خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به ایلنا:

سامانه هوشمند سوخت حذف نمی‌شود/ پیشنهاد افزایش قیمت بنزین همزمان با نرخ تورم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه سال آینده اظهار کرد: با راه اندازی این پالایشگاه، واردات بنزین نخواهیم داشت و به صادرکننده آن تبدیل می شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا ناصر سجادی مدیرعامل پخش فرآورده های نفتی در نشست خبری در جمع خبرنگاران ضمن تشریح برنامه های شرکت برای تامین سوخت نوروزی به میزان مصرف سوخت در اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: اسفند سال گذشته مصرف روزانه بنزین کشور به ١٠٤ میلیون لیتر رسید که این میزان در زمان مشابه سال 93 روزانه 73 میلیون لیتر بوده است.

وی با بیان اینکه در روز 12 فروردین سال گذشته ١٠٦ میلیون لیتر بنزین مصرف شد، اظهار داشت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از اوایل بهمن ماه سال جاری برنامه هایی را که تحت عنوان گل گشت نوروزی است برای نظارت بر عرضه فرآورده های نفتی در سراسر کشور اجرایی می کند. ضمن اینکه در ایام اربعین و روزهای عاشورا و تاسوعا نیز سوخت رسانی به طور کامل و بدون مشکل انجام شد.

سجادی با بیان اینکه در ١١ ماه سال جاری روزانه 70.6  میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که این میزان 69.2 میلیون لیتر بوده  دو درصد رشد داشته است اظهار داشت: تک نرخی شدن بنزین از دلایل اصلی کم بودن رشد مصرف بوده است.

وی همچنین به میزان مصرف دیگر فرآورده های مایع اشاره و اظهار داشت: مصرف نفت سفید در سال جاری 10 درصد،  نفت گاز 18 درصد و  نفت کوره ٣٦ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

سجادی گفت: در 11 ماه سال گذشته  روزانه ١٦٠ میلیون لیتر سوخت مایع مصرف شده که امسال این میزان به 126.5 میلیون لیتر رسید یعنی 12 میلیارد لیتر سوخت مایع کمتری مصرف شده است.

وی در ادامه گفت: روزانه پنج میلیون لیتر فرآورده نفتی به کشورهای همسایه از جمله افغانستان صادر شده و برای سالهای آینده این برنامه ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه سال آینده اظهار کرد: با راه اندازی این پالایشگاه، واردات بنزین نخواهیم داشت و به صادرکننده آن تبدیل می شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال جاری در مجموع ١١٧ هزار تن گاز مایع به خارج از کشور صادر شده در حالی که این میزان پارسال ٢٤ هزار تن بوده است درباره بانکرینگ نیز گفت: سال گذشته روزانه ١٠,٣ میلیون لیتر نفت کوره بانکر شده که سال جاری ٢٥ درصد رشد داشته و به ١٣ میلیون لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: در بیش از ١١ ماه پارسال در مجموع ٤٣٥ هزار لیتر نفت گاز بانکر شده که به ٧٩٠ هزار لیتر در مدت مشابه امسال رسیده است.

وی، افزایش فروش مرزی فرآورده های نفتی همچون گازوئیل را یکی از سیاستهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای جلوگیری از قاچاق سوخت دانست و گفت: در ١١ ماه پارسال فروش مرزی در مجموع ١٧٠ میلیون لیتر بوده که این رقم امسال به ٤١٦ میلیون لیتر رسیده است.

سجادی همچنین گفت:  در سال جاری سوخت نیروگاه ها نیز ١٦ درصد افزایش داشته که با تحقق این امر، در مجموع ٧,٦ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه ​های کشور ارسال شده  و سبب صرفه جویی ٥,٨ میلیارد لیتر سوخت مایع شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که پرداخت کارمزدهای سال ٩٤ جایگاه های عرضه سوخت تا پایان اسفندماه به پایان می رسد، گفت: در مجموع حدود ٤٠٠ میلیارد تومان کارمزد به جایگاه های سوخت پرداخت خواهد شد. 

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در خصوص عرضه بنزین و گازوئیل یورو 4 گفت: اکنون بنزین در 8 شهر تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، اراک، کرج و نفت گاز در 7 کلانشهر اراک، اصفهان، کرج، اهواز، تهران، شیراز و مشهد عرضه می شود که در سال آینده و از نیمه دوم آن با وارد مدار شدن خط تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید بنزین یورو 4 ، 12 میلیون لیتر افزایش یافته و در استان های هرمزگان ،‌یزد ،‌کرمان و سایر نقاط کشور نیز عرضه خواهد شد.

وی همچنین در ادامه گفت: با هماهنگی بیمه مرکزی شناسایی خودروهای گازوئیلی فاقد بیمه شخص ثالث در حال انجام و براساس برآوردهای اولیه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی گازوئیل‌سوز فاقد بیمه شخص ثالث در کشور تردد می‌کنند که قصد داریم سهمیه گازوئیل این خودروها را سال آینده قطع کنیم و پیش‌بینی می‌شود با قطع سهمیه این دسته از خودروها روزانه حدود 2 میلیون لیتر در مصرف گاز کشور صرفه‌جویی حاصل شود.

سجادی با بیان اینکه در طول پنج ماه نخست اجرای طرح عرضه گازوئیل براساس پیمایش به طور متوسط روزانه حدود ۷.۸ میلیون لیتر در مصرف این فرآورده‌ نفتی صرفه‌جویی حاصل شده است، اظهار داشت: از مهر ماه سال‌جاری تا پایان بهمن ماه در مجموع مصرف گازوئیل در حوزه حمل و نقل بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در مدت زمان مشابه سال گذشته متوسط مصرف روزانه گازوئیل در بخش حمل و نقل حدود ۵۰ میلیون لیتر بوده است در حالی که در پنج ماهه نخست اجرای طرح عرضه گازوئیل بر اساس پیمایش مصرف سوخت در این حوزه به حدود ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

سجادی در خصوص سیاست افزایش قیمت بنزین در سال ۹۵ اظهار داشت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای در هیات دولت به منظور افزایش قیمت بنزین و گازوئیل برای سال ۹۵ تصویب و ابلاغ نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ثابت نگه داشتن قیمت بنزین منجر به جهش مصرف بنزین خواهد شد لذا در سال‌هایی که افزایش قیمت بنزین در داخل کشور اعمال شده، عملاً رشد مصرف این فرآورده نفتی یا متوقف شده و یا منفی بوده است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود مطابق با رشد نرخ تورم و افزایش قیمت دلار، قیمت بنزین افزایش یابد به این معنا که چنانچه قیمت دلار در کشور افزایش یابد، باید قیمت بنزین را هم گران کنیم تا از رشد افسارگسیخته مصرف این فرآورده نفتی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون با توجه به سقوط قیمت جهانی نفت، هزینه تمام شده برای واردات یک لیتر بنزین با احتساب مالیات و هزینه‌های حمل و نقل و ذخیره‌سازی حدود ۱۲۰۰ تومان است.

سجادی تاکید کرد: با توجه به قیمت‌های فعلی، دلار و بهای جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی، عملاً قاچاق بنزین از صرفه اقتصادی نبوده و متوقف شده است.  

سجادی در ادامه در پاسخ به سوال ایلنا مبنی براینکه سامانه سوخت تا چه زمانی حفظ خواهد شد، گفت: سامانه سوخت تا زمانی که قیمت نفت گاز مثل بنزنی واقعی شود حفظ می شود مثلا الان می گوییم این سامانه به کاهش رشد مصرف بنزین کمک کرده  و قاچاق کاهش یافته قیمت ها اصلاح  شده است لذا فعلا این سامانه حفظ می شود و در بخش بنزین نیز منتظر سیاست دولت هستیم و هر سیاستی را که مدنظر دولت باشد اجرا می کنیم.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا نیز اظهار داشت: ما سیاست جدید خود را مبنی بر این که سوخت در قبال دریافت پول ارائه می شود، به ایرلاین ها ابلاغ کرده ایم لذا سوخت تا زمانی که پولشان را نقدی پرداخت کنند داده می شود .

سجادی تصریح کرد: با در پیش گرفتن این سیاست مشتریانی که خوش حساب بودند وثیقه گذاشتند و کسانی که بدحساب بودند ما نقدی پولمان را دریافت می کنیم.

وی ادامه داد:  بنابراین یکی از سیاست های ما این است که پول سوخت جاری را می گیریم و برای بدهی های معوق هم تفاهم می کنیم که اقساط پرداخت کنند.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: با برخی از ایرلاینها این توافق حاصل شده که در اقساط طویل المدت پول را پرداخت کنند بنابراین به بدهی هایشان چیزی اضافه نشده سوخت جاری شان را در قبال پرداخت بصورت نقدو یا در قبال ضمانت نامه معتبر دریافت می کنند  و برای بدهی معوق هم تفاهم می کنیم که بصورت اقساطی پرداخت کنند.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۵۳۹۰۴