خبرگزاری کار ایران

افزایش گازهای گلخانه‌ای، 70 درصد بارندگی را کاهش می‌دهد

عضو شورای سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت نیرو گفت: یک هکتار جنگل حدود 500 تا دوهزار مترمکعب آب ذخیره می‌کند.

به‌گزارش ایلنا، "حسین میررجبی" مدیر طرح کاداستر اراضی ساحلی و مستحدث سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان این مطلب اظهار داشت: در دو دهه گذشته ریزگردها در کشور وجود نداشت و در یک دهه گذشته تنها یک ماه در فصل تابستان شاهد ریزگردها بودیم اما اکنون از بهمن‌ماه حضور ریزگردها دیده می‌شود. باید تصمیم‌هایی در جهت حل این مشکل گرفته شود.

وی ادامه داد: در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای باید گام‌هایی برداشته شده و اقتصاد کم کربن مدنظر قرار گیرد؛ چرا که باعث کنترل گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

میررجبی تصریح کرد: برآورد می‌شود اگر روند افزایش گازهای گلخانه‌ای با شرایط کنونی تثبیت شود، 13 درصد کاهش بارندگی مواجه خواهیم بود و اگر با همین روند افزایش یابد، در بلندمدت 70 درصد کاهش بارش خواهیم داشت.

این عضو شورای سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت نیرو با تاکید بر اهمیت برنامه‌های حفظ و توسعه جنگل‌ها در کشور گفت: یک هکتار جنگل حدود 500 تا دوهزار مترمکعب آب ذخیره می‌کند، بنابراین باید در حوزه منابع طبیعی تلاش انجام شود تا تولید آب صورت پذیرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون عمده منابع آبی در کشور به صورت تبخیر از دسترس خارج می شود که باید فکری به حال این موضوع کنیم. اینکه بیشتر در مدیریت مصرف توان بگذاریم، اگرچه بحث فرهنگ‌سازی اقدام خوبی است، اما ما را به هدف اصلی نخواهد رساند.

میررجبی با بیان اینکه باید هماهنگی کاملی بین مدیریت تولید آب و مدیریت مصرف آب ایجاد کنیم، گفت: امیدواریم بتوانیم به شکل‌گیری مدیریتی جامع در بخش آب در سطح همه وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مسئول در سطح ملی کمک کنیم.

 

کد خبر : ۳۵۲۹۸۸