خبرگزاری کار ایران

دعوت الجزایر از شرکت‌های ایرانی برای احداث تصفیه خانه فاضلاب

وزیر منابع آبی الجزایر در بازدید از تصفیه‌خانه جنوب تهران این مرکز را یک تصفیه‌خانه نمونه و بزرگ دانست و گفت: با توجه به حجم بالای پساب تصفیه شده و فناوری به کار گرفته‌شده در این تصفیه‌خانه می‌توان به توان ایرانی پی برد.

به گزارش ایلنا، عبدالوهاب نوری افزود: در حال حاضر  در کشور الجزایر ١٧٢ تصفیه‌خانه در دست بهره‌برداری و ٥٠ تصفیه‌خانه در حال راه‌اندازی وجود دارد و به طور تقریبی بیش از یک میلیارد لیتر آب در این تصفیه‌خانه‌ها تصفیه می‌شود.

نوری اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با شرکت‌های ایرانی در این زمینه همکاری داشته باشیم، زیرا درجه فنی تصفیه فاضلاب در کشورها در واقع درجه پیشرفت آن‌ها را نشان می‌دهد که این امر در ایران نشان از سطح بالای این کشور در این زمینه دارد.  

وزیر منابع آبی الجزایر با اشاره به برخی مشکلات تصفیه فاضلاب آن کشور گفت: مشکلی که در کشور ما در حوزه تصفیه فاضلاب وجود دارد مربوط به تصفیه مواد شیمیایی است؛ استفاده از لجن تولیدی معضل دیگری است که در حال بررسی هستیم تا لجن‌ها سوزانده شود، چون کشاورزان الجزایر از این مواد استقبال نمی‌‌کنند.  هم‌چنین موضوع همکاری ناکافی شهروندان در پروژه‌های فاضلاب حتی در هزینه‌های تامین آب آشامیدنی یکی دیگر از مشکلات ماست.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور: هیچ روش تصفیه‌ای در دنیا وجود ندارد که در ایران اجرا نشده باشد.

حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این بازدید با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در تاسیسات تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور تصریح کرد: در ایران ٢٧٠ شهر دارای سامانه تصفیه فاضلاب است. هیچ روش تصفیه‌ای در دنیا وجود ندارد که در ایران اجرا نشده باشد؛ چون کشور ما در اقلیم خشک قرار دارد در اکثر استان‌های کشور ناگزیر هستیم از فاضلاب و پساب آن در سایر مصارف استفاده کنیم. بنابراین یکی از سیاسیت های وزارت نیرو  این  است که حتما در مناطق مختلف کشور  فاضلاب را تصفیه کنیم.

جانباز افزود: در حال حاضر در استان‌های کم‌آب مانند اصفهان و یزد بخش عمده‌ای از نیاز صنایع و نیروگاه‌ها از پساب تامین می‌شود و در شهر تهران بخشی از پساب برای بخش کشاورزی و یا در پالایشگاه نفت تهران استفاده می‌شود.

او گفت: ما سراغ سوزاندن لجن نرفته‌ایم و مناسب‌تر این است که فرهنگ‌ استفاده از کمپوست یا کود را در میان کشاورزان گسترش دهیم که خوش‌بختانه این موضوع پذیرفته شده است و تقریبا در هیچ کدام از تصفیه‌خانه‌ها لجن برای ما معضل نیست گرچه چون بخش عمده فاضلاب صنعتی جدا و در مجموعه جداگانه تصفیه می‌شود میزان آلاینده‌های صنعتی و فلزات سنگین  در لجن فاضلاب ما زیاد نیست.

مدیرعامل آبفای استان تهران: باید ظرفیت ٨٥٠ میلیون متر مکعب پساب ایجاد شود

در این بازدید محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به سهم ٢٥ درصدی استان تهران از جمعیت شهری کشور گفت: شرکت آب و فاضلاب استان تهران در سال حدود یک میلیارد و ٣٥٠ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی برای ١٤ میلیون نفر تامین می‌کند که از این میزان یک میلیارد و ٥٠ میلیون مترمکعب آن مربوط به شهر تهران است که با توجه به این حجم آب مصرفی لازم است ظرفیت  ٨٥٠ میلیون متر مکعب تصفیه پساب ایجاد شود تا فاضلاب تولیدی شهر تهران را جمع‌آوری کنیم.

او یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در طرح فاضلاب تهران ٩٠٠٠ کیلومتر شبکه ایجاد خواهد شد که تاکنون ٦٠٠٠ کیلومتر آن اجرا شده است و هم‌چنین باید ١٩٢ کیومتر خطوط انتقال و تونل اجرا شود که در حال حاضر ١٦٠ کیلومتر آن اجرا شده است.

٢٢ مدول تصفیه‌خانه فاضلاب ایجاد می‌شود

پرورش درباره جانمایی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب گفت: در ١٢ نقطه از شهر تهران ٢٢ فاز تصفیه‌خانه فاضلاب ایجاد می‌شود تا بتوان تمام نقاط شهر را زیر پوشش قرار داد که هشت فاز از تصفیه‌خانه‌ها در جنوب تهران قرار دارد .

او درباره برنامه‌های تدوین‌شده آینده گفت: با وجود محدوددیت‌هایی که به دلیل تحریم‌ها داشتیم در بحث فاضلاب تهران که کاری تخصصی است با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا سه سال آینده تمام تصفیه‌خانه‌ها را اجرا خواهیم کرد.تاکنون٥٧٠ هزار رشته انشعاب فاضلاب در تهران ایجاد شده است

 

کد خبر : ۳۴۷۸۹۸