خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

ماموری برای مقابله با واردات میوه ممنوعه ندارم/ نگویید وزیر اعلام کرده قصد تولید محصولات تراریخته داریم

وزیرجهاد کشاورزی گفت: مقررات قانونی در زمینه تولید محصولات تراریخته داریم اما نظر بنده این است که اگر قرار شد ما به این عرصه ورود کنیم، در زمینه تولید محصولات دست اول خوراکی وارد این بحث نشویم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری که در محل این وزارتخانه برگزار شد، بیان داشت:جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت دنیاست و ما ۴ درصد تولید مرکبات جهان را داریم؛ بنابراین چه نیازی به واردات است؛ عده‌ای به شکل سازمان‌یافته و درکانتینرها میوه‌های ممنوعه خارجی را وارد می‌کنند، از دست من چه کاری ساخته است؛ ماموری نداریم که با آنها مقابله کنم.

چرا به کشوری که در تولید انگور رتبه هفتم را دارد،انگور وارد می‌شود؟

وی افزود:  در هیچ کجای دنیا مزیت‌های تولید ایران در زمینه تولید میوه وجود ندارد، طعم، بو و کیفیت میوه‌های ایرانی را تولیدات هیچ کشوری ندارد، ضمن اینکه به شهادت آمار، هیچ کمبودی در کشور ما در این زمینه وجود ندارد؛به عنوان مثال، طعم و کیفیتی که پسته ایرانی دارد، حتی در پسته کالیفرنیا هم وجود ندارد، در حال حاضر پرتقال تولیدی کشور روی دست کشاورزان مانده است،  چرا باید کشوری که در تولید انگور رتبه هفتم یا هشتم را دارد، انگور وارد کند؟

حجتی در ادامه بیان داشت: جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت دنیاست و 4 درصد تولید مرکبات جهان را داریم؛ بنابراین چه نیازی به واردات است،وزارت کشاورزی طرحی را دنبال می‌کند که بر اساس آن، واردات سیب در ازای صادرات موز انجام شود و هر کسی بخواهد موز وارد کند، باید حتما سیب صادر کند؛چرا باید با این وجود اصرار به واردات داشته باشیم. ما بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌کنیم در حالی که این میزان در دنیا ۱۰۰ میلیون تن است؛اگر سئوال می‌کنید چرا واردات انجام می‌شود، باید پاسخ بدهم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، البته همه مسئولان در حال تلاش هستند که این مسئله را کنترل کنند.

حجتی با بیان اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی این موضوع است، گفت: این میوه‌ها از کجا می‌آید، از آسمان یا مرزها؟ اگر از مرزها وارد می‌شود حتما آنجا مرزبان وجود دارد و شما به خوبی‌ می‌دانید مسئول مرزبانی چه کسی است. چرا از من این سئوال را می‌کنید؟ من چه می‌توانم در این زمینه بگویم؛بنده بیشتر نگران آفت و بیماری‌های هستم که این محصولات با خود به کشور می‌آورند، بنابراین این موضوع از نظر فنی برای وزارت جهاد بسیار مهم و حساسیت‌برانگیز است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: گاهی بنده می‌شنوم که قاچاق میوه سازمان‌یافته انجام می‌شود اما این مسئله هنوز برای ما مستند نیست، شنیده می‌شود عده‌ای به شکل سازمان‌یافته و در کانتینرها این میوه‌ها را وارد می‌کنند، ازدست من چه کاری ساخته است. من ماموری نداریم که با آن مقابله کند، بنابراین دستگاه‌های مربوطه باید این مسئله را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه گاهی واردات به صورت پیله‌وری و محلی انجام می‌شود، گفت: در این زمینه خیلی نباید خرده گرفت، ضمن اینکه کسی هم نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد اما در مواردی که مسئله سازمان‌یافته است، مثلا کسانی که میوه‌ها را می‌آورند و در میدان مرکزی توزیع می‌کنند، دستگاه‌های مربوطه باید حتما این مسئله را پیگیری کنند، ضمن اینکه وزارت جهادکشاورزی در این زمینه با آنان همکاری خواهد کرد.

وی افزود:  از شورای شهر تهران درخواست کردیم که با این مسئله مقابله کند،بنده سه‌شنبه با مسئولان شورای شهر جلسه‌ای دارم و حتما در آنجا نیز از آنها درخواست می‌کنم در این زمینه محدودیت ایجاد کنند. عرضه این میوه‌ها نباید به صورت رسمی در کشور انجام شود و اگر در میادین نیز چنین میوه‌ای وجود دارد باید جمع‌آوری شود.

حجتی با اشاره به اینکه هنوز تجهیزات گمرک برای مقابله با این مسئله کامل نشده است، گفت: گمرک باید تجهیزات خود را تکمیل کند،حساسیت بنده در بخش کشاورزی، دوران پیشین و پسین تولیدات است،ما نمی‌توانیم سرمان را پایین بیندازیم، چغندر و شکر تولید کنیم و بعد این محصولات وارد شود، واردات محصولات تولیدی به تولید و اشتغال ضربه می‌زند،این کار باعث مشکلات زیادی از جمله افزایش حاشیه‌نشینی شهرها می‌شود.

ببینید در روغن با ما و با تولیدکنندگان چه کردند

وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: در دوران پس از تولید، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد،  ببینید در روغن با ما و با تولیدکنندگان چه کردند، بیشترین وابستگی کشور در روغن است و ما ظرفیت تولید این محصول را در داخل داریم و در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی ما این مسئله را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی افزود:ما از کارشناسان متخصص خواستیم که در این زمینه ظرفیت‌یابی و استعدادیابی کنند تا مشخص شود چه میزان روغن را می‌توانیم در داخل تامین کنیم، براساس اعلام این کارشناسان، در برنامه بلندمدت حدود ۷۰ درصد و در افقی میان مدت حدود ۴۰ درصد از روغن مورد نیاز را می‌توانیم در داخل تامین کنیم، چرا با این ظرفیت‌ها، تولید روغن کشور باید کمتر از ۱۰ درصد باشد. ما در حال تلاش هستیم که این مسئله را بهبود ببخشیم و امیدوارم همه مسئولان به این قضیه کمک کنند.

 تولید محصولات تراریخته در چارچوب مقررات انجام می‌شود

وزیر جهادکشاورزی در واکنش به ماجرای توزیع برنج‌های آلوده در کشور بیان داشت: دستگاه‌های نظارتی بر کیفیت محصولات قابل عرضه نظارت می‌کنند که در رابطه با برنج، سازمان غذا و دارو و درباره مواد خام پروتئین دامی، سازمان دامپزشکی مسئول هستند؛ در ارتباط با زمان مصرف، روال پذیرفته‌ شده‌ای وجود دارد.

وی افزود: درباره برخی از محصولات، بسته به نوع آنها، سازمان‌های نظارتی بعد از آزمایشات لازم می‌توانند زمان مصرف را تمدید کنند و گاهی هم نوع مصرف محصول را عوض می‌کنند. به عنوان مثال، گوشت خام تا زمانی که تاریخ مصرف دارد، دامپزشکی آن را به صورت عادی عرضه می‌کند اما در دوره‌های دیگر که تاریخ آن تمدید شده، این گوشت به صورت صنعتی مصرف می‌شود.

وی در خصوص تولید محصولات تراریخته در کشور گفت: بنده تاکنون در این زمینه اظهارنظری نداشته‌ام اما آنچه که قرار است ما به آن عمل کنیم، در چارچوب مقررات انجام می‌شود.

حجتی افزود: امروزه بیشتر تولید سویا در دنیا به شکل تراریخته انجام می‌شود، مرکز تولید سویا، کشورهای آمریکا و برزیل هستند، ضمن اینکه این اتفاق در مورد ذرت نیز رخ می‌دهد. هند و پاکستان به جرگه کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته ورود کرده‌اند و چینی‌ها نیز اخیراً وارد این عرصه شده‌اند، اما تاکید می کنم جایی نگویید که وزیر کشاورزی اعلام کرده ما می‌خواهیم محصولات تراریخته تولید کنیم؛ این تنها توضیحی بود که بنده درباره شرایط دنیا اعلام کردم.

وی تاکید کرد:ما مقررات قانونی در این زمینه داریم اما نظر بنده این است که اگر قرار شد ما به این عرصه ورود کنیم، در زمینه تولید محصولات دست اول خوراکی وارد این بحث نشویم.

کد خبر : ۳۵۱۳۲۸