خبرگزاری کار ایران

عباس کشاورز:

کنتورهای حجمی بر چاه‌‌های پروانه‌دار نصب می‌شود / در حال طراحی کارت هوشمند آب هستیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی: در حال طراحی کارت هوشمند آب هستیم و استفاده از این کارت همانند کارت بنزین است که نشان‌دهنده میزان مصرف آب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری همایش ملی آب خبر از ایجاد کارت آب داد.

عباس کشاورز اظهار داشت: در ارتباط با آب سیاست‌های کلی در ایران داریم که مقام معظم رهبری در سال 79 این سیاست‌ها را در 5 بند اعلام کرده‌ بودند که یکی از آنها توجه به مهار، کنترل و مصرف آب‌های مرزی است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب افزود: وزارت نیرو و وزارت کشاورزی به مسئله آبهای مرزی ورود کردند و با تعیین مدیران مشخصی که اختیاراتی در حد مشاوران وزیر دارند مسائل مربوط به دشت‌های خوزستان و ایلام، شمال غرب کشور و جنوب شرق کشور را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان مصرف آب در دنیا در بخش کشاورزی 70 درصد از مصرف کلی آب است اما این میزان در ایران بسیار بیشتر و غیرمتعارف‌تر است.

کشاورز افزود: وزارت نیرو حدود 10 ماه پیش با فشار اتاق بازرگانی بالاخره مجاب شد که 130 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر نداریم. اکنون این رقم کاهش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال طراحی کارت هوشمند آب هستیم و استفاده از این کارت همانند کارت بنزین است که نشان‌دهنده میزان مصرف آب است.

وی افزود: قرار است کنتورهای حجمی بر سر چاه‌‌های پروانه‌دار نصب شود تا میزان برداشت آب از این چاه‌ها مدیریت شود. در این روش کارت آب روی کنتورهای حجمی متصل می‌شود و از طریق مرکز میزان مصرف آب مشخص می‌گردد.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه دولت پس از سالیان طولانی امروز مشکلات آبی کشور را پذیرفته گفت: همین که مسئولان مشکلات را پذیرفته‌اند و در مسیر حل این مشکلات با بخش خصوصی و دیگر نهادها همکاری می‌کنند اتفاق مبارکی است که باید دولت در برخی بخش‌های اختیار عملکرد بخش خصوصی و میزان مشارکت بخش خصوصی را بیشتر کند.

کد خبر : ۳۴۷۶۷۸