خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی :

نرخ سود تسهیلات16 درصد مطلوب بانک‌ها است

رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی با اشاره به اینکه شورای پول و اعتبار درباره کاهش سود تسهیلات تصمیم گیری خواهد کرد، گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم یکساله حدود 13درصد شده است، نرخ مطلوب سود بانکی حدود 16درصد است.

به گزارش ایلنا، عبدالناصر همتی شب گذشته در شبکه خبر با بیان اینکه 90 درصد از هزینه های بانکها ،‌ صرف پرداخت سوده سپرده ها می شود، افزود : برای کاهش سود تسهیلات چاره ای جز کاهش قیمت تمام شده پول در بانکها نیست و مهمترین رکن برای این منظور کاهش سود سپرده هاست.

وی گفت : با توجه به کاهش شدید تورم در دو سال گذشته انتظار عمومی بر کاهش نرخ سود سپرده هاست به همین علت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در پی یافتن ساز و کارهای لازم برای کاهش واقعی و نه دستوری سود سپرده متناسب با کاهش تورم است برای همین هم این کاهش به صورت تدریجی انجام خواهد شد .

همتی افزود : همه متغیرهای اسمی از جمله دستمزد ها ، نرخ ارز و سود بانکی باید به متغیر تورم نزدیک شوند تا بازارهای اقتصادی ما به تعادل برسد و بتوانیم رشد مطلوبی را در آینده داشته باشیم.

رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی گفت: کاهش نرخ سود بانکی از 20 به 18 درصد از اول اسفند اجرا می شود و بانک مرکزی از این اقدام سیستم بانکی حمایت می کند و ضمانت های اجرایی را برای این منظور پیش بینی خواهد کرد .

وی با بیان اینکه سیستم بانکی ما آسیب دیده است افزود : بدهی های سنگینی از سال های‌ گذشته بر دوش دولت و سیستم بانکی باقی مانده و هم اکنون بیش از صد هزار میلیارد تومان میزان بدهی دولت به سیستم بانکی است .

همتی گفت : همچنین حدود 100 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود دارد که موجب قفل نقدینگی شده است .

وی افزود : بانک مرکزی نسبت سپرده های قانونی را کاهش داد و بازار بین بانکی را فعال کرد و به اضافه برداشت های‌ بانک ها نظم بخشید و خط اعتباری در اختیار بانک ها قرار داد.

همتی ادامه داد: این اقدامات موجب شد که بازار بین بانکی سبک شود و این بازار ، از 18 تا 19 درصد در نوسان است که این نشان می دهد بانک ها می توانند نرخ سود بانکی را کاهش دهند .

رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی گفت: اگر بازار بین بانکی بیشتر از این کاهش یابد دوباره نرخ سود بانکی را کاهش خواهیم داد .

همتی افزود: نرخ بهره حقیقی نباید بیش از 2تا 3 در صد بیشتر از نرخ تورم باشد .

وی گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم یکساله حدود 13 درصد شده است نرخ مطلوب سود بانکی حدود 16 درصد است .

همتی افزود : شورای پول و اعتبار درباره کاهش سود تسهیلات تصمیم گیری خواهد کرد و زمانی که نرخ سود سپرده ها کاهش یابد این موضوع بر روی سود تسهیلات هم تأثیر خواهد گذاشت.

رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی گفت: کاهش سود سپرده ها در میان مدت به نفع سپرده گذاران است زیرا تورم را تثبیت می کند و به رونق اقتصاد و اشتغال کمک می کند.

عبدالناصر همتی در برنامه  افزود: اکنون بانکها 90 درصد تأمین مالی  را انجام می دهند در حالی که باید سایر منابع از جمله بازار سرمایه باید در این زمینه فعال شود و همچنین از سرمایه ها ی خارجی هم باید استفاده کرد.

وی گفت: بانک ها وظیفه تأمین بلند مدت مالی را ندارند  و باید برای تأمین مالی کوتاه مدت و سرمایه در گردش و مشاغل خرد وارد شوند .

همتی با اشاره به اینکه تکیه زیاد به سیستم بانکی ،‌ تورم را افزایش می دهد افزود :‌ متأسفانه بخش زیادی از تسهیلات به اسم تولید گرفته شده اما در جاهای دیگر هزینه شده است  و بخش زیادی از معوقات در این زمینه است .

رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی گفت: دو دسته بدهکار بانکی داریم یکدسته به بهانه تولید تسهیلات دریافت کردند اما در جای دیگر خرج کردند و دسته دیگر تسهیلات برای تولید گرفتند اما به خاطر سه برابر شدن نرخ ارز و به علت شرایط تحریم و رکود، گرفتار شدند که ما سعی می کنیم به آنها کمک و مدارا کنیم.

 

کد خبر : ۳۴۷۵۲۷