خبرگزاری کار ایران

معاون منابع هیدروکروبوری برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

تاریخ مصرف قراردادهای بای‌بک در نفت تمام شده است

زبیدی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی دیگر تن به قراردادهای بیع متقابل نمی‌دهند، گفت: واقعیت این است که ما برای توسعه میادین نفتی پول نداریم و نیاز به جذب سرمایه گذار داریم.

کریم زبیدی معاون منابع هیدروکروبوری برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه علیرغم تمام انتقادات تاکنون تناقضی در قراردادهای جدید نفتی با قانون اساسی مشاهده نشده است، گفت: ممکن است برخی مشکلات حقوقی وجود داشته باشد که وزارت نفت در حال رفع آن است اما قراردادها مغایرتی با قانون اساسی و یا اصل 44 قانون اساسی ندارد. 

وی افزود: ممکن است برخی مسائل نگارشی وجود داشته باشد و یا برخی مسائل از قلم افتاده باشد که بازنگری شده و وزارت نفت در حال اصلاح آنها است.

زبیدی در ادامه به اشکالات قراردادهای بای بک اشاره و تصریح کرد: در این نوع قرارداد وقتی پروژه اجرا می‌شد شرکت توسعه دهنده طی مدت 21 تا 28 روزه تست را انجام می‌داد و سپس پروژه را رها می‌کرد و پس از آن اگر ما با مشکلی مواجه می‌شدیم هیچ کمک ویا مشاوره‌ای را دریافت نمی‌کردیم همانند مشکلی که در پروژه مسجدسلیمان پیش آمد.

وی اظهار داشت: حسن این قراردادها این است که پیمانکار مجبور است در پروسه تولید برنامه‌ای ارائه دهد که در طول برنامه حضور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته ما هنوز روی اینکه قیمت در هر بشکه چقدر باشد بحث داریم و نهایی نشده است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت همچنین با بیان اینکه مالک اصلی مخازنی که توسعه آنها به شرکت‌های خارجی داده می شود ایران است، گفت: کارفرما شرکت ملی نفت است و توسعه میادین به صورت جوینت انجام می‌شود و اینگونه نیست که کارفرما تمام اختیارات را به پیمانکار بدهد.

وی ادامه داد: در ضمن  فعلا هم که قراردادی بیرون نیامده و اینها تنها الگوی ساختار است بنابراین تا تبدیل به قرارداد بشود و جلو برود راه زیادی داریم لذا رسانه‌ای شدن اتفاقی که نیفتاده و اینکه سیاسیون تا به این حد به این قضایا پرداخته‌اند جای تعجب دارد.

زبیدی یادآور شد: آخرین ورژنی که ما از قراردادها داشتیم بای بک بوده که اشکالات زیادی نیز برآنها وارد بود لذا مقایسه قراردادهای IPC با آنها اصلا صحیح نیست.

وی ادامه داد: قراردادهای بای بک به این ترتیب بود که پیمانکار خودش را در حاشیه امن قرار می‌داد و کمترین ریکاوری فکتور را به ما ارائه می‌داد زیرا در قراردادهای بیع متقابل میزان ریکاوری فکتور بسیار پایین  و در حد 4 تا 5 درصد است در حالی که نباید اینگونه باشد.

معاون منابع هیدروکروبوری برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در ادامه به قراردادهایی که در کشوری مثل عراق بسته شده اشاره و اظهار داشت: اکنون بسیاری از شرکت‌های خارجی مزه قراردادهایی که برای توسعه صنعت نفت عراق بسته شده چشیده‌اند در نتیجه به قراردادهای بیع متقابل تن در نمی‌دهند لذا ما ضمن اینکه نباید عجله داشته باشیم و باید منتظر باشیم که نتیجه اقدامات وزارت نفت مشخص شود.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است ما به سرمایه گذار نیاز داریم و مجبوریم جذب سرمایه گذار خارجی داشته باشیم زیرا بدون پول نمی‌توانیم میادین را توسعه دهیم بنابراین علاوه بر اینکه باید به این قراردادها مثبت نگاه کنیم باید دقت لازم را نیز داشته باشیم.

 

کد خبر : ۳۴۴۹۹۸