خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد بانکی در گفت‌وگو با ایلنا:

نیازمند گفت‌وگوی بیشتر با آمریکا هستیم

ظرفیت صنایع کشور زیاد است اما میزان بهره برداری از آنها کم است و بجز در دو بخش خودروسازی و پتروشیمی ها صنایع دیگر ما با ظرفیت پایینی فعالیت می کنند.

احمد حاتمی یزد‌‌ در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تسهیلات پرداختی بانک‌ها در قالب تامین سرمایه در گردش به بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از بخش صنعت و معدن، ساختمان، بازرگانی و غیره که عموما باعث افزایش مطالبات معوق می‌شوند اظهار داشت: ظرفیت صنایع کشور زیاد است اما میزان بهره وری آنها کم است و بجز در دو بخش خودروسازی و پتروشیمی ها صنایع دیگر ما با ظرفیت پایینی فعالیت می کنند.

وی گفت: بانک‌های خارجی به جز ژاپن، چین و هند هنوز کار گشایش اعتبار حساب‌های ایران را نپذیرفته‌اند .

حاتمی ادامه داد: بانک‌های اروپایی به دلیل ترس از جریمه های هنگفت آمریکا برای همکاری با ایران دچار تردید هستند این در حالی است که تاکنون به نظر می رسید مسائل مربوط به بوروکراسی و فرایند اداری مانع از همکاری آنها  است اما هم اکنون به نظر می رسد هنوز مشکلات سیاسی حل نشده است .

مدیرعامل اسبق بانک صادرات ایران گفت: در دوران سازندگی و دوران اصلاحات، ماشین آلاتی وارد کشور شدند که به دلایل مختلف و به ویژه تحریم ها بلااستفاده باقی ماندند.

وی با تاکید بر اینکه تامین سرمایه درگردش برای تهیه قطعات یدکی و مواداولیه بسیار مهم است افزود: دلیل اصلی رکود در صنایع عدم نقدینگی است و این روزها حال فضای کسب و کار اصلا مساعد نیست.

حاتمی یزد خاطر نشان کرد: همچنین برخورد غیرمنصفانه سازمان امور مالیاتی با بنگاههای خصوصی نیز باعث یاس و ناامیدی بخش خصوصی شده است.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات ایران تصریح کرد: تا زمانی که فضای کسب و کار در کشور مساعد نشود سرمایه گذار خارجی به ایران نخواهد آمد.

وی افزود: هرچند برجام نهایی شد و توافقاتی نیز حاصل شده است اما به نظر می رسد برای گسترش ارتباطات بین المللی نیازمند گفتگوی بیشتر با آمریکا هستیم.

کد خبر : ۳۴۶۴۱۷