خبرگزاری کار ایران

تخت روانچی:

بانک‌های اروپایی بیش از حد محافظه‌کاری می‌کنند

تخت روانچی گفت: لیسانس صادرات موادغذایی و فرش به آمریکا را دریافت کردیم و مجوزهای لازم برای واردات بوئینگ گرفته شده و مذاکرات برای نهایی شدن توافقات در دست انجام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید تخت روانچی معاون اروپا و امریکای وزارت خارجه صبح امروز در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: بنده طی دو سال گذشته در خدمت هیات ایرانی برای مذاکرات هسته‌ای بودم و این مذاکرات سنگین موضوعات پیچیده مختلفی را در پی داشت و فضای این مذاکرات به دلیل بی‌اعتمادی طرفین بسیار سنگین بود. هرچند در حال حاضر این بی‌اعتمادی کمر‌نگ شده اما کاملا پاک نشده است و ما موفق شدیم پس از 2.5 سال به یک توافق برسیم که تحت عنوان برجام نهایی شد.

وی افزود: برجام یک بازی برد – برد بود از این لحاظ که ما به هیچ عنوان به دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم در دکترین دفاعی ایران سلاح هسته‌ای جایی نداشت. از طریق برجام این اطمینان را دادیم که به دنبال سلاح هسته ای نمی‌رویم. هم فتوای رهبری در این مورد وجود دارد و هم در دکترین دفاعی موضوع با شفافیت مطرح شده است.

تخت روانچی خاطر نشان کرد: هر نوع همکاری ما با آژانس بین‌المللی روشن و شفاف بوده و در سال‌های تحریم، تحریم‌های ظالمانه علیه ایران کلیه حقوق ما به نوعی از بین رفت اما آنها تعهد دادن که این تحریم‌ها لغو شود و ایران بر کلیه حقوق خود بر اساس معاهده NPT مجدد از آن‌ها برخوردار شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از برجام فرصت اقتصادی خوبی در انتظار ماست گفت: با کشورهای مختلف اروپایی صحبت کرده‌ایم و شرکت‌های اروپایی که از سال 2011 و 2012 ارتباط اقتصادی‌شان با ایران کمرنگ شده بود علاقه خود را برای گسترش روابط با ایران اعلام کردند. بسیاری از این کشورها قبل از 2011 جزو بهترین شرکای تجاری ایران بودند.

وی گفت: در عین حال ما به دنبال شرکای جدید نیز هستیم و از نظر ما تحریم‌ها ناعادلانه و غیرقانونی بود و واقعیت این بود که روابط تجاری ما با اروپا بسیار محدود شد.

دستاوردهای برجام

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: اولین دستاورد ما مشروعیت برنامه هسته‌ای در ایران بود و در طول این سال‌ها تلاش شد که کشورهای مختلف از ایران بترسند اما فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در ایران قطعنامه‌های مختلفی را به تصویب رساند.

وی با اشاره به تصویب قطعنامه 2231 گفت: قطعنامه‌های گذشته همه از بین رفت و به صراحت در این قطعنامه اشاره شده که شورای امنیت تغییر بنیادی در رویکرد خود داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون با سفرهای مختلف به کشورهای اروپایی درصدد همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم گفت: فروپاشی ساختار تحریم‌ها و از بین بردن ایران‌هراسی از اهداف اصلی ماست. برخی در این سال‌ها بازارشان با ایران‌هراسی جمع بود و این موضوع را پی‌در پی تبلیغ می‌کردند خوشبختانه پس از برجام این پروژه کاملا شکست خورد و ساختار تحریم‌ها فروپاشید و فضای جدیدی برای کار و تعامل بوجود آمد.

ارتقا جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران

تخت روانچی تصریح کرد: نقش ایران در منطقه نقشی کلیدی است و اگر بخواهیم به آثار متعدد لغو تحریم‌ها اشاره کنیم می‌توان به این موضوعات اشاره داشت:

  1. کلیه تحریم‌های اقتصاد و  مالی مرتبط با بحث هسته‌ای ایران با برجام لغو می‌شود.
  2. در حوزه اروپا نقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای اروپایی و موسسات مالی برقرار می‌شود.
  3. فعالیت‌های مالی و بانکی جدید با افتتاح شعب و بانک‌های ایرانی مجددا بر قرار شده
  4. اتصال به سوئیفت
  5. حمایت مالی با شرکت‌های ایرانی تضامین و بیمه
  6. خدمات مالی بلاعوض به دولت ایران

تخت روانچی خاطر نشان کرد: در طول مذاکرات با تماس‌هایی که با مسئولان اروپایی برقرار شد آنها علاقه ‌خود را برای تجارت و بحث حمل و نقل نیز مطرح  کردند که این موضوع به روال عاددی خود بازگردد و در جلسات خصوصی صریحا اعلام داشتند که ایران به ریل طبیعی قبل از تحریم‌ها بازگردد.

تحریم‌های ثانویه آمریکا با برجام برداشته شد

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه با اشاره به اینکه براساس برجام تحریم‌های ثانویه آمریکا برداشته شد گفت: این تحریم‌ها علیه شهروندان کشورهای دیگر بود که برداشته شد که با نام تحریم‌های ثانویه امریکا مطرح است اما با تحریم‌های اولیه که شامل تحریم‌هایی است که سال‌ها اعمال می‌شده شهروندان آمریکایی را از کار و تجارت با ایران منع می‌کند.

توافق برای واردات بوئینگ به زودی حاصل می‌شود

تخت روانچی گفت: لیسانس صادرات موادغذایی و فرش به آمریکا را دریافت کردیم و مجوزهای لازم برای واردات بوئینگ گرفته شده و مذاکرات برای نهایی شدن توافقات در دست انجام است.

وی خاطر نشان کرد: البته با ایرباس نیز توافقاتی داشته‌ایم .

ما نمی‌خواهیم بازار کالای مصرفی اروپا باشیم

وی گفت: هرچند که کشورهای اروپایی علاقه به مشارکت با ایران دارند اما قصد ما انتقال فناوری‌های جدید به کشور است. در قرارداد پژوی پاریس هم مقرر شد 30 درصد از تولیدات صادر شود و ما در سرمایه‌گذاری خارجی به دنبال ایجاد بازار برای کالای مصرفی اروپا نیستیم همچنین کشورهایی که از قبل با ما کار می‌کردند را مدنظر داریم.

برخی از کشورها به دنبال اخلال در روند برجامند

وی با اشاره به چالش‌های اقتصادی ایران برای مشارکت با کشورهای اروپایی گفت: ایران و اروپا علاقه‌مند به همکاری هستند اما موانع حقوقی وجود دارد که ممکن است مشکلاتی درست کند البته برخی از مشکلات در مورد بدهی‌ها رفع شده و برخی دیگر در حال رفع شدن است . مواضع ما با اروپا در چارچوب احترام است اما برخی از بانک‌های اروپایی بیش از حد احتیاط می‌کنند که آن هم به خاطر کم‌اطلاعی‌شان با کار با ایران است و برخی از کشورها به دنبال اختلال در روند برجام هستند همچنین FATF ایران را کشوری پرخطر اعلام کرده و ما برای تغییر این موضوع با آنها در تماسیم.

قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد

تخت روانچی گفت: قوانین داخلی نیز در دست اصلاح است که از آن جمله قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد و قانون مبارزه با پولشویی نیز اصلاح شده است.

وی در خاتمه گفت: برجام فرصتی مناسب برای ارتقای فعالیت‌های اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی است و ما هیچ منع قانونی برای توسعه همکاری نداریم تنها خواسته ما این است که بانک‌های اروپایی محافظه‌کاری خود را کم کنند تا از این شرایط جدید ایران عقب نمانند.

 

کد خبر : ۳۵۲۹۰۸