خبرگزاری کار ایران

ترکان در دیداربا مشار نخست وزیر ژاپن:

سرمایه گذاری ژاپنی ها در خودروسازی ایران/ ایران نیازمند 250 میلیارد دلار سرمایه خارجی در برنامه ششم

asdasd
کد خبر : ۳۴۷۵۸۵

به گفته مشاور رییس جمهور ایران در برنامه ششم توسعه نیازمند 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است.

به گزارش ایلنا و به نقل از فرینا،اکبر ترکان در دیدار با کاتسویوکی کاوایمشاور نخست وزیر ژاپن گفت: ایران در حال حاضر در بسیاری از زمینه ها نیازمند سرمایه گذاری است و 11 سال تحریم های ظالمانه اقتصاد ایران را ضعیف کرده است هرچند وجود این تحریم ها باعث شد تا دانش و صنعت خود را توسعه دهیم اما سرمایه گذاری ها کمتر رشد کرد.

ترکان در خصوص همکاری های مشترک اقتصادی میان ایران و ژاپن گفت: سابقه همکاری و تعامل اقتصادی میان این دو کشور به گذشته های دور باز می گردد در شرایطی که هر دو طرف از این همکاری ها رضایت داشتند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور سرمایه گذاری در صنعت نفت را یک فرصت بی نظیر برای سرمایه گذاران خارجی به ویژه ژاپنی ها دانست و افزود: نفت ایران در شرایط فعلی به یک سرمایه گذاری بزرگ نیاز دارد تا ظرفیت خود را تا روزی یک میلیون بشکه افزایش دهد. این با وجودی است که قیمت نفت در پایین ترین نقطه قرار گرفته ولی می دانیم در سال های آینده روند قیمت نفت بهتر خواهد شد و اگر الان سرمایه گذاری در این بخش صورت بگیرد می توان به بازدهی سرمایه امیدوار بود.

ترکان افزود: صنعت پتروشیمی نیز یکی دیگر از فرصت های سرمایه گذاری در کشور است که به نظر می رسد حرکت سرمایه گذاری ها در این بخش باید بر روی صنایع پایین دستی پتروشیمی باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده فعالان صنعت پتروشیمی از بخش خصوصی هستند و دولت به طور جدی از این صنعت و فعالان آن حمایت می کند.

وی در خصوص فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران گفت: بندر چابهار با ساخت 4 پست اسکله شرایط جدیدی را پیش روی سرمایه گذاران قرار داده است ضمن اینکه در قراردادی که با سرمایه گذاران هندی منعقد شده آنها این 4 پست اسکله با اعتباری بالغ بر 85 میلیون دلار به ماشین آلات و امکانات بندری و حمل بار تجهیز خواهند کرد. 

وی نوار شرقی کشور از جمله چابهار را یک سرزمین بزرگ مستعد برای سرمایه گذاری نامید و گفت: دولت می خواهد شرق کشور را توسعه دهد و برنامه های دولت برای توسعه سواحل مکران و دریای عمان در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده است.

ترکان ادامه داد: سواحل جنوبی ایران توسعه نیافته اند و فقط 2 درصد از جمعیت کل کشور در 2800 کیلومتر ساحل جنوبی کشور استقرار پیدا کرده اند که برنامه های دولت برای توسعه این سواحل با جدیت ادامه دارد.

وی سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز، حمل و نقل، شیلات و ماهیگیری و ساخت بندر را از نیازهای توسعه چابهار و سواحل دریای عمان دانست.

ترکان در این نشست خواستار مشارکت ژاپنی ها در تکمیل خط آهن چابهار به مشهد شد تا با تکمیل آن کریدور حمل و نقل شرق کشور ـ با توجه برنامه های وسیع چین و پاکستان در بندر گوادرـ فعال شود.

اکبر ترکان هم چنین در خصوص صنعت خودروسازی در کشور گفت: تحریم های چند سال اخیر به صنعت خودرو و تکنولوژی های منحصر به آن لطمه زد و باید گفت تحریم ها خودروسازی ایران را از دنیا عقب انداخت که در دوران جدید ژاپنی ها می توانند در این عرصه به کمک ایران بیایند. موافقت نامه ای که میان وزیر اقتصاد ایران و وزیر اقتصاد ژاپن در همین خصوص بسته شده نیز می تواند راهگشای صنعت خودروسازی ایران باشد.

وی افزود: در ناوگان حمل و نقل سنگین، ایران هم اکنون با خودروهای با عمر بالای 30 سال مواجه است که در این بخش هم نیاز به نوسازی ناوگان و ورود فناوری های جدید حس می شود.

مشاور رییس جمهور تاکید کرد: بیکاری هم اکنون یکی از معضلات کشور است و سرمایه گذاری جدید در ایران قطعا وضعیت اشتغال را بهتر خواهد کرد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در هفت منطقه آزاد ایران حدود یک میلیون نفر زندگی می کنند که در هفت نقطه جغرافیایی مختلف کشور قرار گرفته اند که به دنبال این هستیم تا یک مدیا سیتی در یکی از این مناطق ایجاد کنیم و در این راه از کمک های فنی و تجربیات ژاپنی ها حتما بهره مند خواهیم شد.

در این نشست کاتسویوکی کاوای مشاور نخست وزیر ژاپن ضمن طرح سئوالاتی در خصوص روند سرمایه گذاری ها در ایران ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم ها ایران در شرایط جدیدی در روابط بین الملل قرار گرفته است.

گفتنی است، هیرویاسوکوبایاشی سفیر ژاپن در تهران نیز در این نشست حضور داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز