خبرگزاری کار ایران

در برنامه ششم توسعه

اجرای 5 مگاپروژه برای شکل گیری صنعت نفت دانش بنیان

وزارت نفت در مسیر تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تدوین و اجرای پنج مگاپروژه را برای شکل گیری صنعت نفتی دانش بنیان در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایلنا، حمید آلادپوش، مدیرکل سیاستگذاری، طراحی و مهندسی پایه معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان این مطلب افزود: حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی از حدود دو سال پیش در وزارت نفت آغاز شده است و به این منظور، پنج مگاپروژه مشتمل بر تعامل با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در حوزه بالادست صنعت نفت، تعامل با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در حوزه پایین دست صنعت نفت، بومی سازی ١٠ گروه کالای مورد نیاز صنعت نفت، ایجاد شرکتهای اکتشاف و تولید (E&P) و شرکتهای پیمانکار عمومی (GC) برای انتقال و توسعه فناوری و فعال کردن این شرکتها را با هدف ارتقای توان داخلی و پیاده سازی سیاست بازار در مقابل توسعه فناوری، در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: وزارت نفت این پنج مگاپروژه را در برنامه ششم توسعه با جدیت دنبال می کند و بر آن است تا با اجرای این پروژه ها، هدف شکل گیری صنعت نفت دانش بنیان را تحقق بخشد.

آلادپوش با بیان این که برای شکل گیری صنعت نفت دانش بنیان، تلاشهای زیادی در سالهای گذشته نیز صورت گرفته است، ادامه داد: اقدامهای انجام شده قبلی منجر به رسوب دانش بنیادین فناوری در صنعت نفت نشد و وزارت نفت در تلاش است در برنامه ششم توسعه با پیگیری برنامه ای جامع و مدون، صنعت نفت دانش بنیان را شکل دهد.

وی با اشاره به همایش «صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی» که قرار است ١٥ اسفندماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شود، گفت: پنج مگاپروژه مذکور، در جریان این همایش و در پانلهای تخصصی مجزایی به طور مشروح بررسی می شوند.

 

کد خبر : ۳۴۹۱۵۳