خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو مطرح کرد:

دعوت از جامعه دانشگاهی برای برون رفت از چالش کم‌آبی

وزیر نیرو در رویداد "پیوند آب و انرژی" از جامعه دانشگاهی کشور دعوت کرد تا راهکار مناسب را برای برون‌رفت کشور از چالش کم‌آبی ارائه دهد.

به‌گزارش ایلنا، حمید چیت‌چیان در رویداد "پیوند آب و انرژی" در دانشگاه صنعتی شریف، با بیان این مطلب اظهار داشت: رویداد آب و انرژی حاصل همکاری‌های کانون علمی فرهنگی رسانا، دانشگاه صنعتی شریف و وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع آب نگرانی‌هایی را برای کشور فراهم کرده است، امیدوارم جامعه دانشگاهی بتواند راهکارهای علمی مناسبی را برای برون رفت از این چالش ارایه کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه مسائل اجتماع آمیزه‌ای از مسائل برق، آب، محیط زیست، فنی و اقتصادی است و گفت: یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی جوامع، توجه به یکپارچگی و پیوستگی مسائل فنی، اقتصادی و اجتماعی است که اگر به آن توجه نشود، جامعه دچار مشکل خواهد شد.

وی ادامه داد: چون دانشجویان و قشر دانشگاهی به دنبال حل واقعی مسائل جامعه هستند،‌ امیدواریم راهکارهای مناسبی را با استفاده از پژوهش‌های علمی برای معضلات اجتماعی ارائه نمایند.

یکپارچگی نشانه بلوغ جامعه است

وی با اشاره به اینکه اگر به این پیوستگی اجزای مختلف جامعه توجه نشود، اقداماتی که در هر بخش صورت می‌گیرد موجب می‌شود تا برنامه‌ها و اقدام‌های هر بخش با اقدام‌های سایر بخش‌ها اصطکاک ایجاد کند، افزود: در یک سامانه بزرگ، بهینه کردن زیرشاخه‌ها الزاما بهینه کردن کل سامانه نخواهد بود و اگر جامعه‌ای برنامه ریزی و سیاست‌گذاری‌هایش با توجه به یکپارچگی باشد،‌ نشان از بلوغ آن جامعه دارد.

چیت‌چیان ادامه داد: یکی از این مصادیق بارز، توجه به پیوند آب و انرژی است که در بخش‌های مختلف جامعه وجود دارد و غیر از اینکه زیرساخت‌های توسعه اقتصادی نیازمند این پیوند است، نیازهای اولیه، رفاه و اجتماع را هم در برمی‌گیرد که اگر به آنها نگاه تک بعدی داشته باشیم، در عمل دچار مشکل خواهیم شد.

ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف آب در نیروگاه

وزر نیرو گفت: در بسیاری از نیروگاه‌ها برای تولید برق نیازمند برداشت آب از چاه بودیم و این کار صدماتی را به منابع آبی وارد کرد؛ پس از تحقیق و پژوهش دریافتیم که می‌توان راه‌های مناسب‌تری را برای کاهش مصرف آب در نیروگاه‌ها ارائه کرد.

وی افزود: نیروگاه شهید مفتح همدان سالانه 16 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کرد که عمده این آب از چاه استحصال می‌شد و پیامد آن نیز کاهش منابع آب زیرزمینی، ایجاد فروچاله‌ها و فرونشست زمین بود.

چیت‌چیان ادامه داد: در این نیروگاه با راهکارهای جدید توانستیم از پساب حاصل از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان استفاده کرد و به‌جای "برج‌های تر" نیز از برج‌های خشک استفاده کنیم و تا حدود زیادی مشکل آب منطقه را مدیریت کنیم.

وزیر نیرو آنگاه به ورود زه‌آب کشاورزی به رودخانه کارون که باعث آلودگی این رودخانه شده بود، اشاره کرد و گفت: هدف از طرح‌های بزرگ کشاورزی خوزستان تولید مواد غذایی برای مردم بود، اما از سوی دیگر همین طرح‌ها باعث آلودگی رودخانه کارون و شهرهای کنار رود این رودخانه شد.

پیوستگی بین آب و انرژی در دو سطح راهبردی

چیت‌چیان با بیان اینکه پیوستگی بین آب و انرژی در دو سطح راهبردهای کلان و عملیاتی قابل تعریف است، افزود: اولین موضوع سطح راهبردی تغییر اقلیم است و یکی از عوامل تاثیرگذار در آن، انتشار گازهای گلخانه‌ای است که شرایطی را ایجاد کرد تا کره زمین در بسیاری از مناطق با پدیده خشکسالی و یا سیل‌های مخرب روبرو شود و این موضوع ضمن بر هم زدن نظم طبیعت، بر روی کشاورزی و امنیت غذایی و محیط زیست تاثیرگذار بوده است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه باید در تولید برق به سمت سیاست‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از ظرفیت‌های نیروگاه‌های برق‌آبی برویم، گفت: حدود 25 هزار مگاوات ظرفیت برق‌آبی کشور است که در زمان حاضر از 12 هزار مگاوات آن استفاده می‌کنیم و همان طوری که نیروگاه‌های برق‌آبی تاثیرات خوب بر روی رژیم آبی منطقه خواهند داشت، می‌توانند زیان‌هایی نیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه سدها در کشور به غیر از استحصال روان آب‌ها و کنترل سیلاب‌های مخرب می‌توانند در تولید برق نیز به ما کمک کنند، گفت: ظرفیت‌های برق‌آبی از جمله نیروگاه‌های برقابی، می‌توانند ضمن ایجاد اشتغال و توسعه فناوری  و کاهش تلفات، برق مورد نیاز کشور در زمان پیک مصرف را نیز تامین کنند.

طراحی نیروگاه‌های جدید بر مبنای برج‌های خشک

وزیر نیرو با بیان اینکه برج‌های تر به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق، 1.5 لیتر آب مصرف می‌کنند، گفت: باید در احداث نیروگاه‌های جدید دقیق‌تر باشیم و طراحی‌ها را بر مبنای برج خشک انجام دهیم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو درصدد است تا در شهرهای ساحلی، از نیروگاه‌هایی استفاده کند تا به‌طور همزمان هم برق تولید کنند و هم از بازیافت حرارت نیروگاه برای شیرین‌سازی آب دریا استفاده شود.

برنامه‌های جدید وزارت نیرو در بخش آب

چیت‌چیان با بیان اینکه برای توسعه زیرساخت‌های پیوسته AMI و برای برداشت آب‌های زیرزمینی، دیتا بیس‌های مشترک آب و برق در استان‌ها ایجاد می‌کنیم، گفت: با این کار می‌توان به‌طور هم زمان با کنترل برق مصرفی، میزان برداشت آب را نیز کنترل کرد.

وی همچنین به کنترل فشار در شبکه‌های آب شهری اشاره کرد و افزود: اگر فشار شبکه‌های آب شهری کنترل نشود، در ساعات نیمه شب که میزان مصرف آب کم است، فشار بالا سبب افزایش تلفات و گاهی ترکیدگی لوله‌های فرسوده خواهد شد.

وزیر نیرو نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه ذکر کرد و افزود: پروانه‌های چاه های کشاورزی به‌شدت کنترل می‌شود و ضمن جلوگیری از اضافه برداشت، چاه‌های غیرمجاز نیز مسدود می‌شود.

 

کد خبر : ۳۵۱۹۶۰