به توانمندی داخلی تصمیم داریم که صادرات برق را توسعه دهیم، افزود: هم اکنون به 40 کشور جهان صادرات برق، یا تجهیزات فنی و مهندسی و یا خدمات فنی مهندسی صادر می کنیم.

چیت‌چیان با بیان اینکه در کنار این خدمات، از انتقال فناوری‌های جدید به داخل کشور غافل نیستیم اظهار داشت: هم اکنون نیروگاه‌های کشور از توربین‌های کلاس E ساخت داخل استفاده می کنند که با تولید توربین‌های کلاس F راندمان آنها به حدود 60 درصد افزایش می‌یابد.

وی هوشمندسازی شبکه های برق، کاهش تلفات شبکه و افزودن بخش بخار به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را از برنامه‌های جدی وزارت نیرو دانست و ادامه داد: سال گذشته تلفات شبکه‌های برق کشور 15 درصد بود که با تلاش متخصصان وزارت نیرو به حدود 11 درصد رسید و مصمم هستیم تا این تلفات را تا پایان سالجاری به 10.8 درصد برسانیم.

 

 

 

کد خبر : ۳۴۴۲۶۵