خبرگزاری کار ایران

معاون اعتبارات بانک مرکزی خبر داد:

طرح لیزینگ مسکن از خرداد سال آینده / نگران موسسات مالی غیر مجاز نیستیم

میرمحمد صادقی گفت: به منظور کمک به تجهیز منابع و عرضه آن در بخش مسکن اوراق بهادار رهنی از سوی بورس و بانک مرکزی منتشر شده و شرکت‌های لیزینگ نیز تامین مالی بخش مسکن را در دستور کار خود دارند که در خردادماه سال آینده اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید اصغر میرمحمد صادقی صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در سال 94 اظهار داشت: عمده فعالیت‌های بخش اعتباری بانک مرکزی به بحث پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج مربوط می‌شود.

وی افزود: مانده سپرده در پایان دی ماه سال 93 در کل سیستم بانکی 279 هزار میلیارد ریال و میزان تسهیلات پرداختی در دیماه 93 در کل سیستم بانکی 295 هزار میلیارد ریال بوده است. و نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده‌ها 105.6 درصد بود یعنی بانک‌ها بیش از آنچه که سپرده قرض‌الحسنه جذب کنند تسیهلات پرداخت کرده‌اند دراین میان مانده سپرده در پایان دیماه 93 در کل سیستم بانکی 334 هزار میلیارد ریال بود و مانده تسهیلات در پایان دیماه 94 به 357 هزار میلیارد ریال رسید یعنی نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده ها 107 درصد شده ‌است.

محمدصادقی با بیان اینکه رشد سپرده بانکی منفی شده اما تکالیف قانونی افزایش یافته است گفت: در دوسال اخیر رشد سپرده‌های قرض‌الحسنه منفی شد و مردم سپرده‌های قرض‌الحسنه کمتری را نزد بانک‌ها سپردند این در حالی است که در سال‌های گذشته این میزان تا 20 درصد هم رشد داشت اما طی سه سال  اخیر این رشد منفی شده است.

معاون اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به تکالیف قانون‌گذار گفت: در سال 90 میزان تکالیف 7هزار و 200 میلیارد ریال بوده که در سال 91 به 29 هزار و 40 میلیارد ریال رسیده است و 4.5 برابر افزایش داشتیم که این میزان در سال 92 به 35 هزار و 400 میلیارد ریال رسید و در سال 93 این رقم به 46 هزار و 400 میلیارد ریال و در سال 94 به 51 هزار و 400 میلیارد ریال رسید و در کل تکالیف قانونی از سال 90 تا 94 حدود 7.5 برابر شد که اولویت اول ما پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج بود.

وی گفت: تا 30 بهمن ما ه جاری به 721 هزار نفر تسهیلات ازدواج پرداخت کردیم و حدود 25 هزار میلیارد ریال منابع صرف این امور شد البته 431 هزار نفر همچنان در نوبت اخذ تسهیلات هستند اما از این میزان 211 هزار نفر تعیین شعبه‌شده‌اند و اقدامات‌شان در دست انجام است.

میر محمد صادقی افزود: البته در نشست قبلی اعلام شد که تا پایان آذرماه در سیستم بانکی تسهیلات ازدواج برای سال‌های 92 و 93 نباید باقی بماند اما 200 هزار نفر در مهرماه  امسال مربوط به سال 92 و 93 بودند که با ابلاغ دستو ربه بانک‌ها تنها 6 هزار نفر مربوط به یک بانک می‌شدند که مشکل داشتند اما پرونده سال 92 و 93 تا پایان امسال بسته خواهد شد و مزدوجین سال 94 را در سیستم خواهیم داشت.

تا پایان سال 95 کلیه بانک‌ها در سامانه ازدواج قرار می‌گیرند

میرمحمد صادقی تصریح کرد: در سال 88 سامانه ازدواج به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و تنها 9 بانک در زیرمجموعه آن قرار داشتند که در حال حاضر به 28 بانک افزایش یافته است اما تا پایان سال 95 کلیه بانک‌ها در سامانه ازدواج قرار می‌گیرند.

وی ا فزود: از ابتدای راه‌اندازی این سامانه تاکنون 7میلیون 504 هزار نفر وام ازدواج به مبلغ 201 هزار و نیم میلیارد ریال دریافت کرده‌اند این در حالی است که کمبود منابع در زمینه قرض‌الحسنه به شدت حس می‌شود.

میرمحمدصادقی گفت: طی 6 سال و نیم رقم 201هزار و نیم میلیارد ریال پرداخت شد یعنی سالی 35 هزار میلیارد ریال.

سایر اقدامات قرض‌الحسنه بانک مرکزی

 معاون اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به سایر اقدامات قرض‌الحسنه این بانک خاطر نشان کرد: در زمینه اشتغال مددجویان سازمان زندان‌ها 14400 میلیارد ریال، آزادسازی زندانیان محکوم بهع پرداخت دیه 2هزار میلیارد ریال، اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی 30هزار میلیارد ریال پرداخت شد.

وی گفت: در سال گذشته 9 هزار و 628 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد و طی 9ماهه ابتدای سال جاری 5هزار و 160 میلیارد ریال به مددجویان حمایتی پرداخت کردیم همچننین در سال 93 از محل این تسهیلات 102 هزار شغل جدید ایجاد شد و 120 هزار خانوار هم از پوشش کمیته امداد خارج شدند.

وی افزود: در خصوص قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تا تاریخ 30/11/94 به 7461 نفر تسهیلات ارائه شد همچنین برای نوسازی و بهسازی حمام‌های روستایی 600 میلیارد ریال برای کمک‌های ضروری درمانی طی 6 ماهه 94 رقمی به ارزش 3021 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد در خصوص مشاغل خانگی طی 6 ماهه سال 94 رقمی به ارزش 159 میلیارد ریال تخصیص یافت.

طرح لیزینگ مسکن خرداد سال آینده ارائه می‌شود

معاون اعتبارات بانک مرکزی گفت: در بخش طرح‌های نیمه تمام مسکن مهر که 800 هزار و احد نیمه تمام باقی مانده خط اعتباری 500 هزار میلیارد ریالی را به 555هزار میلیارد ریال افزایش دادیم و سقف تسهیلات را از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان رساندیم.

وی در خصوص ممنوعیت بانک‌های تجاری برای تسهیلات مسکن گفت: برای رونق در بخش مسکن اعطای تسهیلات برای  بانک‌های تجاری را لغو ممنوعیت کردیم و در این راستا 600 میلیون ریال برای شهر تهران، 500 میلیون ریال برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و 400 میلیون ریال برای سایر مناطق شهری تخصیص دادیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق مسکن خانه‌اولی‌ها گفت: نرخ سود این صندوق را کاهش داده سقف تسهیلات را بالا برده و شرط سنی 18 سال را به این طرح اضافه کرده و مجردها را نیز شامل این طرح کردیم که برای شهر تهران 800 میلیون ریال برای شهرهای بالای 200 هزار نفر و مراکز استان‌ها 600 میلیون ریال و برای سایر مناطق شهری 400 میلیون ریال با نرخ سود 14 درصد هم برای خرید و هم برای ساخت مسکن در نظر گرفتیم.

میر محمد صادقی در خصوص اوراق گواهی بانک مسکن خاطر نشان کرد: سقف این اوراق را در تهران به 60 میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر به 50 میلیون تومان و در مناطق شهری به 40 میلیون تومان رساندیم همچنین برای افزایش سرمایه صندوق مسکن جوانان که در گذشته در تهران 71 میلیون تومان بود به 80 میلیون تومان در شهرهای بزرگ به 76 میلیون تومان و در سایر شهرها به 74 میلیون تومان رساندیم.

وی در ادامه با اشاره به نوسازی مسکن روستایی گفت: 200 هزار واحد مسکونی برای ساماندهی و تعیین تکلیف تا سقف 15 میلیون تومان ابلاغ شده همچنین در خصوص اعطای مسکن به نخبگان و اساتید علمی دانشگا‌ه‌ها ، آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا 100 میلیون تومان در سال 93 اعطا شده است.

انتشار اوراق بهادار رهنی

میرمحمد صادقی گفت: به منظور کمک به تجهیز منابع و عرضه آن در بخش مسکن اوراق بهادار رهنی از سوی بورس و بانک مرکزی منتشر شده و شرکت‌های لیزینگ نیز تامین مالی بخش مسکن را در دستور کار خود دارند که در خردادماه سال آینده اجرا خواهد شد.

نرخ سود بین بانکی کاهش یافت

میرمحمد صادقی یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی را کاهش نرخ سود بین ‌بانکی از 29.9 درصد به 19 درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ تا 10 درصد کاسته شد که همین موضوع سبب‌ساز کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی در سال جاری شد که برای این کار ابتدا بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را تعیین تکلیف کردیم وبا ساماندهی اضافه برداشت بانک‌ها که جلسات متعددی با مدیران بانک‌ها برای این منظور برگزار کردیم موفق شدیم 360 هزار میلیارد ریال اضافه برداشت بانک‌ها تبدیل به خط اعتباری 10 تا 15 درصدی کنیم و بانک‌هایی که نگران پرداخت جریمه 34 درصدی بودند را با این اقدام آسوده خاطر کردیم.

وی ادامه داد: البته برخی از بانک‌های خصوصی تخلفاتی داشتند و اضافه برداشت‌هایی از بانک مرکزی میکردند که با تفاهم‌نامه‌های 5 تا 6 ماهه و در برخی بانک‌ها تا 18 ماهه مطالبات 46هزار و 400 میلیارد ریالی 4 بانک خصوصی را با سود 26 و 27 درصد محاسبه کردیم.

وی افزود: کاهش نرخ سپرده بانک‌ها با رصد بانک مرکزی از نیم درصد و برخی دیگر تا 2و نیم درصد به صورت قانونی صورت گرفت.

ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز

میرمحمدصادقی با بیان اینکه دیگر نگران اقدامات موسسات مالی غیرمجاز نیستیم گفت: با تصمیماتی که اخیرا برای این موسسات اتخاذ شد آنها دیگر در بازار پولی تاثیر‌گذار نخواهند بود و ما دیگر موسسات میزان و ثامن‌الحجج را نخواهیم دید.

خروج از انجماد دارایی بانک‌ها

میرمحمد صادقی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وصول مطالبات بانک‌ها با جدیت دنبال می‌شود گفت: بانک‌ها باید با 50 درصد منابع خود 100 درصد مطالبات را حمل کند این درحالی است که تامین این منابع مالی کار آسانی نیست.

وی گفت: بخشی از بدهی بانک‌ها از سوی دولت با اوراق بدهی که در سال ‌آینده شکل خواهد گرفت پرداخت می‌شود.

وی افزود: بانک‌ها در 10 ماهه سال 298 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که نسبت سال گذشته 10.4 درصد رشد داشته است و در بخش صنعت این میزان 85 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است .

وی سهم تسهیلات پرداختی سرمایه  در گردش در کل بخش‌ها را 186 هزار و 700 میلیارد تومان اعلام کرد که در مقایسه 10 ماهه سال گذشته 25 هزار میلیارد تومان و معادل 15.5 درصد رشد داشته است.

میرمحمدصادقی خاطر نشان کرد: در این مدت سرمایه‌در گردش صنعت 70.5 هزار میلیارد تومان بوده که 37.8 درصد تنها به بخش صنعت پرداخت شده است.

99 هزار و 802 خودرو تامین مالی شدند

میرمحمدصادقی با اعلام این خبر که از 129هزار و 905 خودرو 99 هزار و 802 خودرو تامین مالی شدند و تاکنون 21 هزار و 722 میلیارد ریال هزینه شده است اما از این میزان 19 هزار و 75 خودرو باقی‌مانده که با جلسه‌ای با خودروسازان در کمیسیون اعتباری مصوب شد این تعداد با نرخ 19 درصد بانک مرکزی تامین کرده و با نرخ 21 درصد به خودرو سازان بدهد اما خودروسازان باید متعهد شوند خودروها را با نرخ 16 درصد به مردم بدهند.

وی در مورد طرح کالای واسطه‌ای گفت: ما 21هزار و 350 میلیارد ریال اعتبار به بانک‌ها دادیم تا بخش صنعت و تولید‌کنندگان آنچه را در انبار ها دارند با چک و سفته به فروش برسانند و اسناد آن را به بانک‌ها بسپارند.

کارت اعتباری خرید کالای ایرانی همچنان بلاتکلیف

میرمحمدصادقی گفت: برای این طرح تاکنون 18هزار و 932 نفر ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز بانک‌ها در خصوص اعتبارات توضیحی به ما نداده‌اند.

وی افزود: در زمینه اوراق مشارکت و اسناد خزانه اقداماتی صورت گرفته که 45 هزار میلیارد ریال تاکنون اوراق مشارکت منتشر شده و 73 درصد آن به فروش رفته است یعنی رقمی معادل 32 میلیارد و 700 میلیون ریال در بخش اسناد خزانه نیز در سال 94 ، 40هزار میلیارد ریال اسناد خزانه منتشر شده وبه طلبکاران دولت واگذار شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه با توجه به میزان پرداخت اعتبارات به بخش سرمایه‌در گردش و رکمود در بازار آیا این پرداخت‌ها به مطالبات معوق تبدیل نخواهد شد گفت: حفظ اشتغال و چرخش صنعت و تولید برای ما مهم است و با سه طرح کالای واسطه‌ای خودرو و کارت اعتباری ما خواستیم تا کالاها در انبار باقی نماند هر چند ممکن است بخشی از آن به مطالبات معوق تبدیل شود اما اعطای تسهیلات برای گردش مالی و حفظ اشتغال برا ی ما در اولویت است

وی در خاتمه گفت: در سال 94 رقمی به ارزش 342 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و 60درصد در بخش سرمایه در گردش و صنعت بود که برای سال آینده نیز رشد 10 تا 15 درصدی یعنی مبلغی به ارزش 360هزار میلیارد تومان اعتبارات در نظر گرفته‌ایم.

کد خبر : ۳۴۹۰۰۵