خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خبر داد:

سد و نیروگاه سیمره فردا به بهره‌برداری می‌رسد / تعریف 8 میلیارد دلار پروژه برای معرفی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی

محمدرضا رضازاده گفت: سال جاری برای شرکت آب نیرو سال پرکاری بود و طرح‌های مختلفی به نتیجه رسید و یا پیشرفت‌ها قابل ملاحظه بود که از جمله آنها بهره‌برداری کامل از سد و نیروگاه تلمبه ذخیره سیاه‌بیشه، آبگیری دالیان کرمانشاه، بهره‌برداری بخش اول سامانه انتقال آب دشت قروه – دهلران، پروژه انتقال آب از کانیسیب به دریاچه ارومیه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در نشست خبری از به بهره‌برداری رسیدن سد و نیروگاه سیمره خبر داد و گفت: فردا با حضور مسئولین ارشد اجرایی کشور سد و نیروگاه سیمره در رودخانه بین ایلام و لرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به مشخصات سد یاد شده اظهار داشت: این سد بتونی دو قطبی با ارتفاع 180 متر و حجم مخزن 2.8 میلیارد مترمکعب در تراز نرمال است و ظرفیت نیروگاه آن 480 مگاوات شامل 3  واحد نصب شده است که با پست GIS به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

رضازاده هزینه اجرای این پروژه را 1330 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هنوز مقداری از مطالبات پیمانکاران و تملک اراضی این سد و نیروگاه باقی مانده است.

وی حجم آب قابل ذخیره در مخزن سد را 1.5 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: مرحله اول آبگیری این پروژه در سال 90 آغاز شده بود اما به دلیل خشکسالی و نیاز پایین دست سد سیمره به آب کشاورزی مجبور شدیم قسمت آب ذخیره شده را تخلیه کرده تا به کرخه برود و نیاز کشاورزی را مرتفع کند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده بود سد طی 2 سال آبگیری شود تصریح کرد: امسال به دلیل بارندگی خوبی که در کرخه و غرب کشور داشتیم شرایط آبگیری مناسب بود بطوری که تاکنون 1.5 میلیارد مترمکعب آب در مخزن ذخیره شده است.

وی ادامه داد: با وجودی که سیلاب در منطقه ایلام اتفاق افتاد و خسارت‌هایی نیز وارد کرد اما وجود سد سیمره باعث شد که در پایین‌دست خسارتی نداشته باشیم حتی سیلاب لحظه‌ای به هزار مترمکعب در ثانیه در ورودی سد هم رسید اما وجود سد باعث شد آب ذخیره شده و خسارتی به منطقه وارد نشود.

وی جلوگیری از انتشار گاز CO2 را ازجمله دستاوردهای پروژه سد سیمره برشمرد و افزود: با اجرای این پروژه و تولید انرژی برق آبی تخمین زده شده که از انتشار 493 هزار تن گاز CO2 که معادل کارکرد نیروگاه حرارتی است، جلوگیری می‌شود.

رضازاده به مراحل اجرای کار در این پروژه اشاره و اظهار داشت: یکی از موارد خاص اجرای این پروژه شیوه بتن‌ریزی سد است که در سدهای بزرگ معمولا از جرثقیل کابلی استفاده می‌شود اما در این پروژه با توجه به اینکه امکان تامین جرثقیل نبود روش دیگری ابداع شد که کار بتن‌ریزی انجام شود و مورد دیگر اینکه زمان احداث پی سد متوجه شکاف عمیقی تا عمق 10 متر شدم که باید لایه‌روبی می‌شد که این کار نیز با اقدامات مهندسی به انجام رسید.

وی همچنین گفت: در طول اجرای پروژه یاد شده تعامل خوبی نیز با سازمان میراث فرهنگی داشتیم که به دلیل اعلام نیاز آنها فرصت‌های زیادی را در اختیارشان قرار دادیم و حتی زمانی که اعلام کردند نیاز به عقب انداختن اجرای پروژه و برنامه آبگیری داریم یک مرحله کار را به عقب انداختیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به دلیل تاخیر در اجرای پروژه سد سیمره اظهار داشت: این پروژه در سال 90 آغاز شد و باید در سال 92 به بهره‌برداری می‌رسید اما باتوجه به اینکه نیاز داشتیم که آب پشت سد مخزن ذخیره و تست شود به دلیل خشکسالی و همچنین به دلیل اینکه یکبار آب سد در سال 92 رها شد به بهره‌برداری نرسید و پروژه با یکسال تاخیر در سال جاری (فردا 20 اسفند) به بهره‌برداری می‌رسد.

رضازاده در ادامه این نشست به فعالیت‌های شاخص شرکت متبوعش در سال 94 اشاره و تصریح کرد: سال جاری برای شرکت آب نیرو سال پرکاری بود و طرح‌های مختلفی به نتیجه رسید و یا پیشرفت‌ها قابل ملاحظه بود که از جمله آنها بهره‌برداری کامل از سد و نیروگاه تلمبه ذخیره سیاه‌بیشه، آبگیری دالیان کرمانشاه، بهره‌برداری بخش اول سامانه انتقال آب دشت قروه – دهلران، پروژه انتقال آب از کانیسیب به دریاچه ارومیه بوده است.

وی همچنین به پروژه آب نیرو در خارج از کشور اشاره و تصریح کرد: مدیریت پروژه تونل استقلال تاجیکستان نیز به ما محول شد که تکمیل نواقص و بتن کف انجام شد و با حضور مسئولین دولت تاجیکستان تحویل موقت شد.

رضازاده هزینه این پروژه را نیز 7 میلیون دلار اعلام کرد.

وی همچنین به بحث بودجه آب نیرو و میزان تزریق نقدینگی به این شرکت اشاره و خاطر نشان کرد: قرار بود که 2910 میلیارد تومان نقدینگی به آب نیرو تزریق شود که باتوجه به اینکه سهم بودجه عمومی کم بود 2/32 میلیارد تومان اختصاص یافت و اوراق مشارکتی نیز که بعد از عرضه عمومی به فروش نرفته بود و رقم آن معادل 430 میلیارد تومان بود را توانستیم در اختیار پیمانکاران قرار دهیم.

رضازاده میزان درآمد فروش برق این شرکت را یعنی آنچه که پرداخت شده 210 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: البته ما به دنبال این بودیم که باتوجه به توزیع برق 625 میلیارد تومان دریافتی داشته باشیم.

وی در ادامه به وضعیت سد گتوند و آنچه که به رئیس‌جمهور در قالب گزارش شرایط این سد ارائه شده اشاره کرد و گفت: در گزارشی که به رئیس‌جمهور منعکس کردیم ساختار سازه سد گنبد نمکی نبوده و زایندگی و افزایش ندارد و ضایعات شوری در ساختمان سد نیز بسیار ناچیز است.

رضازاده افزود: برای این پروژه 6 طرح در نظر گرفته شد که دو طرح آن یکی مربوط به مدیریت و دیگری انتقال آن از سوی سازمان مدیریت پذیرفته‌ شد.

وی به مباحث مربوط به مذاکرات با شرکت های خارجی نیز اشاره و اظهار داشت: با شرکت‌های  کره‌ای، ژاپنی، چینی و برخی از کشورهای اروپایی صحبت و مذاکراتی را داشته‌ایم و تعدادی پروژه نیز آماده کردیم که در اختیارشان قرار دهیم که ازجمله آنها سد و نیروگاه کارون 2، پروژه بهشت‌آباد، انتقال آب به اصفهان، یزد و کرمان و مذاکره جدیدی که در زمینه سد بختیاری با شرکت های کره‌ای داشتیم که پیش‌نویس قرارداد آن آماده شده است.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینها مجموعا 14 پروژه کوچک و بزرگ آماده معرفی به شرکت های خارجی و جذب سرمایه‌گذار خارجی است که رقم آن حدود 8 میلیارد دلار است.

کد خبر : ۳۵۴۳۶۸