خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری کاندیدای جبهه تدبیر و توسعه:

سوء مدیریت نفتی، قطر را به 400 میلیارد دلار درآمد نفتی رساند و 800 میلیارد دلار نفتی ایران را بر باد داد

asdasd
کد خبر : ۳۴۹۵۲۳

کاندیدای جبهه تدبیر و توسعه گفت: شاهدیم کشور علی‌رغم درآمدهای عظیم نفتی در دوره احمدی‌نژاد بهای سنگینی پرداخت که می‌توان به سوءمدیریت در کنار تحریم‌ها اشاره کرد.

وحید شریعتمداری کاندیدای جبهه تدبیر و توسعه برای نمایندگی مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا به مشکلات صنعت نفت طی سال‌های گذشته اشاره و راهکارهایی در این زمینه ارائه داد.

وی گفت: شعار اصلی ما تدبیر و توسعه است و در دوران پساتحریم که برهه‌ای استثنایی از تاریخ است به سر می‌بریم.  و تماتم درگیری هایی که اکنو ن در دنیا وجود دارد مربوط به منابع نفتی است و یا داعش چیزی نیست جز غارت نفتی و سازماندهی کشورهای حامی استعمار و ایجاد مهلکه برای فروش اقلام نظامی به دنیاست 

کاندیدای جبهه تدبیر و توسعه افزود: در دوران هاشمی پروژه‌های نفتی با قراردادهایی که نام بای‌بک و بیع متقابل داشت اجرایی می‌شد و ذخایر نفتی توسط شرکت‌های خارجی شناسایی می‌شد بطوری که 28 فاز پارس جنوبی توسط شرکت‌های بین‌المللی مثل توتال، شل، پتروناس، ساینوپک شناسایی شده و قراردادهایی با رقم یک تا 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی منعقد شده و ظرف 40 ماه نیز پروژه‌ها اجرایی می‌شد.

شریعتمداری اظهار داشت: اما در 8 سال زمان تحریم شرکت‌های بین‌المللی کم کم پروژه‌های ایرانی را ترک کرده و به کشور عراق و یا قطر رفتند. بطوری که طی 10 سال گذشته قطر 400 میلیارد دلار اضافه برداشت از میادین مشترک گازی با ایران داشت و عراق نیز از حدود 2 میلیون بشکه برداشت از میادین مشترک با ایران به 4 میلیون بشکه رسید و  اکنون تارگت 14 میلیونی را برای خود تعریف کرده است.

وی اظهار داشت: ما اطلاعاتی داریم که مطالعات لرزه نگاری در خاک عراق توسط شرکت انی انجام شده و براساس آن 10 درصد ذخایر در میدان مشترک ایران و عراق مربوط به این کشور است و 90 درصد متعلق به ایران است و این در حالی است که کشور عراق با تکنولوژی عمودی و افقی لایحه‌های زیرین نفتی ما را تخلیه می‌کند و این فاجعه‌ای است که طی این سال‌ها برای ما رخ داده است.

شریعتمداری در ادامه بر لزوم اجرایی شدن قراردادهای آی‌پی‌سی در صنعت نفت اشاره و خاطر نشان کرد: در صورت حمایت مجلس از این قراردادها و اجرایی شدن آنها توسط دولت ما می‌توانیم به آینده صنعت نفت و گاز کشور و توسعه آن و حتی پیشی‌گرفتن از همسایگان امیدوار باشیم چرا که این قراردادها به نحوی طراحی شده‌اند که برای شرکت‌های خارجی ایجاد انگیزه می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما باید 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز داشته باشیم، میدان گازی پیش ذخایری همچون پارس جنوبی در خود دارد، قشم همچون کشور سنگاپور است که می‌تواند در زمینه ریفاینری، پروسس کردن و همچنین پتروشیمی پتانسیل داشته باشد.

کاندیدای جبهه تدبیر و توسعه به مقایسه درآمدهای نفتی در زمان احمدی‌نژاد و قبل از آن اشاره و اظهار داشت: درآمدهای نفتی ما در زمان احمدی‌نژاد 800 میلیارد دلار بود در حالی که در زمان خاتمی و هاشمی به 50 میلیارد دلار هم نرسیده بود اما شاهدیم که کشور علی‌رغم درآمدهای عظیم نفتی در این دوره بهای سنگینی پرداخت که می‌توان به سوءمدیریت در کنار تحریم‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: کشورما در زمان تحریم ها بهای سنگینی پرداختیم به نحوی که کشور مثل چین فقط برای این که پول ما را از بانک های خودش جابجا کند 10 درصد پول قابل جابجایی را از ما می گرفت. وما مجبور بودیم هر کالایی که نیاز داشتیم از این کشور با 5 درصد بالاتر از سطح سفارش وارد کنیم و این باجی بود که بابت تحریم ها به دنیا پرداختیم.

شریعتمداری همچنین گفت: در این زمان ما شاهد ظهور و بروز خاوری ها و بابک زنجانی ها بودیم علاوه بر اینکه پول هایمان در بانک های دنیا بلوکه شد و این ها تماما به دلیل نبود سازمان مدیریت و سیستم بانکی بود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و فرصتی که اجرایی شدن برجام پیش روی ما گذاشته باید بتوانیم قرارداهای IPC را در نفت عملیاتی کنیم و از حضور سرمایه گذاران بین المللی و تکنولوژی روز دنیا در این صنعت استفاده کرده و راندمان چاه های خود را بالا ببریم. 

کاندیدای جبهه تدبیر و توسعه برنامه‌های خود را برای ورود به دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اعلام کرد:

برنامه‌های راهبردی دوره دهم مجلس شورای اسلامی

1-ترویج و توسعه اقتصاد مقاومتی.

2-تاسیس اتاقهای فکر اقتصادی در کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی.

3-تشکیل کمیسیون‌های تخصصی با راندمان بالا در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان متخصص در حوزه‌های نفت، گاز، انرژی، هوا و فضا، اقتصادی، مالی و بانکی، معادن، پزشکی، فرهنگی، اجتماعی و قضایی.

4-حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و فرار از خط فقر.

5-حل مشکلات بیکاری جوانان

6-فعال نمودن بخش صنعت و معدن با تزریق منابع مالی، تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی.

7-حل معضل بهره‌های سنگین بانکی و ایجاد بانکداری اسلامی.

8-حل مسائل زیست محیطی شامل آب، خاک و هوای سالم.

9-ایجاد سیستم‌های مکانیزه مدیریت پسماند در شهر تهران.

10-حل مسائل و مشکلات مربوط به ساماندهی شهر تهران بعنوان پایتخت سبز و بدون آلاینده.

11-حل مشکلات معلولین و بیماران خاص در کشرو.

12-حل مسائل مربوط به جوانان و ورزش کشور.

13-حل مشکلات مربوط به مسائل کارگری و قانون کار.

14-جذب سرمایه و دانش فنی ایرانیان خارج کشور.

15-توسعه پارک‌های علم و فناوری و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان همراه با جذب سرمایه و دانش فنی خارجی و ایرانیان خارج از کشور در این مناطق.

16-توسعه مناطق ویژه و آزاد تجاری به منظور جذب سرمایه و دانش فنی جهت ایجاد اشتغال و خودکفایی اقتصادی کشور.

17-جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های نفت، گاز، انرژی، توسعه فرودگاه‌ها، بنادر، خطوط ریلی، مناطق آزاد تجاری، معدنی، کشاورزی و پزشکی.

18-توسعه مناطق گردشگری و دهکده‌های سلامت با احداث هتل، مجتمع‌های بین‌راهی، دهکده‌های سلامت به منظور دسترسی به 20 میلیون گردشگر و درآمد 20 میلیارد دلار بعنوان درآمد توریسم و 20 میلیارد دلار درآمد حاصل از گردشگری سلامت.

19-استفاده از ظرفیت‌های دریایی شامل صیدماهی، پرورش میگو، انواع ماهی‌ها در خلیج فارس و دریای خزر به میزان درآمد حداقل 10 میلیارد دلار در سال.

20-اهداف توسعه مدیریتی

  • ارائه الگوهای مدیران و بین‌المللی مدیریتی در کلیه سطوح با گسترش دوره‌های MBA و DBA.
  • اهتمام به ارتقاء دانش فنی – مهارتی و مدیریتی، اقشار متوسط و پایین دست – جامعه جهت دستیابی به الگوهای درست اشتغال‌زایی.
  • اهتمام به کار‌آفرینی اجتماعی.
  • تعامل با نخبگان و متخصصین علوم اجتماعی در جهت ورود به سیستم‌های سیاستگذاری و اجرایی و مدیریتی.
  • ارتقاء توانمندسازی بسترهای پرورش مدیران برجسته و شایسته‌سالاری (Talent Management) در حوزه‌های مختلف.
  • حضور جوانان نخبه و کارآمد در سیستم‌های مختلف مدیریتی و در عرصه‌های اقتصادی – صنعت و تولید و سیاستگذاری.
  • ارتقاء سطح علمی و مهارتی مدیران و روز آمد نمودن آنان با ایجاد مراکز رشد مدیریتی

21-قوانین محیط زیست

  • اهتمام در جهت تدوین قوانین پیشرفته محیط زیست جهت ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی.
  • اهتمام در جهت حفظ محیط زیست از آلودگی‌های فرهنگی و زیست محیطی.

22-قوانین متفرقه

  • اهتمام برای اصلاحات لازم در قوانین مربوط به : کار – زنان- معلولین- حقوق شهروندی- حقوق فردی- حقوق مصرف‌کننده و... و حقوق حمایتی افراد در کلیه اقشار – هنرمندان – نویسندگان- تولیدکنندگان، ورزشکاران، معلولین و بیماران خاص و...

23-تولیدی و صنعتی

  • تلاش برای ایجاد کانون مشاوره و اتاقهای فکر، لازم در اصناف و حوزه های مختلف تولید و صنعت جهت ارتقاء سطح علمی – مهارتی و مدیریتی.
  • ایجاد بهره‌وری در استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی و جریان باد و قرار گرفتن در شاخص‌های رشد مطابق استانداردهای بین‌المللی.
  • اهتمام برای ارتقاء کلیه امور زیربنایی اعم از اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، سلامت، مدیریتی، محیط زیست، قوانین تولیدی و صنعتی در چشم‌انداز 1404.
  • فراهم نمودن اسباب مشارکت در اقتصاد جهانی و عضویت در WTO و دستیابی و تسلط به تخصص‌های اقتصاد مقیاس مانند انتقال فناوری – سرمایه‌گذاری خارجی و دسترسی صحیح و حرفه‌ای به بازارهای بین‌المللی.
  • تلاش در جهت افزایش درآمدی سرانه تا 10.000 دلار در سال ظرف مدت 5 سال.

24-اجتماعی

  • ارائه الگوهای مناسب برای کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی و بالا بردن میزان رشد شاخص‌ها در کاهش فقر – کودکان کار – سالمندان – معلولین – زنان و آسیب‌دیدگان اجتماعی.

25-اهداف فرهنگی

  • اهتمام در جهت حفظ و اشاعه فرهنگ ملی و احترام به فرهنگ اقوام (پوشاک، زبان، آداب و رسوم و حقوق اجتماعی) برای معرفی واقعی فرهنگی ملی – دینی ایرانیان احترام به توریست‌های بین‌المللی در راستای رونق یافتن صنعت گردشگری و پیشگیری جدی از آسیب‌های فرهنگی.
  • تلاش برای ایجاد الگوی صحیح هنری و فعالیت هنرمندان.
  • ارتقاء شاخص‌های رشد فرهنگی و ایجاد بسترهای لازم در این راستا.

26-اهداف آموزشی

  • توجه به نیازهای اساسی مطابق با وضعیت کودکان، نوجوانان و سایر اقشار.
  • تلاش در جهت بهبود وضعیت آموزش و پرورش و تغییر مناسب الگوهای آموزشی از مقطع پیش‌دبستان تا دانشگاه‌ها.
  • ایجاد فرهنگ نخبه‌پروری، ارتقاء دانش مادران در پرورش کودکان.
  • ارتقاء نظام تربیتی نوجوانان.
  • اصلاح ساختار برنامه آموزش عالی درسطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.
  • قرار گرفتن در شاخص‌های مهم رشد فرهنگی در سطح بین‌المللی.

27-اهداف سلامت

  • تلاش برای ایجاد الگوهای درست سلامت ایرانیان، پزشکی، بیمه، تغذیه، رشد سالم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز