خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

صادرات تجهیزات برق به 40 کشور جهان/به درآمدهای صنعت آب و برق دست اندازی شد

معاون اول رئیس جمهور گفت: در تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب به صادرات برق توجه ویژه‌ای داشتند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در آئین افتتاح 4 واحد گازی نیروگاه گنو در بندرعباس بابیان این مطلب گفت: قانون رفع موانع تولید درهیأت دولت تصویب شده و امیدواریم همه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که قرار است 8 هزار مگاوات تولید برق داشته باشند به زودی به بهره برداری برسند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی در بخش استقلال اقتصادی داشته است گفت: اگر اقلام وارداتی و صادراتی کشور را در دو دهه گذشته و امروز مقایسه کنیم مشخص می شود که کشوری که در گذشته واردکننده بسیاری از کالاها بوده است، امروز نه تنها بسیای از نیازهای خود را تأمین می کند، بلکه کالا و خدمات فراوانی را به کشورهای دیگر صادر می‌نماید.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بخش صنعت اظهار داشت: در بخش تولید نیروگاه‌های برق در دهه دوم انقلاب ناچار بودیم از کشورهای خارجی تجهیزات نیروگاهی وارد کشور کنیم و برای جلوگیری از خاموشی‌های طولانی، این نیروگاه‌ها را در کشور نصب نماییم، اما امروز به نقطه‌ای رسیده ایم که نیروگاه‌های بزرگی با حجم تولید بالا در کشور تولید می‌شود و همه مراحل ساخت و نصب آن توسط مهندسین ایرانی انجام می شود.

وی اظهار داشت: این دستاورد کوچکی نیست که یک کشور از حالت واردکننده مطلق به یک سازنده نیروگاه و تولیدکننده تبدیل شود و امروز بر اساس گزارش وزیر نیرو به 40 کشور جهان تجهیزات برق صادر می کنیم و شرکت‌های مهندسی ایرانی نیز قادر هستند در مناقصات بزرگ بین‌المللی برنده شوند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های گذشته برای پرداخت یارانه نقدی به منابع و درآمدهای صنعت آب و برق کشور دست انداخته می‌شد، گفت: در این شرایط مدیران بخش‌های آب و برق توانایی پرداخت هزینه‌های جاری و نوسازی شبکه توزیع برق و آب به شهرها را از دست می دادند که نتیجه آن از بین رفتن زیرساخت‌های تولید و توزیع برق و آب در کشور بود.

وی با بیان اینکه در دولت جدید نوع مدیریت و نگاه به مقوله توسعه تغییر کرده است، گفت: کشوری که برای خود رشد 8 درصدی در نظر گرفته، در آینده نزدیک و با سرمایه گذاری‌های انجام شده شاهد تحول در صنعت برق و سایر رشته ها خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب به صادرات برق توجه ویژه‌ای داشتند و بنابراین ایران به دنبال آن است که مرکز تأمین انرژی در منطقه باشد.

وی از مدیران صنعت برق کشور خواست تا با اولویت‌بندی و حمایت از بخش خصوصی به برنامه‌های خود برای توسعه تا رسیدن به چشم انداز تعیین شده ادامه دهند و خطاب به پیمانکاران بخش خصوصی گفت: شما وضعیت دولت را با توجه به کاهش درآمدهای نفتی درک کرده اید، ما قطعاً تدبیری خواهیم اندیشید که مطالبات بخش خصوصی که در حوزه های مختلف با دولت کار می کنند را پرداخت کنیم.

جهانگیری با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید در هیأت دولت اظهار امیدواری کرد همه نیروگاه های سیکل ترکیبی که قرار است 8 هزار مگاوات تولید برق داشته باشند به زودی به بهره برداری برسند.

 

کد خبر : ۳۴۴۲۶۷