خبرگزاری کار ایران

سرپرست نقاشی و تولید فایبرگلاس کارخانه عقاب افشان:

انتخاب رنگ خودرو با شخصیت رانندگان مرتبط است

asdasd
کد خبر : ۳۴۶۳۴۶

بسیاری از مالکان اتوبوس‌ها، رنگ سفید را به دلیل نیاز کمتر به مراقبت انتخاب می‌کنند.

سرپرست نقاشی و تولید فایبرگلاس کارخانه عقاب افشان گفت: بسیاری از مالکان اتوبوس‌ها، رنگ سفید را به دلیل نیاز کمتر به مراقبت انتخاب می‌کنند.

مهندس عبدالمحمد بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: بر اساس نتایج یک تحقیق انتخاب رنگ‌های سبز و آبی، معرف رانندگان صبور و رعایت‌کننده قوانین؛ زرد، رانندگان باهوش، متفکر و خلاق؛ نقره‌ای، رانندگان خونسرد، آرام و متین؛ طلایی، رانندگان بسیار مؤدب؛ قرمز، رانندگان خونگرم و پرجنب‌وجوش؛ و سیاه، رانندگان متین و باوقار است.

متن کامل گفت‌وگو با عبدالمحمد بختیاری در ذیل آمده است:

 

از اینکه عضو یک مجموعه بزرگ خودروسازی هستید، چه حسی دارید؟

شرکت عقاب افشان، برای افزایش ارزش برند خود طرحی را دنبال می‌کند که به وفاداری برند و مشتری‌مداری توجه دارد. در نتیجه‌ تلاش‌های مستمر انجام‌شده در این سال‌ها،‌ ارزش برند این شرکت به سیر صعودی‌اش ادامه داده است. وفاداری مشتری به تولیدات شرکت عقاب افشان نیز بهبودی مستمری در بازارهای اصلی داشته که نشان‌دهنده‌ پیشرفت در توسعه‌ ارزش برند و تحقق نسبی برنامه‌ها بوده است. با شناخت این موقعیت، بنده با همکاران خود در دو بخش نقاشی و تولید فایبرگلاس، در نظر داریم با بهینه‌سازی فرایند تولید و ارتقای سطح کیفی، علاوه بر اعتماد و رضایت مشتری، در راستای افزایش ارزش برند گام برداریم که این امر باعث سرافرازی بنده خواهد شد.

 

دیدن اتوبوس‌های تولیدی عقاب افشان در خیابان‌ها و جاده‌ها چقدر برای شما مهم و لذت‌بخش است؟

پرسنل و مدیران عقاب افشان برای خوشنامی این برند زحمت زیادی کشیده‌اند و دیدن ثمره این تلاش که در جاده‌های کشور است، باعث ایجاد حس غرور می‌شود.

 

در مورد واحدی که مسؤولیت آن را بر عهده دارید، توضیح دهید؟

مسؤولیت بنده در حوزه تولید مبتنی بر فرایند شیمیایی است که به دو بخش کلی نقاشی و تولید فایبرگلاس تقسیم می‌شود. در مورد فرایند نقاشی، اگر بخواهیم سیستم رنگ اتوبوس را از دیدگاه وظیفه‌ای که به عهده دارند تقسیم‌بندی کنیم، لایه اول در مجموعه رنگ‌های اتوبوس، آستر اول است که وظیفه این لایه در واقع ایجاد مقاومت در برابر خوردگی است. این لایه به طور طبیعی زبری سطح را از بین می‌برد و باعث یکنواختی سطح می‌شود.

پس از آستر لایه اول، فرایند سطح‌سازی و اصلاحات لازم است. فرایند بعدی، اعمال آستر لایه میانی با هدف تکمیل مقاومت در برابر خوردگی و ایجاد استحکام مناسب در اثر برخورد سنگریزه‌ها، زدگی‌ها و ... است. در مجموع این لایه باید طوری عمل کند که رنگ هیچگاه از روی سطح فلز کنده نشود. لایه بعدی لایه رنگ اصلی است که در واقع بیشتر جنبه تزیینی دارد و جلوه ظاهری خودرو را مشخص می‌کند. این لایه به دو نوع رنگ ساده تک پوششه مانند رنگ سفید و رنگ متالیک دو و یا در برخی موارد سه پوششه تقسیم می‌شود.

لایه آخر هم در اتوبوس‌های دارای رنگ متالیک لایه کلیر است که هدف از اعمال آن ایجاد مقاومت شیمیایی بالا برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی لایه‌های زیرین بر اثر باران‌های اسیدی و یا ایجاد خش‌های ریز است؛ در واقع لایه‌ای است که با محیط در تماس است، در نتیجه تمام تنش‌های محیطی روی این لایه متمرکز است.

 

چقدر در تمام این بخش‌ها کیفیت اهمیت دارد؟

کیفیت، رکن اصلی تولیدات شرکت عقاب افشان است و تصور می‌کنم که نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است. کیفیت رنگ اتوبوس‌های تولیدی در حال حاضر قابل قبول است. گواه این مدعا افزایش دقت عمل در تأمین آستر و رنگ‌ها، انجام دقیق و سختگیرانه آزمون‌هایی نظیر تست مقاومت در برابر خوردگی، تست چسبندگی، تست مقاومت در برابر پوسته‌شدگی و ... و در ‌‌نهایت توجه ویژه به فرایند رنگ است که افزایش رضایت مشتریان را نسبت به قبل به ارمغان آورده است.

 

نقاشی یکی از فرایندهای مهم زیباسازی اتوبوس و خودرو به شمار می‌رود. فکر می‌کنید چقدر نقش واحد شما در زیبا‌تر شدن اتوبوس مهم است؟

موقعیت رنگ در جلوه هنر، شکوه معماری و اعجاز نقاشان پارسی و پیشینه طولانی آن موجب شده سطح انتظار مالکان و مسافران نسبت به زیبایی اتوبوس بالا باشد. تاکنون تلاش‌های بسیاری در جهت درخشش رنگ بر روی اتوبوس و زیبا‌تر کردن آن صورت گرفته و ما همچنان در تدارک اقداماتی برای بهبود روزافزون محصولات هستیم.

 

الگوهای نقاشی خود را از کجا تأمین می‌کنید؟

در این مجموعه، نوع طرح بر اساس نظر واحد‌های تحقیق و توسعه و مهندسی است و درخواست نوع، تعداد و تنوع فام رنگ نیز کاملاً بر اساس نظر مشتریان است که خط نقاشی مطابق با این درخواست عمل می‌کند.

 

چقدر موضوع استانداردسازی را در مسیر کاری خود مد نظر قرار داده‌اید؟

در حال حاضر یکی از اهداف اصلی، افزایش کیفیت تولیدات است. واحد نقاشی برنامه‌‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را برای بهبود کیفی رنگ اتوبوس بر اساس سیاست‌های کلی مورد تأکید مدیر عامل و الزامات متناسب با جایگاه شرکت عقاب افشان در بین رقبا در نظر گرفته است.

نگاه کوتاه‌مدت، توجه به بازخورد مشتریان و انتخاب برنامه‌ای با اثربخشی سریع، در جهت تأمین نظر آنان در کوتاه‌مدت است که این برنامه جامع ضمن ارتقای کیفیت نهایی اتوبوس، خدمات پس از فروش را نیز در بر می‌گیرد. با نگاهی به بازخورد‌های کیفی مشخص می‌شود اثربخشی برنامه‌ها خوب بوده، هرچند تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم. برنامه بلندمدت نیز به طور خلاصه، ارتقای سیستم تولید و استقرار یک فرایند کاملاً صنعتی و مبتنی بر تکنولوژی روز است.

 

در مورد تولید فایبرگلاس در مجموعه عقاب افشان توضیح دهید و بفرمایید موارد کاربرد آن در چه بخش‌هایی از اتوبوس است؟

ترکیب دو یا چند ماده با یکدیگر به طوری که به صورت شیمیایی مجزا و غیرمحلول در یکدیگر باشند و بازده و خواص سازه‌ای این ترکیب نسبت به هریک از اجزای تشکیل‌دهنده آن به تنهایی در موقعیت برتری قرار گیرد را کامپوزیت می‌نامند. در مهندسی مواد این اصطلاح به موادی اطلاق می‌شود که از یک فاز زمینه (ماتریکس) و یک تقویت‌کننده (پرکننده) تشکیل شده باشند.

کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریکس و تقویت‌کننده تشکیل می‌شود. ماتریکس با احاطه شدن توسط تقویت‌کننده در محل نسبی خودش قرار می‌گیرد. تقویت‌کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار می‌شود. فایبرگلاس یکی از پرکاربرد‌ترین کامپوزیت‌هاست. فایبرگلاس یک کامپوزیت با زمینه پلیمری است که توسط فیبرهای شیشه (الیاف) تقویت می‌شود. الیاف، تحمل‌کننده اصلی بار‌ها است و زمینه پلیمری فراهم‌سازی بستر مناسب برای انتقال بار از الیافی به الیاف دیگر را بر عهده دارد. مزایای سازه‌های مبتنی بر کامپوزیت‌های پلیمری نسبت به نمونه‌های فلزی که باعث نفوذ آن‌ها در گستره وسیعی از صنایع مختلف شده، به شرح زیر است:

•        کاهش وزن قطعات ساخته شده

•        ایمنی در برابر پدیده خوردگی

•        قابلیت تحمل بارهای سیکلی و مقاومت بسیار مناسب در برابر پدیده خستگی

•        خصوصیات ارتعاشی بسیار مناسب و مقاوم بودن نسبت به پدیده تشدید در ارتعاشات نسبت به فلزات

•        سهولت فرایندهای تعمیر

•        ضریب انبساط حرارتی پایین و عایق مناسب حرارتی

•        عایق الکتریکی

•        مقاومت مکانیکی نسبت به وزن بالا

سادگی روش تولید و امکان تولید قطعات بزرگ با طرح خاص و پیچیده باعث افزایش کاربرد صنعت فایبرگلاس در قطعات بیرونی و ظاهری اتوبوس‌های عقاب افشان نظیر پوسته‌های جلو و عقب، سپر‌ها، سقف و همچنین قطعات داخلی آنها نظیر رکاب‌ها، داشبورد (در برخی مدل‌ها) و ... شده است.

 

فکر می‌کنید مردم چقدر از زیبایی ظاهری اتوبوس‌های عقاب افشان رضایت دارند و استقبال می‌کنند؟

معتقدم مردم از ظاهر اتوبوس‌های عقاب افشان رضایت دارند و این امر جز با تلاش و همکاری همه اعضای خط نقاشی و مشتریان وفادار و دلسوز این مجموعه ممکن نبوده و لازم است ضمن قدردانی از تمامی این تلاش‌ها، اشاره کنم که روند رو به رشد و پیشرفت باید تسریع شود و ما خود را متعهد به افزایش روزافزون جلب رضایت مشتری می‌دانیم.

 

خود شما کدام رنگ را بیش از سایر رنگ‌ها دوست دارید و به رانندگان چه توصیه‌ای برای انتخاب رنگ اتوبوس‌ها دارید؟

رنگ دارای دو بخش تأثیرگذار روانی و بصری است. برای خلق یک محصول یا تفسیر تأثیر آن ضروری است درک صحیحی از چهار نکته مهم ویژگی منحصربه‌فرد رنگ‌های اصلی تشکیل‌دهنده، شناخت فرهنگی جوامع خاص در زمینه رنگ‌ها، تجربه‌های بصری و محیطی و تأثیر هماهنگی دو یا چند رنگ در کنار هم داشته باشیم.

انتخاب رنگ اتوبوس صرف نظر از جنبه عمومی و محل مورد استفاده، کاملاً وابسته به شخصیت درونی مالکان است. به نقل قول از یک مقاله تحقیقاتی، گزینش رنگ‌های سبز و آبی، معرف رانندگان صبور و رعایت‌کننده قوانین؛ زرد، رانندگان باهوش، متفکر و خلاق؛ نقره‌ای، رانندگان خونسرد، آرام و متین؛ طلایی، رانندگان بسیار مؤدب؛ قرمز، رانندگان خونگرم و پرجنب‌وجوش؛ و سیاه، رانندگان متین و باوقار است.

رنگ‌های پیشنهادی حال حاضر در شرکت عقاب افشان تقریباً منتخبی از رنگ‌هایی است که در مدت فعالیت این شرکت بر روی اتوبوس‌ها اعمال شده و بازخورد مناسبی چه از نظر برازندگی، چه از نظر دوام و ماندگاری و چه از نظر اقبال عمومی داشته است اما در اعلام نظر شخصی ترکیب رنگ سفید با حاشیه نوک‌مدادی را بر روی اتوبوس بیشتر از سایر رنگ‌ها می‌پسندم.

 

بیشترین سفارش رنگی که برای نقاشی دریافت می‌کنید چه رنگی است و چرا این رنگ مورد اقبال بیشتری است؟

همان طور که گفتم، انتخاب رنگ خودرو با روحیه و شخصیت افراد در ارتباط است و افراد با توجه به روحیات و حالت‌های رفتاری‌شان رنگ مورد علاقه خود را برای تمامی اشیای مورد استفاده‌شان انتخاب می‌کنند. بر اساس آمار خودروسازان جهانی از سوی شرکت رنگ DuPont (یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان رنگ خودرو در جهان) در سال ۲۰۱۰ بر‌ترین و پرطرفدار‏‌ترین رنگ خودرو در جهان، رنگ نقره‌ای بود، در حالی که در سال ۲۰۱۱ رنگ سفید به عنوان محبوب‌ترین رنگ خودرو معرفی شد که نشان‌دهنده تغییر ذائقه مشتریان در بازه‌های مختلف زمانی است. این مورد در خودروهای تجاری و به ویژه اتوبوس نیز به همین منوال است.

خوشبختانه شرکت عقاب‌افشان در سال‌های اخیر با همکاری شرکت‌های تولیدکننده رنگ در داخل کشور و چند شرکت خارجی، تنوع رنگی را که مناسب و برازنده اتوبوس باشد ایجاد کرده و هم‌اکنون در این سازمان توانایی اعمال طیف وسیعی از رنگ‌ها بر روی اتوبوس وجود دارد اما در حال حاضر رنگ غالب تمامی اتوبوس‌ها سفید است که با اعمال رنگ‌های متالیک نظیر نوک‌مدادی، آبی فیروزه‌ای، قرمز و ... به عنوان رنگ طرح روی بدنه و حاشیه، ترکیب ماندگاری پدید می‌آید.

در علم روان‌شناسی، رنگ سفید، رنگ تعادل است و رانندگان خودروهای سفیدرنگ (در صورتی که رنگ خودرو بر اساس نظر شخصی آنان انتخاب شده باشد) تمایل دارند با اعتماد به نفس بسیار زیاد در جاده رانندگی کنند.

از نظر فنی نیز با توجه به آنکه شستشوی زیاد برای رنگ خودرو مضر است و کیفیت و میزان براق بودن آن را کاهش می‌دهد، بسیاری از مالکان، رنگ سفید را به دلیل نیاز کمتر به مراقبت انتخاب می‌کنند، چراکه کثیفی و گرد و خاک روی بدنه و همچنین فرورفتگی‌های کوچک در خودروی سفیدرنگ کمتر نمایان می‌شود، در صورتی که در رنگ‌های مشکی، نوک‌مدادی و سرمه‌ای، خط و خش، گرد و خاک و فرورفتگی‌های بدنه بیشتر نمایان می‌گردد. از طرفی رنگ‌های تیره نور آفتاب را بیشتر جذب می‌کنند و در فصلهای گرم، داخل اتاق خودرو به شدت داغ می‌شود.

 

به عنوان سوال آخر نحوه تعامل واحد شما با شرکت اسکانیای سوئد چگونه است؟ آیا در فرایند نقاشی‌ها هم از قوانین این خودروساز تبعیت می‌کنید؟

شرکت اسکانیای سوئد با اعلام لیستی از مواد شیمیایی مجاز و غیرمجاز، محدوده مواد اولیه را مشخص کرده و با بازدید ادواری، کلیت فرایند رنگ اتوبوس را تحت کنترل دارد.

انتهای پیام

انتخاب رنگ خودرو با شخصیت رانندگان مرتبط است

انتخاب رنگ خودرو با شخصیت رانندگان مرتبط است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز