خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی:

توافق با شرکت‌های بیمه‌ای فرانسوی، سوئیسی، اتریشی و روسی برای تضمین فاینانس‌ها

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از توافق بانک مرکزی با شرکت‌های بیمه‌ای سوئیسی، فرانسوی، اتریشی و روسی خبر داد و گفت: با لغو تحریم‌ها و ورود شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی نیازی به تضامن دولتی برای تامین مالی پروژه‌ها نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر فخریه کاشان در همایش بین‌المللی توسعه صنعت هوایی و فرودگاهی ایران با اشاره به زمینه های همکاری ایران با کشورهای صاحب صنعت هوایی و فرودگاهی گفت: شرکت‌های ایرانی و غیر ایرانی می‌توانند در حوزه تاسیس ایرلاین، ساخت و توسعه فرودگاهی و گسترش صنعت هوایی با هم همکاری داشته باشند.

وی با تاکید براینکه قوانین و مقررات در حوزه سرمایه‌گذاری تابع قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی است ادامه داد: تمام تسهیلاتی که توسط دولت به سرمایه‌گذاران داده می‌شود بر مبنای این قانون است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شرکت‌های ECA (شرکت های بیمه‌ای) می‌توانند در ایران در زمینه خدمات بیمه‌ای و خدمات مالی پروژه‌های فعالیت داشته باشند افزود: پیش از تحریم‌ها شرکت‌های بیمه‌ای در توافق با بانک‌های ایران ضمانت فاینانس‌ها را برعهده می‌گرفتند که پس از تحریم‌ها هم می‌توان از این روش استفاده کرد.

وی همچنین از توافق با شرکت‌های بیمه‌ای سوئیسی، اتریشی، فرانسوی و روسی برای ضمانت فاینانس و خط مالی پروژه‌ها خبر داد و گفت: هنوز این راه برای شرکت‌های بیمه‌ای باز نشده است که بتوانند فاینانس پروژه های ایران را بیمه کنند اما به زودی این مشکل حل می‌شود و پروژه‌ها می‌توانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

فخریه کاشان با بیان اینکه ایران در بین کشورهای ریسک‌پذیر رتبه هفتم را دارد ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌ها در حال ارزیابی ریسک پذیری ایران هستند.

وی با اشاره به توافق با شرکت‌های بیمه‌ای کوفاس فرانسه و بیمه اوکاوه از اتریش و بیمه سوئیس گفت: بانک مرکزی با این شرکت‌های بیمه‌ای و همچنین شرکت بیمه‌ای روسی تفاهم‌نامه‌ای برای تضمین خط مالی پروژه‌های متعدد در ایران را به امضا رسانده است.

فخریه کاشان تاکید کرد: با ورود شرکت‌های بیمه‌ای دیگر نیازی به تضامن دولتی نیست.

وی همچنین با اشاره به روش لیزینگ برای تامین هواپیما گفت: یکی دیگر از ابزارهای تامین هواپیما لیزینگ است که می‌توان از طریق اجاره هواپیما مالک هواپیما شد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی افزود: از روش‌های دیگری که می‌توان با خارجی‌ها همکاری داشت BLT است که ساختاری شبیه BOT دارد.

وی ادامه داد: می‌توانیم با روش‌های BLT از سازوکار لیزینگ استفاده کنیم و این روشی امن برای تامین مالی پروژه‌ها است.

کد خبر : ۳۴۷۴۲۵