خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

پیش‌بینی 228 میلیون مترمکعب کسری آب در افق 1420

از 1.6 میلیارد مترمکعب روان‌آب استان 1.1 میلیارد مترمکعب از دسترس خارج می‌شود یعنی بخشی به عمان و بخش دیگر به مرزهای شرقی کشور می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد عاقبت‌بخیر (مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان) با بیان اینکه آب کشور طی سال‌های اخیر حال و روز خوبی ندارد؛ گفت: آب محور توسعه هر کشوری است و از هوشمندی‌های دولت یازدهم این بود که از ابتدای شکل‌گیری محور توسعه را بر مبنای آب قرار داد و در شرایط تحریم و کمبود نقدینگی ده میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به بخش آب و خاک تخصیص داد. از این میزان یک و نیم میلیارد دلار به اراضی خوزستان، 500 میلیون دلار به سیستان وبلوچستان و 8 میلیارد دلار نیز به بخش‌های آب‌های مرزی تخصیص داده شد که البته در سیستان و بلوچستان سهم قابل توجهی هنوز تخصیص داده نشده است.

وی افزود: متوسط بارندگی در استان سیستان و بلوچستان 103 میلیمتر است که 20 میلیارد مترمکعب نیز در سال بارش داریم. از این میزان 85 درصد یعنی 17 میلیارد مترمکعب تبخیر شده و 3 میلیارد مترمکعب باقی می‌ماند. از میزان باقی‌مانده آب 8 درصد (1.6 میلیارد مترمکعب) روان‌آب و 7 درصد (1.4 میلیارد مترمکعب) تجدیدپذیر است.

عاقبت‌بخیر تصریح کرد: از 1.6 میلیارد مترمکعب روان‌آب استان 1.1 میلیارد مترمکعب از دسترس خارج می‌شود یعنی بخشی به عمان و بخش دیگر به مرزهای شرقی کشور می‌رود.

وی با بیان اینکه براساس آمار 21 هزار و 558 منبع آبی در سطح استان داریم؛ اظهار داشت: از این میزان 19 هزار و 446 منبع چاه است و از این تعداد چاه بالغ بر 2 میلیارد مترمکعب برداشت می‌شود و متاسفانه 600 میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بخش عمده تلفات آب کشور در بخش کشاورزی است؛ گفت: در استان سیستان و بلوچستان 94 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی 5 درصد شرب و یک درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و در مقام مقایسه با شاخص ملی که 92 درصد کشاورزی، 6 درصد شرب و 2 درصد صنعت است؛ فاصله داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی افت سفره‌های آب زیرزمینی را داریم کیفیت و کمیت آب‌های زیرزمینی تغییر می‌کند؛ اظهار داشت: این رویه باعث می‌شود که برون نشست زمین و خسارات به تاسیسات بوجود آمده و امنیت اجتماعی و غذایی به مخاطره افتاده و جابجایی جمعیت حادث شود.

عاقبت‌بخیر به تعداد سدهای ساخته شده قبل و بعد از انقلاب اشاره و اظهار داشت: قبل از انقلاب سه سد انحرافی داشتیم که الان تعداد سدها در استان به عدد 33 رسیده که از این تعداد 11سد انحرافی و بقیه مخزنی و ذخیره‌ای است که ظرفیتی بالغ بر 2.1 میلیارد مترمکعب را ذخیره‌سازی‌کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه 7 طرح در دستور کار داریم؛ گفت: از این تعداد طرح در دستور کار سه طرح مربوط به سدسازی است که با اجرایی شدن آنها بالغ بر 427 میلیون مترمکعب به ظرفیت 2.1 میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده در سدها اضافه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقلیمی استان 14 طرح سدسازی را در دستور کار قراردادیم؛ اظهار داشت: اگر منابع مالی تزریق شود ظرفیت‌سازی منابع آب استان به 3.7 میلیارد مترمکعب ارتقا خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: ما چاره‌ای نداریم که به سمت استفاده از آب‌های غیرمتعارف برویم و مرکز استراتژیک این آب‌ها در منطقه به دلیل عمق زیاد و ارتباط با اقیانوس و همچنین EC مناسب چابهار است.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: در افق 1420 استان سیستان و بلوچستان نیاز به 457 میلیون مترمکعب آب دارد که اگر مطالعه سدها هم تکمیل شود باز هم 228 میلیون مترمکعب کمبود آب داریم لذا از طریق انتقال آب از دریا باید جبران شود.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو 17 طرح انتقال آب به فلات مرکزی را در دستور کار قرارداده که این منطقه 65 درصد جمعیت کشور و 79 درصد مساحت کشور را شامل می‌شود.

کد خبر : ۳۴۷۵۲۳