خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس کشاورزی در گفتگو با ایلنا:

کشاورزی امکان اشتغالزایی برای 30 درصد از جمعیت کشور را دارد

یک کارشناس ارشد حوزه اقتصاد کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی امکان اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم برای حدود 30 درصد از جمعیت کشور وجود دارد.

جلال سهرابی-کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی- در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به توانایی باالقوه بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال در کشور بیان داشت: جمعیت زیادی از کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم با کشاورزی امرار معاش می کنند و با توجه به اینکه امکان اشتغالزایی برای حدود 30 درصد از جمعیت کشور وجود دارد؛ به همین خاطر توجه به این حوزه اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه تنها کشورهایی امکان رشد در سالهای آینده را خواهند داشت که به سه اصل دسترسی به انرژی، توجه به نیروی انسانی و تأمین مواد غذایی (امنیت غذایی) توجه ویژه داشته باشند افزود: نهادهای مختلفی در بخش کشاورزی فعالیت دارند، این فعالیت ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد. بنابراین باید به کلیه ذی نفعان این بخش توجه نمود و برنامه های جداگانه و در عین حال مرتبطی را برای آنها تدوین و از طریق مجلس به قانون تبدیل نمود، تا بخش کشاورزی که وظیفه تامین امنیت غذایی را در کشور بر عهده دارد رونق یابد.

وی افزود:  با توجه به اینکه یک سوم از جمعیت کشور در این حوزه فعالیت می کنند، توجه خاص و ویژه به این بخش به بالا رفتن کیفیت زندگی این افراد منجر خواهد شد.

سهرابی با تاکید بر اینکه 30 درصد از جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می دهند افزود: بر اساس آمار ارائه شده حدود یک میلیون نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه ها در بخش کشاورزی تحصیل کرده اند.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی کشورمی توان به نقش مهم کشاورزی در اقتصاد ایران توجه نمود و با توجه به اینکه بخش کشاورزی می تواند زمینه اشتغال مناسبی را برای افراد مهیا نماید، استفاده از نیروی انسانی تحصیل کرده اعم از دانشجویان، اساتید و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی این بخش را با رشد مناسبی مواجه خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه رونق د بخش کشاورزی وابستگی ایارن به نفت را کاهش خواهد داد بیان داشت:  شرایط آب و هوایی و تولید محصولاتی که در بازارهای صادراتی محبوب هستند مانند پسته، زغفران، خاویار ایران را به سمت صادارت و ارز آوری سوق داده و ازخروج ارز جلوگیری خواهد کرد؛ نمونه بارز این کار خودکفایی در محصولات استراتژیکی مانند گندم و جو و ... است.

وی افزود: با توجه به اینکه فقر در جوامع در حال توسعه نظیر ایران بخصوص در نواحی روستایی مشهود است؛ توجه به بخش کشاورزی وضعیت معیشتی خانوارهای روستایی را بهبود بخشیده و توسعه کشور را سبب خواهد شد؛ البته برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی که نتیجه آن کاهش فاصله طبقاتی خواهد بود را درپی خواهد داشت که حائز اهمیت است.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: طی سالهای اخیر در برنامه های توسعه‌ای بخش کشاورزی توجه چندانی نشده است، در صورتیکه این بخش بتواند جایگاه و سهم واقعی خود را در برنامه های توسعه و بودجه پیدا کند، این کار علاوه بر تأمین مواد غذایی منجر به رونق اقتصادی خواهد شد.

کد خبر : ۳۴۴۵۵۸