خبرگزاری کار ایران

نماینده فائو در ایران خبر داد:

بروز تنش‌های شدید آبی در منطقه تا سال 2040

نماینده مستقر سازمان خوارو بار جهانی(فائو) در ایران گفت:براساس پیش‌بینی‌های منتشر شده توسط موسسه منابع آب نیمی از کشورهای منطقه تا سال 2040 تنش‌های آبی شدیدی را تجربه خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نماینده سازمان خوارو بار جهانی(فائو) در ایران در همایش بزرگداشت روز ملی آب اظهار داشت: این سازمان با دولت جمهوری اسلامی ایران سابقه چند دهه همکاری مستمر با هدف مدیریت پایدار منابع طبیعی کشور را دارد.

به گفته این مقام مسئول هر چند موفقیت های متعددی در قبال این همکاری بدست آمده اما همواره سعی شده است تا با تقویت اثربخشی و پایداری همکاری‌های مشترک چالش‌های اکولوژیک در حفاظت از منابع طبیعی مورد توجه قرار گیرد.

سرج ناکوزی تصریح کرد: کمیابی آب نیاز به رویکردهای بهینه مدیریت بهره‌برداری از منابع آب و حکمرانی به  عنوان چالش‌های اکولوژیک در حفاظت از منابع طبیعی دارد.

او افزود: افزایش جمعیت، عوامل محرک افزایش خودکفایی غذایی، شهرنشینی، توسعه اقتصادی اجتماعی در ترکیب با اثرات منفی تغییر اقلیم و کاهش قابل توجه کیفیت منابع آب مهمترین عوامل تشدید کننده کمیابی آب در منطقه خاورمیانه هستند.

نماینده فائو ادامه داد:براساس پیش‌بینی‌های منتشر شده توسط موسسه منابع آب نیمی از کشورهای منطقه تا سال 2040 تنش‌های آبی بی‌شمار شدیدی را تجربه خواهند کرد.

ناکوزی افزود: بخش کشاورزی 70 درصد منابع آب جهان و نزدیک به 95 درصد منابع آب بسیاری از کشورهای در حال توسعه را مصرف می‌کنند.

او در ادامه گفت: روند رو به رشد وقوع خشکسالی‌ها و افزایش شدت آنها در یک دهه گذشته هشداری برای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است.

ناکوزی گفت: به خطر افتادن بهره‌وری سامانه‌های کشاورزی با کاهش کیفیت منابع خاک، بیابان‌زدایی، افزایش شدت طوفان‌های گردوغبار و افت معیشتی همراه شده است و خشکسالی در شرایطی که راهکارهای مناسب مواجه با آن در سطح محلی، ملی و منطقه‌ای وجود نداشته باشند می‌تواند بسیار مخرب باشد.

او تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای تخصیص منابع آب به صورت راهبردی، بررسی‌ سیاست‌های بخش‌های آب، غذا و انرژی، هماهنگی آنها با یکدیگر و شرایط متاثر و تغییر اقلیم و کاهش ریسک خشکسالی و مدیریت آن در جهت بهترین استفاده از آب برای کشورها اهمیت بسیار زیادی دارد.

ناکوزی با بیان اینکه امروز رفع چالش کمبود آب در ایران به یک اولویت ملی تبدیل شده است تصریح کرد: رشد جمعیت، تغییر اقلیم، افزایش نیازهای آبی و کاهش تامین آب ازجمله مواردی است که فشار وارده به منابع آب کشور را افزایش داده است.

او افزود: برای رسیدگی به  چالش‌ها فائو به عنوان یک نهاد تخصصی سال 2013 میلادی ابتکار عمل کمیابی آب را تاسیس کرد که نخستین  نتیجه آن تدوین راهبردهای مشارکتی منطقه برای مدیریت پایدار آب در بخش کشاورزی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بوده است.

نماینده فائوتصریح کرد: رویکرد فائو کمک به جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به امنیت پایدار غذایی و بهبود بهره‌وری بخش کشاروزی در کنار پرداختن به چالش کمبود آب و حفاظت از منابع طبیعی کشور است.

او در پایان تاکید کرد که دستیابی به این مهم با پیاده کردن برنامه راهبردی برای حکمرانی پایدار آب با همکاری بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

کد خبر : ۳۵۲۲۴۸