خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

سرعت حفر چاه‌های غیر مجاز بیشتر از بسته شدن چاه‌های قبلی است/نگران دائمی شدن ریزگردها هستیم

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:هشدار نسبت به اثرات ناگوار صدور پروانه‌های چاه‌های غیرمجاز و سوق دادن کشور به سمت بهره‌برداری بهینه از آب از جمله کارهایی بوده که در دفتر آب اتاق ایران انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛محسن جلال‌پور- رئیس اتاق بازرگانی ایران- در همایش روز ملی آب به ضرورت توجه و اهمیت به مسئله آب در کشور اشاره کرد و گفت: شاید یکی از دلایل اختصاص یک روز به آب بهانه‌ای برای تلنگر به مردم در جهت اصلاح مصرف باشد.

جلال‌پور با اشاره به فعالیت‌های اتاق بازرگانی در این خصوص گفت: تحقیق در حوزه سفره‌های آب زیرزمینی، مسئله آب در کشورهای دیگر، هشدار نسبت به تنش‌های آبی حوزه زاینده‌رود، تهدیدات آب کشاورزی استان خوزستان و هشدار نسبت به اثرات ناگوار صدور پروانه‌های چاه‌های غیرمجاز و سوق دادن کشور به سمت بهره‌برداری بهینه از آب کارهایی بوده که در دفتر آب اتاق ایران انجام شده است.

او با انتقاد از طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی اظهار داشت: شورای عالی آب تصمیم به تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در قالب 15 پروژه گرفته است که در این طرح سرعت بسته شدن چاه‌های غیرمجاز بسیار پایین است؛ بطوری که در 11 ماهه سال جاری  7 هزار و 200 حلقه چاه بسته شده است و اگر بسته شدن چاه‌های غیرمجاز با این سرعت پیش برود زمان زیادی طول خواهد کشید تا تمام چاه‌های غیرمجاز بسته شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که هنوز در کشور چاه‌های غیرمجاز حفر می‌شود و شاید سرعت آن بیشتر از بسته شدن چاه‌های قبلی باشد.

جلالپور با اشاره به نصب کنتور هوشمند گفت: اینکه بر روی چاه‌های مجاز کشور کنتور هوشمند نصب شود اتفاق خوبی است اما این طرح دارای اشکالاتی است و از دقت کافی برخوردار نیست.

او با اشاره به بی‌ثباتی آب کشور گفت: متاسفانه اثری از فعال شدن دیپلماسی آب در دولت مشهود نیست و معلوم نیست چگونه و با چه مدلی به دنبال حل مسئله تامین سهم زیست‌محیطی تالاب‌های انتهایی رودخانه‌های دجله و فرات خواهیم بود تا حداقل بخش اعظم مسئله ریزگردها کنترل شود و کماکان تعیین سهمیه و تخصیص آب محیط‌زیست کشور فقط در حال گفت‌وگو است و نه تنها تالاب‌ها و محیط‌های آبی در معرض خشکسالی شدید هستند بلکه همه نگران دائمی شدن ریزگردها هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با وجود اینکه گزارش‌های رسمی حاکی از کاهش 50 درصدی آب‌های سطحی کشور است پروژه‌های سدسازی کماکان ادامه دارد و اثری از اصلاح رویکردهایی که مکررا در مورد آب عنوان شده مانند اصلاح رویکرد به سمت نرم‌افزاری و اصلاح ساختار آب نیست و اعمال مدیریت تقاضا و حکمرانی مناسب در صحنه آب کشور وجود ندارد.

او برگزاری روز ملی آب را فرصت مناسبی برای استفاده از نظارت مفید و سازنده گروه‌های اثرگذار و اثرپذیر در حوزه آب دانست و گفت: روز ملی آب فرصتی است تا مروری بر عملکرد سالانه اثربخشی اقدامات در حوزه آب داشت.

کد خبر : ۳۵۲۲۳۰