خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه املاک استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش نرخ سود بانکی؛ اجاره بها را بالا نمی‌برد

رییس اتحادیه املاک استان تهران گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در بازار اجاره نمی‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره تاثیرگذاری کاهش نرخ سود بانکی در بازار مسکن، اظهار داشت: در بین مالکان و موجران؛ بسیار انگشت‌شمار هستند کسانی که پول رهن اجاره را نزد بانک‌ها سپرده گذاری کنند و از سود پول رهن در بانک‌ها استفاده کنند بنابراین کاهش نرخ سود بانکی در این بازار تاثیرگذار نیست.

وی با بیان اینکه اجاره‌ بهای مسکن در سال ۹۵ با کاهش نرخ سود بانکی متعادل می‌شود، گفت: شاهد آن بودیم که علی‌رغم کاهش قیمت مسکن، اجاره بها افزایش یافت بنابراین تنها ارزش ملک نمی‌تواند شاخص تعیین اجاره بها باشد.

عقبایی افزود: برخی از مالکان اجاره بها را با نرخ سود بانکی قیاس می‌کنند اما این کاهش نرخ سود نمی‌تواند موجی از افزایش بها را در بازار اجاره ایجاد کند.

وی ادامه داد: عموم مالکانی که ملک خود را وارد بازار اجاره می‌کنند به دنبال تامین معاش از طریق اجاره بها هستند و میزان رهن افزایش قابل توجهی نداشته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مالکان بسیار کمی هستند که رهن ملک را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند، افزود: از آنجایی که هدف مالکان از اجاره ملک، دریافت اجاره بها است و نه رهن، کمتر کسی مبلغ رهن را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کند تا سود بانکی آن را دریافت کند بنابراین کاهش نرخ سود بانکی نمی‌تواند اجاره را بالا ببرد.

کد خبر : ۳۵۱۵۲۸