خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

29مزرعه آلوده به قارچ کش مالاشیت گرین معدوم شد/تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی در روسیه بازاریابی کنند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ساختار پرورش میگو در برخی موارد قابل قبول نیست و این یکی از دلایل بروز بیماری در مزارع پرورش این محصول است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری بیان داشت: اکنون تمام مرغ‌های کشور دارای کد رهگیری هستند و بر این اساس زمان، مکان و محل تولید این محصول با ارسال کلمه M از طریق پیامک به شماره 30008933 قابل مشاهده است.

وی افزود: براساس آمار 10 ماهه سال جاری شیوع بیماری های دامی نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش یافته است .

خلج با اشاره به این که از پانزده فروردین ماه امسال تمام مزارع پرورش قزل آلا تحت پایش قرار گرفت افزود: این کار به منظور ممنوعیت استفاده از قارچ کش مالاشیت گرین در مزارع پرورش قزل آلا صورت گرفت تا مشخص شود که از این ماده در چرخه تولید و پرورش قزل آلا استفاده نمی شود.

وی افزود: براین اساس طی این مدت 580مزرع مورد نمونه برداری قرار گرفت که از این تعداد 29 مزرعه آلوده شناسایی و معدوم شدند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بیماری هایی مانند طاعون نشخوار کننده کوچک در سال 94حدود 56 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است تاکید کرد: بیماری تب برفکی 30 درصد و بیماری لمپی اسکین 60 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. و تلفات بخش طیور که در آغاز سال 92 ، 2/11 درصد بوده است در 10 ماهه امسال به 8/7 درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص انجام واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوی اظهارداشت: در 10 ماهه امسال واکسیون علیه این بیماری نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است البته در دو هفته گذشته هیات دولت 12 میلیارد تومان برای خرید واکسن تب برفکی و پرداخت غرامت به دامدارانی که دام های آنان بر اثر بیماری آسیب یدده بودند تخصیص داده است که از این میزان 5 میلیارد تومان برای هدف اول و 7 میلیارد تومان نیز برای پرداخت غرامت در نظر گرفته شد.

رییس  سازمان دامپزشکی کشور با انتقاد از وضعیت پذیرش دانشجویان دامپزشکی و خیل عظیم فارغ التحصیلان این حوزه تاکید کرد: با توجه به این که تعداد فارغ التحصیلان باید به اندازه ای باشد که آینده شغلی آنان تضمین شده باشد از طرفی تعداد بالای فارغ التحصیلان این حوزه موجب شده که در زمینه مهارت های کاربردی با مشکلات جدی مواجه باشیم.

وی افزود: تنها 10 دانشکده دامپزشکی در سراسر کشور طبق معیارهای وزارت علوم واجب شرایط پذیرش دانشجو در مقطع دکترای عمومی هستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات دامی به خصوص لبنیات به روسیه بیان داشت: 19 شرکت ایرانی شرایط صادرات به روسیه را به دست آوردند و 4 کارخانه فراورده های لبنی نیز مورد تایید روس ها قرار گرفتند بنابراین شرکت های مذکور باید از طریق بازاریابی صادرات به این کشور را آغاز کنند از طرف دیگر واردات  گوشت قرمز از روسیه منع بهداشتی نداردو افرادی که خواهان واردات این محصول به کشور هستند باید تقاضای خودرا به سازمان دامپزشکی ارایه کند.

همچنین در ادامه این نشست عباس عباسی مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال که آیا در کشور مرغ ارگانیک تولید می شود یا خیر بیان داشت: این محصول در کشور تولید نمی شود اما مرغ بدون آنتی بیوتیک در کشور تولید می شود که به اصطلاح به آن مرغ سبز می گویند.

وی افزود: این محصول در سه مرحله پایش قرار می گیردو در صورتی که هیچ آنتی بیوتیک در آن مشخص نشده به عنوان مرغ بدون آنتی بیوتیک عرضه می شود.

عباسی تاکید کرد: هیچ مجوزی برای تولید مرغ ارگانیک در کشور صادر نشده است و استفاده از واژه ارگانیک مرغ بدون آنتی بیوتیک اشتباه است

 

کد خبر : ۳۴۵۰۰۸