خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با ایلنا:

به دنبال احیای بازار یک میلیارد دلاری فرش در آمریکا هستیم

فرش همواره یکی از منابع ارزی قوی برای ایران بوده به‌طوریکه در سال 74 میزان صادرات ما فقط به آمریکا 1 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با ایلنا با اشاره به لغو تحریم ها و برداشته شدن برخی محدودیت‌ها در زمینه تجارت با آمریکا گفت: مطابق پیش بینی‌هایی که وجود داشت و لغو تحریم‌ها، اولین محموله فرش آماده و جهت صادر شدن مهیا گردید.

وی با اشاره به جایگاه فرش ایران در آمریکا گفت: فرش با توجه به اینکه کالایی با ارزش افزوده بسیار است و به نوعی نماد و پرچم کالاهای صادراتی ایران محسوب می شود و از نظر کیفی فرش‌های دستباف ایران در دنیا در جایگاه خوبی قرار دارند همواره مورد تقاضای بازار بوده اند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: فرش همواره یکی از منابع ارزی قوی برای ایران بوده به طوریکه در سال 74 میزان صادرات ما فقط به آمریکا 1 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است اما پس از تصویب قانون داماتو نقل و انتقال این کالا سخت شد و پس از تحریم های هسته ای عملا ما این بازار و درآمد ارزی حاصل از آن را از دست دادیم.

لاهوتی افزود: از دست دادن بازار 1 میلیارد دلاری تنها بخشی از مشکلات صنعت فرش است.عدم لحاظ سلیقه مشتری در نقش ، رنگ آمیزی و طرح ها بخش دیگری از مشکلات این صنعت است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: در سال 90 با قطع یارانه فرش مشکلات این صنعت چند برابر شد به طوریکه فعالان این محصول ملی و بومی ترجیح دادند از این حوزه خارج شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان صادرات ما در این صنعت کمتر از 300 میلیون دلار است و با توجه به مشکلات ساختاری که در این حوزه به وجود آمده اگر مسولان به دنبال احیای درآمد ارزی سابق هستند بهتر است در برخی از سیاست‌های خود تجدید نظر کنند.

کد خبر : ۳۵۲۹۶۲