خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفت‌وگو با ایلنا :

بانک‌های اروپایی برای ارتباط با ایران باید نظر آمریکا را جلب کنند

مدیرعامل اسبق بانک صادرات گفت: دلار ارز مهمی در مبادلات بین المللی است و نقل و انتقال آن نیازمند مسائل پیچیده حقوقی در سطح جهان است ضمن اینکه در آمریکا هر کدام از ایالت‌ها قانون جداگانه‌ای برای خود دارند و تصمیم کلی در این راستا آسان نخواهد بود.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد سوئیفت اظهار داشت: سوئیفت کانال ارتباطی بین بانک هاست که جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و به گفته مقامات بانک مرکزی ایران بانکهای کشور به سوئیفت متصل شده‌اند.

حاتمی یزد در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود گذشت بیش از یک ماه از اجرایی شدن توافق هسته‌ای بانک‌های اروپایی همچنان از برقراری ارتباط با سیستم بانکی ایران خودداری می‌کنند؟ گفت: هنوز بانکهای اروپایی برای مبادله ارزی با ایران تصمیم نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بانک‌های اروپایی از مجازات آمریکا واهمه دارند ادامه داد: هر چند اروپا تحریم‌ها را برداشته است اما بانک‌های اروپایی برای ارتباط با ایران باید بتوانند نظر آمریکا را جلب کنند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات تصریح کرد: دلار ارز مهمی در مبادلات بین المللی است و نقل و انتقال آن نیازمند مسائل پیچیده حقوقی در سطح جهان است ضمن اینکه در آمریکا هر کدام از ایالت‌ها قانون جداگانه‌ای برای خود دارند و تصمیم کلی در این راستا آسان نخواهد بود.

حاتمی خاطر نشان کرد: آمریکا باید این تضمین را به بانکهای اروپایی بدهد که مشکلی برایشان بوجود نخواهد آورد.

وی افزود: هم اکنون در نقل و انتقالات ارزی و بازگشایی ال سی‌ها مشکلاتی وجود دارد و ممکن است ایران خواستار تها‌تر شود.

کد خبر : ۳۵۱۲۹۵