خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

تشریح برنامه‌های همایش اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت/ایران بازیگر اصلی نفتی منطقه در افق ۱۴۰۰ می‌شود

معاون امور پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: برای رسیدن به صنعت نفت دانش‌بنیان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، فرصت انحصاری و استثنایی دارد و با توجه به اینکه باید تا افق 1400 بتوانیم بازیگر جدی اقتصاد نفتی در منطقه باشیم، باید با دانش‌بنیان کردن اقتصاد به این اهداف دست‌ یابیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا مقدم در نشست تبیین برنامه‌های همایش صنعت نفت دانش‌بنیان، تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه طی چند سال اخیر با تلاش جمعی فعالیت‌های زیربنایی جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت انجام داده‌ایم گفت: ما به صورت یک بسته اهم سیاست‌هایی که باید در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی اعمال شود، آورده‌ایم.

وی افزود: دولت ستاد اقتصاد مقاومتی شکل داده و ۷ کارگروه نیز تشکیل داده که یکی از این کارگروه‌ها مربوط به صنعت نفت است که حدود ۶ حوزه کاری نیز برای فعالیت‌های آن تعریف شده است.

مقدم اظهار داشت: یکی از این حوزه‌های کاری در صنعت نفت طرح توسعه فناوری و پژوهش در این صنعت و دانش‌بنیان کردن فناوری‌های نفت بوده است که علت اصلی توجه به این حوزه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بوده است که یک بند خاص آن مربوط به دانش بنیان کردن بخش‌های پایین‌دست و بالادست صنعت نفت است.

وی تصریح کرد: ما عطف به فعالیت‌های ۳ سال گذشته ۵ پروژه محوری تعریف کردیم که مشتمل بر قراردادهای علمی با ۹ دانشگاه جهت بهبود در تولید و ازدیاد برداشت بوده است چرا که حمایت و صیانت از حقوق بین نسلی باید لحاظ شده و ارتقا یابد بنابراین فقط به برداشت طبیعی تکیه نکردیم بلکه با رویکرد ازدیاد برداشت سعی کردیم که از بهترین فناوری‌های روز بهره جسته تا کمترین ضرر به مخازن وارد شود.

معاون وزیر نفت گفت: در این راستا قرارداد مطالعه ۵۲ مخزن با حدود ۱۴۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی را طی مدت قرارداد ۱۰ ساله که با دانشگاه‌ها منعقد کردیم و در بخش پایین‌دستی مثل پالایش، گاز و پتروشیمی نیز ۱۲ فرآیند اصلی بعد از بررسی انتخاب شده و برای این ۱۲ فرایند نیز با ۱۲ مرکز تحقیقاتی قرارداد منعقد کردیم که طی مدت ۵ سال باید به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند.

مقدم در ادامه تصریح کرد: حوزه سوم کاری ما ساخت تجهیزات بوده که برای اولین بار به جای توجه به محصول، فرآیند ساخت را مدنظر قرار دادیم و بدین ترتیب بلوغ تجاری‌سازی را رقم زدیم.

وی ادامه داد: برای تجاری سازی تجهیزات ساخت داخل ۱۰ گروه کالایی و ۶۰۰ قلم کالا را مدنظر قرار دادیم که در راستای اجرایی شدن این هدف خرید مطمح نظر ما نبود بلکه ارتقای ساخت این محصولات هدف بوده و در این مسیر سطح آن‌ها را ارزیابی کردیم تا به این طریق راهی برای روانه ساختن محصولات بازارهای بین‌المللی پیدا کنیم.

معاون وزیر نفت گفت: تاکنون ۶۰ قرارداد با سازندگان منعقد شده و بنا داریم که با به بلوغ رسیدن در فناوری و ساخت محصولات بتوانیم آن‌ها را صادر کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کار چهارم ما بهینه‌سازی مصرف انرژی بوده که از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده کرده و از این فرصت جهت ارتقای فناوری پروژه‌های بزرگ استفاده کردیم و اجرای کار را به صورت قانونمند درآوردیم و نگاه ما در این پروژه معطوف به اجرا بوده است.

مقدم اظهار داشت: فناوری وقتی تاثیرگذار است که اقتصاد دانش‌بنیان را هدف قرار بدهد و از سرمایه‌گذاری توسعه استفاده شود لذا در حین اجرای پروژه به انتقال فناوری پرداختیم تا بتوانیم در آن‌ها جهش ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه ما این است که ارتباط با مراکز دانشگاهی و شرکت‌های پیمانکاری محکم شود بنابراین حوزه پیمانکاری عمومی E&P را هدف قرار دادیم تا ساختار دانش بنیان شکل بگیرد.

معاون وزیر نفت گفت: برنامه کاری پنجم ما متکی به مجریان طرح‌ها و حوزه پیمانکاری است. برای این مسئله ۳ سال کار کردیم و بنا داریم از این تجارت بهره‌مند شویم.

وی یادآور شد: برای رسیدن به صنعت نفت دانش‌بنیان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، فرصت انحصاری و استثنایی دارد و با توجه به اینکه باید تا افق ۱۴۰۰ بتوانیم بازیگر جدی اقتصاد نفتی در منطقه باشیم، باید با دانش‌بنیان کردن اقتصاد به این اهداف دست‌ یابیم.

وی تصریح کرد: در نگاه ما در جهت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی ۲ سیاست پیشران است که یکی از آن‌ها اقتصاد دانش بنیان است و رمز آن نیز ارتباط بین صنعت و مراکز دانشگاهی است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: بخشی از اقتصاد دانش‌بنیان مرتبط با دانش چرایی است که در فرهنگ ما ضعیف است لذا چانچه بخواهیم به اقتصاد دانش بنیان توجه داشته باشیم باید فرصت و جایگاه دانشگاه‌ها را به عنوان زیرساخت اصلی اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه قرار دهیم.

وی همچنین گفت: ما باید به این باور برسیم که دانشگاه و صنعت با هم مرتبط شوند و فناوری‌ها را تبدیل به محصول تجاری و رقابتی برای دستیابی به بازارهای بین‌المللی کنیم و باتوجه به اینکه جایگاه دانش در صنعت ما نو است باید بر لزوم ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه پافشاری کنیم.

مقدم با بیان اینکه سیاست دوم پیشران در راستای اقتصاد مقاومتی اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است اظهار داشت: اقتصاد داخل کشور وسیع و گسترده است و علی‌رغم تحریم، استعدادهای زیادی در کشور بروز کرده که باید مورد توجه و محور اصلی اقتصاد مقاومتی قرار دارد و در اینحال باید تلاش کنیم که از فرصت‌های بین‌المللی که در کشور ایجاد شده استفاده کرده و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که چنانچه کشورهای دنیا به دنبال بازارهای داخل کشور ما باشند در مقابل حتما انتقال فناوری صورت گیرد.

مقدم در ادامه درباره برنامه‌های روز همایش نیز با بیان اینکه ما طی یک ماه اخیر برای برگزاری همایش یاد شده حدود ۵۰ جلسه داخلی برگزار کردیم، گفت: در روز همایش روسای دانشگاه‌ها، مدیران عامل ۴ شرکت اصلی، معاون‌ها، انجمن‌ها، پیمانکاران، مدیران سازمان برنامه‌ریزی، مهندسین مشاور و ۲ معاون رئیس‌جمهور در پنل‌های همایش حضور خواهند داشت و در ۷ پنل برنامه‌های خود را ارائه خواهند داد.

وی زمان برگزاری همایش یاد شده را ۲۸ فروردین سال ۹۵، در محل پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد و گفت: قرار بود همایش در ۱۵ اسفند سال جاری برگزار شود که به دلیل آمدن نخست‌وزیر ترکیه به ایران در آن زمان و فضای آخر سال که احتمال اطلاع‌رسانی را ضعیف می‌کرد، تصمیم گرفتیم که زمان برگزاری را به فروردین سال آینده موکول کنیم.

معاون وزیر نفت در خاتمه یادآور شد: ما در این همایش سعی کرده‌ایم که میزان هزینه‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

کد خبر : ۳۵۱۸۷۵